Newsflash
OPINII

Cum se implementează managementul calităţii într-un spital

de Dr. Vasile CEPOI - feb. 11 2022
Cum se implementează managementul calităţii într-un spital

Unui spital acreditat i se confirmă faptul că îndeplinește cel puţin un minimum de cerinţe, care să-i permită o organizare internă și o supraveghere a proceselor de asistenţă medicală, pentru a putea acorda servicii medicale de o calitate acceptată și cu riscuri reduse pentru pacient.

De câte ori a fost analizat impactul unor disfuncţionalităţi administrative asupra rezultatelor clinice și invers? De câte ori s-au căutat soluţii pentru ameliorarea traseului clinic al unui pacient care avea nevoie de o abordare interdisciplinară? Există un program de optimizare a consumului de resurse sau consumul este limitat pe criterii contabile? Reducerea duratei medii de spitalizare pentru anumite patologii, reducerea consumului nejustificat de antibiotice printr-o utilizare mai judicioasă etc. fac parte din obiectivele manageriale? Se calculează consumul de medicamente, inclusiv de antibiotice, utilizând metodologia de evaluare ATC/DDD? În colectivele medicale se discută organizat despre riscurile clinice? Evenimentele adverse sunt identificate activ sau doar atunci când nu mai pot fi ignorate? Asigurarea și îmbunătăţirea calităţii trebuie să înceapă cu astfel de întrebări!

Evaluarea în vederea acreditării estimează în ce măsură aceste tipuri de întrebări au fost puse și li s-a dat răspunsul. Măsoară ce s-a realizat în raport cu referinţele din standarde, pentru atingerea cărora calea de urmat a fost stabilită la nivelul spitalului cu participarea tuturor categoriilor de personal.

Acreditarea permite, dar nu garantează

Acreditarea în sistemul sanitar se acordă de Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate în urma unei evaluări externe a unităţilor sanitare, efectuată de profesioniști independenţi de unitatea sanitară sau de autoritatea tutelară, privind funcţionarea și bunele practici în ansamblu. Această evaluare permite să se confere, de o manieră public accesibilă, o recunoaștere a calităţii reglementării proceselor interne în raport cu referenţiale prealabil stabilite de profesioniști, printr-un proces complex de elaborare și aprobate prin consensul tuturor părţilor interesate.

Acreditarea nu garantează rezultatele îngrijirilor medicale, așa cum nici carnetul de conducere auto nu garantează siguranţa în circulaţie. Acreditarea nu confirmă că într-un spital se acordă o asistenţă medicală de calitate și în siguranţă pentru pacient și pentru personal. Acreditarea confirmă că au fost îndeplinite condiţiile pentru a asigura o asistenţă medicală sigură și de calitate. Când conduci rău poţi avea accident și cu o mașină foarte performantă.

Răspunsuri care califică

Realizarea unui sistem de management al calităţii ar trebui să înceapă cu căutarea răspunsurilor la un set de întrebări, pe care rutina și urgenţele, care iau locul priorităţilor, ne fac să uităm să le punem:

  • Ce nu merge bine în ceea ce facem?
  • Ce am putea face mai bine?
  • Cum stăm în comparaţie cu comparabili?

Dacă avem răspunsurile la aceste întrebări, înseamnă că avem un sistem de management al calităţii, și evaluarea în vederea acreditării și vizitele de monitorizare pot să vină oricând.

Asigurarea calităţii nu înseamnă pregătirea pentru acreditare, înseamnă cunoașterea, însușirea și utilizarea permanentă, de întreaga echipă, a instrumentelor de management al calităţii, pentru ca pacienţii să beneficieze de cele mai bune rezultate în condiţii de siguranţă, iar personalul să lucreze într-un mediu armonios și să aibă satisfacţia muncii depuse.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe