Newsflash
Interviuri

„Acreditarea spitalelor se va baza pe o evaluare mult mai complexă și integrată”

„Acreditarea spitalelor se va baza pe o evaluare mult mai complexă și integrată”

Evaluator activ ANMCS, cu peste zece ani de experiență, Cristina Potop explică cum a ajutat acreditarea, spitalele românești și cum și-ar imagina acest proces în viitor.

Cristina Potop, evaluator activ ANMCS, de profesie economist, a adunat 10 ani de experiență în evaluarea spitalelor din România. A participat la misiuni de evaluare în  13 spitale publice și private din 7 județe ale țării.

A fost printre evaluatorii care au participat la Programul Pilot pentru Ciclul II de Acreditare și a luat parte ca voluntar în monitorizarea tematică din patru mari unități sanitare. În interviul de mai jos, Cristina Potop ne explică cum a ajutat acreditarea, spitalele românești.

Cum s-au îmbunătățit calitatea serviciilor de sănătate și siguranța pacientului?
Acreditarea unităților sanitare a adus în primul rând conștientizarea necesității îmbunătățirii calității serviciilor medicale și a siguranței pacienților, creșterea încrederii pacienților în personalul medical și în unitățile sanitare. Odată cu această conștientizare, prin standardele ANMCS, s-au implementat cerințele minime care trebuie respectate și care implică toate activitățile care se derulează în spital, dar mai ales, s-a îmbunătățit nivelul de înțelegere a responsabilității.

Ca evaluator, ce schimbări ați observat în unitățile sanitare evaluate?
Din 2010, s-au produs numeroase schimbări în unitățile sanitare și în sistemul de sănătate în ansamblu, mai ales prin conștientizarea tuturor categoriilor de personal cu privire la necesitatea creșterii calității actului medical în vederea eficientizării activității. Acest lucru se obține prin stabilirea procedurilor, a proceselor și a responsabililor pe fiecare etapă a procesului, prin implementarea protocoalelor de diagnostic și tratament, stabilirea și evaluarea riscurilor, urmărirea abaterilor de la protocol și luarea de măsuri pentru prevenirea lor, efectuarea de audituri clinice.

Încă din etapa de pregătire a unității pentru acreditare s-a îmbunătățit comunicarea în echipa medicală, dar si între personalul medical și pacient. Fiecare parte a înțeles eficiența unei munci în echipă, care are ca punct comun satisfacția pacientului și încrederea acestuia în unitatea medicală la care se adresează și în serviciile medicale furnizate de aceasta.

Implicare masivă în îmbunătățirea calității serviciilor

Înțeleg cei implicați beneficiul acreditării unei unități sanitare?
În urma evaluării unităților sanitare m-am bucurat să vad implicarea tuturor categoriilor de personal în îmbunătățirea calității serviciilor, pasiunea cu care descriu fiecare detaliu din activitatea depusă, dar mai ales prin întrebările adresate echipei de evaluare cu privire la aspecte neînțelese din proces. Am dedus că pentru mulți acreditarea nu reprezintă doar o bucată de hârtie pe care să o afișeze, ci înseamnă mult mai mult. Înseamnă satisfacția personală a unei munci bine făcute, certificată prin analiza rezultatelor din chestionarele pacienților, care arată gradul de mulțumire și de satisfacție a acestora cu privire la serviciile oferte de unitatea în care au fost internați.

De fapt, cum ajută acreditarea?
Acreditarea spitalelor este un mecanism esențial care asigură că instituțiile de sănătate fac eforturi să furnizeze servicii sigure, eficiente și de înaltă calitate, având în același timp un impact pozitiv asupra încrederii pacienților, atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și din punct de vedere al condițiilor în care se acordă îngrijirile medicale.

Dincolo de evaluator, sunteți și pacient. Ați observat îmbunătățiri din această perspectivă?
Ca și pacient pot afirma faptul că în primul rând apreciez îmbunătățirea accesibilității la serviciile medicale prin programările online, transparența informațiilor prin intermediul site-urilor unităților, prin prezentarea echipei medicale și a serviciilor oferite. 

Comunicarea echipei medicale cu pacientul, dar și în interiorul ei, prezintă o îmbunătățire vizibilă. O îmbunătățire semnificativă în procesul de evaluare a sănătății pacientului, din punctul meu de vedere, ar fi implementarea dosarului electronic al pacientului. Acesta ar simplifica mult accesibilitatea la serviciile medicale, fiecare parte (CJAS, medic de familie, medic curant) având acces la istoricul medical al pacientului, evitându-se astfel pierderea sau omiterea unor informații importante.

Unele standarde se pot îmbunătăți

Ați identificat standarde sau indicatori din procedura de evaluare care ar trebui îmbunătățiți?
În acest moment, unele standarde pot necesita îmbunătățiri pentru a răspunde mai bine nevoilor pacienților și cerințelor actuale din domeniul sănătății, pentru a reflecta schimbările din domeniul sănătății.

Un interes mai accentuat ar putea fi, din punctul meu de vedere, orientat spre: creșterea focusului pe calitatea îngrijirii pacientului, cu impact direct asupra sănătății pacienților, pe siguranța acestora și pe îmbunătățirea continuă a proceselor de îngrijire; inovația și tehnologia prin introducerea unor standarde mai clare referitoare la utilizarea tehnologiilor moderne, inclusiv dosarele electronice de sănătate și telemedicina; accesibilitatea și echitatea în serviciile de sănătate prin creșterea accesibilității serviciilor pentru toți pacienții;  formarea continuă a personalului medical prin punerea accentului pe necesitatea educației continue și a dezvoltării profesionale a personalului medical pentru a asigura că aceștia sunt la curent cu cele mai noi practici și tehnologii; transparența și comunicarea cu pacienți prin măsuri care încurajează și  mai multă transparență și o comunicare eficientă între personalul medical și pacienți, contribuind la încrederea și satisfacția acestora.

Ce presupune munca unui evaluator?
Munca unui evaluator începe din momentul repartizării în comisia de evaluare a unei unități sanitare, prima interacțiune fiind aceea de a studia profilul unității, activitățile și serviciile medicale acordate, informații obținute prin intermediul site-ului unității. Din momentul acordării accesului la documentele unității, evaluatorul studiază toate documentele puse la dispoziție de unitatea medicală înțelegând astfel, încă din previzită, toate procesele și activitățile pe care unitatea medicală le desfășoară în vederea îndeplinirii standardelor de acreditare.

Dacă în previzită se înțelege doar formal modul de desfășurare a activităților, în timpul vizitei se observă implementarea efectivă a acestor practici pe principiul „scriu ceea ce fac, fac ceea ce scriu”. Vizita efectivă în unitate este cea mai importantă etapă. Interacțiunea cu interlocutorul și personalul medical, auxiliar și TESA este foarte importantă, mai ales în procesul de înțelegere a necesității alinierii la standardele de calitate.

Se pun întrebări suplimentare referitoare la unii indicatori, se înțelege mai bine cum fiecare categorie de personal poate contribui la îmbunătățirea proceselor interne și a rezultatelor pacienților. Fiecare unitate medicală evaluată ne oferă și nouă, evaluatorilor, imagini de ansamblu și viziuni care favorizează și îmbunătățesc practica în procesul de evaluare.

Cum vedeți viitorul acreditării spitalelor și implementarea managementului sănătății?
Acreditarea spitalelor se va baza pe o evaluare mult mai complexă și integrată, care va include nu doar standardele de îngrijire medicală și siguranță a pacientului, dar și eficiența proceselor interne, sustenabilitatea resurselor și implicarea activă în prevenirea bolilor și promovarea sănătății.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 100 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe