Newsflash
OPINII

Evaluarea și acreditarea spitalelor – perspectiva unui evaluator (II)

Evaluarea și acreditarea spitalelor – perspectiva unui evaluator (II)

Ce înseamnă evaluarea și acreditarea spitalelor? Astăzi prezentăm partea a doua din discuţia cu dr. Larisa Chiriac privind această activitate, din perspectiva sa, ca evaluator.

Sunt câţiva ani de când și în România sunt evaluate spitalele în vederea acreditării. Sunt unele standarde sau poate indicatori din procedură care ar trebui schimbaţi?

Întotdeauna sunt lucruri care pot fi îmbunătăţite. Dar această îmbunătăţire va veni din dialogul părţilor implicate, respectiv din interacţiunea ANMCS – unităţi evaluate. Atâta vreme cât toţi „încercăm” să ne conformăm unor indicatori sugeraţi, fără să ne ,,batem capul” cu redefinirea soluţiilor care au sens pentru noi ca spital, înseamnă că acţiunea are încă un mare grad de formalism.

Eu aștept ca o parte din indicatorii la care ne uităm – igiena spaţiilor, circuite funcţionale, curăţenie, formarea personalului – să nu vină în prim-plan doar când ne gândim la acreditarea de către un terţ, ci, mai curând, ar trebui să facă parte din normalitatea activităţii desfășurate în orice unitate medicală. Ele ţin de bunul simţ și de gospodarul de acolo, de cel care administrează întreaga entitate cu fracţiunile ei medicale și non-medicale. Aștept să înţelegem, cu toţii, că toate activităţile contează într-un spital, contează și se intercondiţionează, toate lucrurile se leagă.

Ne puteţi da un exemplu?

Să presupunem că gestul meu medical este impecabil chirurgical. Dar dacă pacientul are cearșafuri rupte, dacă nu intră nimeni să facă curăţenie în salon decât la plecare, dacă nimeni nu vorbește cu el pentru că nu are timp să fie și empatic, gestul chirurgical nu va fi valorizat așa cum își dorește medicul.

Valorizarea evaluării

 

Ce presupune munca unui evaluator?

În primul rând, în perioada de previzită, înseamnă analiza corectă a tuturor informaţiilor transmise de spital. Atunci când ajungi în spital, trebuie să iei o imagine reală a ceea ce se întâmplă acolo și să ai certitudinea că lucrurile nu sunt doar în registrul declarativ. Valorizez mai mult un interlocutor onest, care își recunoaște și asumă problemele, cele reale, decât un interlocutor care îţi prezintă tone de hârtii, care sunt poate impecabil construite, dar nu au acoperire practică.

Cum vedeţi în viitor acreditarea spitalelor și implementarea managementului sănătăţii?

Beneficiul procesului de acreditare va fi implementat în aceste organizaţii cu ajutorul oamenilor care sunt lideri formali și informali în organizaţiile lor. Încercăm să îi convingem că e bine să facem asta, nu doar pentru că, dacă au acea adeverinţă sau dacă au parcurs procesul de acreditare, au acces la fondul public, fac contract cu o casă de sănătate etc., ci pentru că li se îmbunătăţește în mod real viaţa de zi cu zi dacă respectă niște reguli, standarde, proceduri de lucru.

În momentul în care fiecare dintre colegii mei va identifica beneficiul pentru bucăţica lui, la ce îl ajută, o va cere singur, se va implica singur în a face din managementul calităţii activităţii medicale o realitate.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe