Pentru a obține acreditarea, unitățile sanitare trebuie să ofere servicii de calitate și să crească satisfacția și siguranța actului medical într-un mediu de îngrijire sigur, spune Adriana Lupean.
Prima misiune de evaluare a unui spital din România a avut-o în urmă cu zece ani. De profesie asistent medical generalist licențiat, Adriana Lupean a studiat sute de documente ce țin de funcționarea unui spital, a analizat modul de desfășurare a proceselor împreună cu echipele de evaluatori în zece spitale publice și private din nouă județe.
Cum a influențat acreditarea calitatea serviciilor de sănătate și siguranța pacientului?
Fiecare unitate sanitară a început să își reglementeze procesele. Au fost elaborate regulamente, proceduri și protocoale medicale și au fost aduse la cunoștința întregului personal al unităților sanitare. Apoi a început monitorizarea proceselor, iar evaluarea calității serviciilor și feedbackul pacienților au dus la creșterea calității serviciilor medicale și siguranței pacienților și a personalului medical.
Din prisma evaluatorului de spital, ce schimbări s-au produs în aceste unități sanitare?
Din primul ciclu de acreditare, autoritățile locale care au în subordine spitale publice au început să investească pentru a răspunde condițiilor legislative în ceea ce privește infrastructura și condițiile de siguranță pentru pacienți și angajați. S-au refăcut circuite, s-au amenajat corespunzător grupurile sanitare, rampe de fluide medicale, nurse-call în saloane. Apoi au urmat reglementarea proceselor și implementarea procedurilor și protocoalelor elaborate.
Înțeleg cei implicați beneficiul acreditării unei unități sanitare?
O parte a personalului medical înțelege și este mulțumit de rezultatul activității și creșterea calității serviciilor, altă parte spune că „ne era bine și așa”. Personal, cred că încă mai este de lucrat atât cu profesioniștii, cât și cu autoritățile, și cu pacienții, și aparținătorii acestora.
Explicați-ne, de fapt, ce face acreditarea?
Acreditarea spitalelor, așa cum este ea definită de ANMCS, este modalitatea prin care se demonstrează că o unitate medicală face eforturi să acorde îngrijiri medicale care să satisfacă așteptările pacienților, atât din punctul de vedere al rezultatelor, cât și din punctul de vedere al condițiilor în care se acordă. Cu alte cuvinte, pentru a obține acreditarea, unitățile sanitare fac tot posibilul pentru a crește calitatea serviciilor oferite pacienților, cu scopul de a crește satisfacția și siguranța actului medical, ale pacientului și angajaților într-un mediu de îngrijire sigur din punctul de vedere al infrastructurii, dotărilor, echipamentelor și materialelor sanitare utilizate.
Dincolo de evaluator, sunteți și pacient. Ați observat îmbunătățiri din această postură?
Din perspectiva pacientului, am avut ocazia să compar între mai multe episoade de internare în perioade diferite, între cele două cicluri de acreditare. Calitatea serviciilor oferite (și nu mă refer aici doar la renumele și profesionalismul medicilor) a fost semnificativ mai bună la ultimul episod de internare, față de primele internări. Diferența a fost făcută de condițiile hoteliere, aparatură și echipamente și mai ales de modul de comunicare al personalului medical.
Ce presupune munca unui evaluator?
Munca de evaluator este una complexă. Presupune să ai multe cunoștințe în partea de organizare și funcționare a spitalului, cunoștințe legislative, experiență practică în domeniul medical și, nu în ultimul rând, abilități deosebite de comunicare.
Cum vedeți viitorul acreditării spitalelor și implementarea managementului sănătății?
Mi-aș dori ca nivelul de acreditare al unităților sanitare să conteze la plata serviciilor făcută de CNAS. În plus, între ciclurile de acreditare să existe vizite de monitorizare tematică în format fizic, efectuate de evaluatori împreună cu reprezentantul zonal, la anumite intervale de timp.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe