Newsflash
OPINII

Spații mici, pretenții mari

Spații mici, pretenții mari

Toţi operatorii economici de pe pieţele de servicii medicale din România sunt supuși unor presiuni legislative în veșnică schimbare. Modificările frecvente și semnificative conduc uneori la contradicţii flagrante între actele normative în vigoare.

Situaţii de acest fel sunt posibile dacă o autoritate legiuitoare nu cunoaște sau nu respectă prevederile preexistente ale altor acte normative sau le minimizează importanţa. Lucrurile par tranșate și lămurite în tehnica legislativă din România prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. În realitate, însă, lucrurile stau cu totul altfel.

Vreau să dau un exemplu și să fac referire la un ordin emis de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei. Este vorba despre Ord. MDLPA nr. 2500/22.09.2022 care se referă la condiţiile de aprobare a proiectelor de construcţii de imobile cu destinaţie de servicii medicale ambulatorii depuse în vederea realizării efective a acestora. Este valabil doar pentru ambulatorii, nu și pentru alte spaţii de uz medical, cum ar fi săli de operaţii, saloane, centre de diagnostic, laboratoare etc.

În actul normativ se precizează că acele contracte pentru servicii de proiectare și execuţie ale construcţiilor ce conţin spaţii pentru furnizarea asistenţei medicale ambulatorii de specialitate, încheiate până la data intrării în vigoare a ordinului, se finalizează cu respectarea reglementărilor tehnice în vigoare la data semnării acestora. Cu atât mai mult, respectarea noilor condiţii tehnice nu poate fi impusă obiectivelor aflate deja în exploatare.

Prevederi diferite

Cabinetele dentare sunt incluse în categoria clădirilor care adăpostesc spaţii pentru furnizarea asistenţei medicale ambulatorii de specialitate, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările și completările ulterioare. În reglementările tehnice ale Ord. MDLPA nr. 2500/2022 sunt menţionate 12 ordine ale ministrului Sănătăţii ale căror prevederi ar fi armonizate cu noul ordin.

De asemenea, este precizat că la cabinetele de medicină dentară se vor respecta și prevederile din normele privind structura funcţională a cabinetelor medicale și de medicină dentară din Ord. ministrului Sănătăţii Publice nr. 1338/2007. Și totuși, în Ord. MDLPA nr. 2500/2022 se precizează că un cabinet de medicină dentară va avea o suprafaţă minimă utilă de 12 m2 pentru fiecare unit, iar în Ord. ministrului Sănătăţii Publice nr. 1338/2007 se cere o suprafaţă minimă de 9 m2 pentru un unit dentar.

Pentru sala de așteptare, noul ordin impune o suprafaţă de 2 m2 pentru un pacient adult și de 3 m2 pentru un pacient copil. Ordinul preexistent emis de MS solicită alocarea unei suprafeţe minime de 1-1,5 m2 la o persoană pentru cabinetele de adulţi și minimum 1,5-2 m2 pentru cabinetele de copii.

Această situaţie ar putea fi una acceptabilă din perspectiva unei evoluţii privind implementarea unor noi standarde. Dar problema apare din momentul în care la nivelul autorităţilor sanitare locale se impun noile standarde și cabinetelor care au fost autorizate pe standarde în vigoare la data autorizării lor, dacă aceste cabinete își schimbă forma de organizare sau proprietarul. Ord. MDLPA nr. 2500/2022 este suficient de clar: noile normative tehnice sunt aplicabile exclusiv proiectelor noi pentru construirea unor cabinete medicale de ambulatoriu.

Primele cabinete care se vor închide

Legiuitorul prevede ca aplicabile noile normative și la extinderea, reamenajarea sau reabilitarea unor spaţii. Dar asemenea schimbări în organizarea funcţională a cabinetului nu pot fi considerate identice unei construcţii noi. Asta, cu atât mai mult cu cât lucrările de reorganizare dintr-un cabinet dentar cu una sau două încăperi, situat într-un imobil care are spaţii și cu alte destinaţii, nu pot fi executate la noile normative dacă structura clădirii în care se află nu permite îndeplinirea noilor normative.

Putem înţelege că actualele cabinete care nu sunt conforme noilor pretenţii se vor desfiinţa treptat? Primele care vor fi închise vor fi cele din mediul rural, unde oricum este o accesibilitate redusă la serviciile medicale. Nu prea sunt la ţară dispensare cu încăperi care au 2,9 m înălţime și alte pretenţii sofisticate. Care sunt interesele în implementarea unei astfel de politici în sistemul de sănătate?

De ce un cabinet stomatologic trebuie să aibă o înălţime atât de mare, de ce sunt necesare toate cerinţele din noul ordin? De ce condiţiile tehnice de înfiinţare a unui cabinet stomatologic de tip cabinet medical individual sunt similare sub toate aspectele cu cele impuse unor furnizori de servicii medicale de tipul spitalelor? Dacă este așa, costurile de construire a unui simplu cabinet dentar vor fi imense, practic inaccesibile unui medic stomatolog care dorește să deschidă un cabinet individual. Oare mergem spre concentrarea de capital în care cabinetele medicale mici trebuie să dispară, pentru a lăsa loc lanţurilor de cabinete?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe