Newsflash
OPINII

Asigurarea de malpraxis

Asigurarea de malpraxis

Serviciile medicale sunt asociate cu riscul de prejudiciere a pacientului. Este un paradox ca actul medical făcut pentru a aduce alinare pacientului să fie suspectat ca fiind o intervenţie care face rău pacientului.

În ţările în care pacientul primește compensaţiile cuvenite în urma unor prejudicii aduse de actul medical prin proceduri administrative simple, transparente și operative, cazurile de malpraxis care sunt soluţionate în instanţe sunt foarte puţine și personalul medical nu mai aplică tactici defensive în relaţia cu pacienţii.

Serviciile medicale sunt asociate cu riscul de prejudiciere a pacientului. Este un paradox ca actul medical făcut pentru a aduce alinare pacientului să fie suspectat ca fiind o intervenţie care face rău pacientului. Intenţia și diligenţa medicului trebuie să fie prioritare în aprecierea actului medical. Personalul medical este obligat să aibă o asigurare pentru răspunderea civilă pentru cazurile de malpraxis. Reglementările în vigoare sunt, de fapt, o serie de acte normative elaborate de-a lungul a 20 de ani cu scopul de a se completa unul pe altul. Cu toate acestea, procedurile prevăzute aflate în vigoare sunt încă foarte departe de a oferi un cadru de reglementare satisfăcător.

Poliţa de asigurare de malpraxis conferă asiguratului o iluzorie protecţie în cazul unui prejudiciu adus pacientului prin actul medical. În România, asigurătorii nu plătesc daune celor în drept. Asta se întâmplă pentru că reglementarea legală privind cercetarea și soluţionarea în cazurile de malpraxis este greoaie și confuză. Soluţionarea finală a majorităţii reclamaţiilor din acest domeniu este făcută în justiţie, respectiv în civil sau în penal.

Un pacient poate reclama un potenţial prejudiciu generat de o intervenţie medicală în justiţie sau se poate adresa comisiilor de competenţă profesională și monitorizare a cazurilor de malpraxis. Aceste comisii pot doar să ofere reclamantului rezultatul unei expertize prin care intervenţia medicală incriminată este considerată sau nu un malpraxis. Depunerea reclamaţiilor la colegiile profesionale sau la protecţia consumatorilor nu aduce rezolvarea situaţiei. În contextul reglementărilor actuale se derulează astfel de proceduri care nu mulţumesc pe nimeni. Din acest motiv, suntem din nou în căutarea unei soluţii. Ministerul Sănătăţii a iniţiat o acţiune la nivel naţional în acest sens.

Listă de experţi – necesară

Situaţiile ivite în cadrul serviciilor medicale prestate în regim de internare și cele efectuate în regim ambulatoriu sunt semnificativ diferite. Serviciile medicale stomatologice au și ele o serie de caracteristici specifice. De aceste deosebiri trebuie să se ţină cont. Problema principală în reglementarea corectă a situaţiilor de acest gen este constatarea prejudiciului, dacă acesta există, și încadrarea lui într-un cuantum de despăgubire. Asigurătorul este potenţialul plătitor al daunei dacă aceasta este confirmată. De aceea este normal ca asigurătorul să poată face constatările necesare pe baza unor expertize calificate și autorizate. Dar expertul trebuie să fie un medic cu experienţă în specialitatea în care a fost comisă fapta. Așadar, asigurătorul ar trebui să apeleze la un astfel de expert. Pentru aceasta, compania de asigurări ar trebui să aibă experţi proprii din toate specialităţile medicale, iar acest lucru este practic imposibil sau foarte greu de realizat. Și nu este în cauză un singur asigurător; pe piaţă sunt multe firme care oferă astfel de asigurări. Cealaltă alternativă este ca asigurătorul să poată solicita un expert acreditat în acest sens de către colegiul profesional. Pentru aceasta, colegiul profesional trebuie să întocmească o listă de experţi pe baza unor criterii clare și rezonabile, iar experţii acreditaţi trebuie să dorească și să solicite ei înșiși acest lucru. Pe de altă parte, asigurătorul trebuie să aibă încredere în expertul solicitat.

Cercetarea făcută de asigurător cu ajutorul expertului potrivit situaţiei poate duce la confirmarea sau infirmarea cazului clinic ca fiind un malpraxis. În funcţie de aceasta, asigurătorul poate aprecia necesitatea achitării către păgubit a unei despăgubiri corespunzătoare și mulţumitoare pentru el. Astfel, cazul poate fi rezolvat fără a fi nevoie să se ajungă în instanţă. În condiţiile în care se vor face plăţi numeroase pentru daune în asigurările pentru malpraxis, costul acestora va crește cu siguranţă la valori greu de estimat.

Asigurarea furnizorilor de servicii medicale este și ea o provocare dacă se ajunge la plata curentă a daunelor pentru prejudicii în cazurile de malpraxis. Infecţiile nosocomiale, cu germeni de spital, sunt responsabile pentru mii de îmbolnăviri și sute de decese, chiar dacă le numim infecţii asociate actului medical sau cu oricare altă denumire. Plata daunelor în astfel de situaţii înseamnă sume de bani considerabile. Expertiza, corectitudinea și sinceritatea în cercetarea cauzelor sunt de luat în considerare.

Trebuie învinse cutume

Schimbarea cadrului legislativ în domeniul malpraxisului este dificilă pentru că trebuie învinse cutume. Este necesară reconsiderarea juridică a actului medical și trebuie asumată fezabilitatea unor proceduri noi. Asigurătorii trebuie să fie actori principali în procedurile de soluţionare. Intervenţia medicală este cu riscuri și terenul biologic al pacienţilor este extrem de diferit. Accentul nu trebuie pus pe culpa medicală, ci pe premisele actului medical și repararea sau compensarea prejudiciului probat, acolo unde acesta există. Implicarea părţilor în procese interminabile este păguboasă pentru toată lumea. În ţările în care pacientul primește compensaţiile cuvenite în urma unor prejudicii aduse de actul medical prin proceduri administrative simple, transparente și operative, cazurile de malpraxis care sunt soluţionate în instanţe sunt foarte puţine și personalul medical nu mai aplică tactici defensive în relaţia cu pacienţii. Astfel, toată lumea are de câștigat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe