Newsflash
OPINII

Evaluarea standardelor de acreditare a spitalelor din România

de Dr. Codruţ Andrei Nanu - apr. 8 2022
Evaluarea standardelor de acreditare a spitalelor din România

Procesul de analiză a standardelor care au fost utilizate în ciclul al doilea de acreditare a spitalelor a fost demarat de ANMCS la sfârșitul anului trecut.

ANMProcesul de analiză a standardelor care au fost utilizate în ciclul al doilea de acreditare a spitalelor a fost demarat de Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) la sfârșitul anului trecut și a inclus, în prima etapă, analiza „Referinţei 3 – Etica medicală și drepturile pacientului”.

Analiza internă a rezultatelor obţinute a fost realizată de experţii care au contribuit la realizarea cerinţelor de acreditare, împreună cu responsabilii ANMCS și evaluatori. Rezultatele au fost apoi prezentate în trei conferinţe interactive succesive, la care au participat aproximativ 550 de reprezentanţi ai spitalelor din România și evaluatorii ANMCS.

Concluzii de etapă

Cerinţele calitative incluse în Referinţa 3 au o importanţă deosebită în efortul de standardizare a activităţii medicale. Siguranţa pacientului nu poate fi asigurată fără respectarea drepturilor acestuia. Au fost identificate confuzii în ceea ce privește înţelegerea anumitor cerinţe calitative de către reprezentanţii spitalelor.

Soluţiile găsite au fost, pe de o parte, reformularea unor indicatori calitativi și, pe de altă parte, instruirea specifică a persoanelor din structurile de management al calităţii. Necesitatea unui proces educaţional adresat evaluatorilor implicaţi în acreditarea spitalelor este evidentă și a constituit, de altfel, o parte integrantă a procesului de evaluare a standardelor Referinţei 3.

Formalismul în elaborarea procedurilor interne ale instituţiei medicale reprezintă un impediment în realizarea scopului standardizării activităţii medicale. Respectarea strictă a formei cerinţei calitative din standardele de acreditare se face câteodată în dauna fondului, reprezentat de necesitatea organizării activităţilor interne ale instituţiei medicale pentru a se asigura respectarea drepturilor pacientului în practica medicală.

Nerespectarea drepturilor pacientului ar transforma actul medical într-un abuz, personalul medical și spitalele ar putea plăti compensaţii pentru prejudiciile aduse astfel pacienţilor, iar ANMCS va fi acreditat un spital în care drepturile pacientului au fost încălcate.

Model de succes

Identificarea vulnerabilităţilor, evaluarea obiecţiilor și solicitărilor unităţilor medicale și a necesităţilor educaţionale ale celor implicaţi în procesul de evaluare vor determina aplicarea unor soluţii eficiente de corectare.

Implicarea multidisciplinară a specialiștilor în domeniu și transparenţa în comunicare au fost apreciate de beneficiari în cadrul sesiunilor interactive. Nu în ultimul rând, lecţiile învăţate vor fi valoroase pentru realizarea ediţiilor viitoare ale standardelor de acreditare.

Iniţiativa evaluării standardelor de acreditare, comunicarea rezultatelor și discutarea acestora cu toţi cei interesaţi reprezintă un model de succes pentru relaţia dintre Autoritate (în general, orice autoritate publică) și sistemul medical românesc.

Citiți și: Împreună putem produce schimbarea

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe