Newsflash
OPINII

Sănătatea este una singură

Sănătatea este una singură

Am văzut pacienţi cu intervenţii medicale reușite, dar pierduţi apoi din cauza unei patologii stomatologice asociate la care nimeni nu s-a gândit. Sănătatea orală trebuie să intre în aceeași gestionare unică a stării de sănătate.

Am trecut recent prin pandemie, vremuri în care am avut o mulţime de experienţe noi. Corpul medical și serviciile medicale au fost supuse unor provocări majore, fără precedent. Una dintre marile probleme care au nevoie de soluţii concrete, eficiente și fezabile a fost și este accesul cetăţeanului la serviciile medicale.

Cum arată prezentul? Constatăm că nu ne-am debarasat de niște obiceiuri proaste câștigate în perioada pandemică. Empatia pentru bolnavi s-a redus și ei simt asta. Componenta comercială a practicii medicale a devenit agresivă, nu doar perceptibilă. Sunt deosebiri substanţiale între modul în care se desfășoară lucrurile la furnizorii de servicii medicale din sistemul bugetar și la cei din serviciile medicale private. În ultimii doi ani s-a dezvoltat rapid privatizarea și în alte servicii medicale decât medicina dentară. Să privim situaţia din punctul de vedere al modului în care un cetăţean poate să obţină serviciile medicale dorite și la cerere în baza nevoii resimţite personal pentru astfel de servicii.

În funcţie de veniturile pacientului

Spitalele, centrele de diagnostic și cabinetele medicale private oferă acces liber la asistenţă medicală cu plata integrală a serviciilor. Pacientul solicită, plătește și primește. Pentru servicii compensate prin sistemul de asigurări de sănătate există proceduri specifice, dar acestea nu fac obiectul discuţiei noastre. Trebuie ca fiecare pacient care primește îngrijiri medicale să aibă înregistrate aceste servicii în dosarul electronic de sănătate. Aceasta deoarece sănătatea individului este una singură și nu poate fi gestionată eficient dacă avem două sau mai multe abordări ale aceleiași probleme. Mulţi medici și mulţi pacienţi participă la acte medicale combinate între un serviciu privat plătit integral de pacient și un serviciu din sistemul bugetar înregistrat în baza de date a asigurărilor sociale și publice de sănătate.

Stomatologia are această experienţă câștigată în peste 20 de ani de dezvoltare a serviciilor private. Susţinerea foarte mică a îngrijirilor medicale stomatologice din partea sistemului public de asigurări sociale de sănătate a fost și este greu suportată de bolnavi. Dar, neexistând alternativă, fiecare cetăţean încerca să se descurce cum putea, pe baza veniturilor proprii. Da, pacientul plătea și plătește la stomatolog și, dacă poate să plătească, el primește îngrijirile pe care le solicită. Acest mod de rezolvare a problemelor de sănătate orală separă în prea mare măsură sănătatea orală de sănătatea generală. Experienţa din cabinetele dentare, cu efecte negative asupra gestionării unice și actualizate a stării generale de sănătate a pacienţilor, nu ar trebui reprodusă în spitale și în cabinetele private de medicină generală și de 
specialităţi medicale.

Privatizarea medicinei

Când anticipam evoluţia serviciilor medicale după pandemie, nu am avut în vedere adevărata dimensiune a fenomenelor care urmau să se întâmple. Asistăm la o goană după bani a investitorilor în servicii medicale private, în tandem cu o goană a pacienţilor după servicii medicale accesibile. Este bine că se investește în 
servicii medicale și este bine că bolnavii primesc în timp util îngrijirea medicală necesară. Sistemul de sănătate de stat, bugetar are circuite reglementate, precum și acces controlat și limitat la serviciile medicale disponibile. Sistemul de sănătate privat are circuite și acces libere, permisive. Acestea sunt condiţionate doar de capacitatea de plată a costurilor din partea consumatorilor de servicii, pentru serviciile care nu se acordă prin sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Avem o imagine de ansamblu?

Constatăm că legislaţia de reglementare a modului de acordare a îngrijirilor medicale se revizuiește periodic, reţeaua de furnizori privaţi de servicii medicale se dezvoltă rapid, furnizorii de servicii medicale din sistemul bugetar suferă și așteaptă o reformă reală și cu rezultate benefice, bolnavii doresc un acces bun la servicii medicale în general și la cele oferite prin sistemul de asigurări sociale de sănătate în special. În acest context, publicitatea și reclamele medicale au ieșit de mult din limitele deontologiei medicale. Dar sănătatea populaţiei s-a îmbunătăţit? 

Există un sistem funcţional de gestionare a stării de sănătate a cetăţenilor? Știm care sunt indicatorii de morbiditate, care și câte servicii medicale de o anumită natură au fost furnizate? Avem date statistice reale și corecte privind toate aceste aspecte? Dezvoltarea serviciilor medicale înseamnă creșterea accesului bolnavului la îngrijiri medicale, dar ea trebuie să fie însoţită de o gestionare unică și transparentă a stării de sănătate a cetăţenilor acestei ţări. Sănătatea este unică pentru fiecare om și este normal să existe o gestionare unică a acesteia, a evoluţiei ei și a tratamentelor medicale importante primite.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe