Newsflash
OPINII

Sterilizarea: legislaţie cu formulări neclare

de Drd. Rareș Voroneanu - sept. 15 2023
Sterilizarea: legislaţie cu formulări neclare

Revenim cu un articol care să detalieze aspectele legate de sterilizare.

Sediul materiei este tot Ordinul nr. 1761 din 3 septembrie 2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia și sterilizarea în unităţile sanitare publice și private, evaluarea eficacităţii procedurilor de curăţenie și dezinfecţie efectuate în cadrul acestora. 

Încep prin a spune că este obligatoriu ca mijloacele de transport care sunt utilizate de persoanele desemnate pentru sterilizare să asigure o protecţie faţă de eventualele contaminări accidentale. Este recomandat ca substanţele dezinfectante să fie depozitate în recipiente ce pot fi închise cu capac și care să reziste la acţiunea substanţelor.

În opinia mea, formularea pe care o folosește legiuitorul este evazivă. Potrivit voinţei acestuia, „în cazul curăţării manuale sunt necesare proceduri standard de operare, care să reglementeze foarte clar acest proces”. Este drept faptul că procedurile trebuie să fie enunţate, însă exprimarea „foarte clar” nu este cea mai fericită.

Recipiente interzise

În conformitate cu art. 41 al actului normativ menţionat, „materialele pentru ambalare/împachetare trebuie să respecte standardele EN 868 și EN 11.607 și pot fi: hârtie de împachetat, pungă hârtie/film transparent sudată/autoadezivă, pungă de hârtie și container reutilizabil rigid cu filtru”. Este interzisă, în mod expres, utilizarea recipientelor din metal cu colier, ale căror orificii sunt deschise și închise manual, pentru că acestea nu reușesc să garanteze sterilitatea conţinutului.

Mai mult, este recomandată utilizarea sterilizării cu abur sub presiune, însă doar în cazul în care dispozitivul medical suportă procedura. Este recomandat ca pachetele ce au fost sterilizate să fie manipulate cât mai puţin posibil, fiind necesară o procedură de verificare a datei de expirare a truselor sterile. 

În situaţia în care ambalajul truselor medicale este vizibil deteriorat, utilizarea lor nu este permisă, fiind necesar a se relua procesul de decontaminare. În plus, există și dispoziţii speciale cu privire la trusele ce conţin instrumentar chirurgical. Respectiv, necesitatea ca acestea să fie însoţite de documente referitoare la metoda de decontaminare a acestora. 

Utilizarea oxidului de etilenă

Tot o metodă de sterilizare eficientă este și utilizarea oxidului de etilenă. Însă legea recomandă ca aceasta să nu devină o metodă des utilizată, având în vedere că există risc de intoxicare pentru persoanele care operează la staţia de sterilizare.

Metoda poate fi utilizată doar pentru situaţiile excepţionale. Mai mult decât atât, sterilizarea cu oxid de etilenă nu va fi utilizată pentru curăţarea instrumentarului medico-chirurgical în urgenţă.

Așadar, din punct de vedere legislativ, curăţarea unităţilor sanitare este bine reglementată. Chiar și așa, încă există anumite formulări care pot crea confuzie, cum este cea pe care am expus-o în cadrul acestui articol. Legile însă pot fi perfecţionate, în sensul adaptării lor la realităţile pe care le trăim.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe