Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Acasă  »  ACTUALITATE  »  Știri

O nouă abordare ar putea salva neuronii în bolile neurodegenerative

Viața Medicală
Florentina Ionescu vineri, 27 septembrie 2019, ora 11:37

Afecţiunile neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer şi boala Huntington au în comun un mecanism de deteriorare a celulelor creierului care ar putea oferi o nouă ţintă pentru tratamentul acestor boli, potrivit unei cercetări.

Un studiu nou, recent publicat în Nature Neuroscience, descrie modul în care oamenii de ştiinţă au descoperit mecanismul şi modul în care acesta duce la moartea neuronilor. Autorii studiului au identificat un potenţial nou mod de a reduce moartea neuronilor în cazul a numeroase boli cauzate de acest gen de pierdere.

Mecanismul acesta implică celule microgliale şi celule astrocite, două tipuri de celule care în mod normal ajută la protejarea neuronilor. Acestea sunt, de fapt, o categorie de celule (numite gliale) pe care oamenii de ştiinţă le considerau cândva a fi „lipiciul sistemului nervos“. Această trăsătură nu mai este valabilă, însă cercetătorii descoperă că aceste celule gliale joacă un rol vital în dezvoltarea creierului şi în funcţionarea acestui organ.

Acumularea de proteine toxice în interiorul neuronilor (celulelor nervoase) este în prezent o caracteristică foarte cunoscută a bolilor neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer, boala Huntington şi scleroza laterală amiotrofică (SLA), scrie Medical News Today. Această acumulare de proteine toxice împiedică neuronii să funcţioneze aşa cum ar trebui şi, în cele din urmă, le declanşează moartea.

În acest studiu, autorii descriu o altă trăsătură a bolilor neurodegenerative, mai puţin cunoscută. Această caracteristică este, de fapt, activarea celulelor gliale „până ajung într-o stare care declanşează o secreţie sporită a factorilor proinflamatorii“.

Această activare a celulelor gliale, la rândul ei, duce la o serie de procese care degradează de asemenea neuronii. Oamenii de ştiinţă numesc această serie de mecanisme „neuroinflamaţie“.

Reducerea inflamaţiei

În acest studiu nou, cercetătorii au descoperit că prin tratarea şoarecilor de laborator pe parcursul mai multor luni cu peptida sau mica proteină P110, s-a redus activitatea celulelor microgliale şi a celulelor astrocite şi s-a redus inflamaţia din creierul animalelor studiate. Cercetătorii au mai descoperit şi că P110  putut să blocheze fragmentarea mitocondriilor din interiorul celulelor microgliale şi celulelor astrocite suficient de mult pentru a reduce semnificativ moartea neuronilor.

Sursa foto: Shutterstock

Etichete: neuroni, boala alzheimer, boli neurodegenerative

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC