Newsflash
ACTUALITATE OPINII

Standardele ANMCS privind comunicarea

Standardele ANMCS privind comunicarea

Comunicarea este esenţială în construirea unei relaţii terapeutice. ANMCS are în toate cele trei referinţe ale standardelor din ciclul II de Acreditare indicatori privind comunicarea și respectarea drepturilor pacientului.

        Statisticile arată că cele mai multe nemulţumiri ale pacientului și, implicit, reclamaţii sunt cauzate de probleme de comunicare. Numeroase studii au demonstrat că o comunicare bună medic-pacient crește complianţa pacientului la tratament. Potrivit ediţiei a doua a standardelor ANMCS, comunicarea se realizează la nivelul unităţii sanitare pe toate palierele: comunicarea dintre angajaţii spitalelor și beneficiarii serviciilor medicale (comunicarea directă – verbală/scrisă și indirectă – semne/marcaje, afișe), comunicarea cu aparţinătorii și comunicarea publică (pagina de internet).

„Standardul 01.06 – Sistemul de comunicare existent la nivelul spitalului” conţine 76 de indicatori care sunt sau nu validaţi de echipele aflate în misiunile de evaluare în vederea acreditării unui spital. Aceasta deoarece este vitală transformarea procesului de comunicare dintre personalul medical și pacient/aparţinător dintr-un proces formal în sens unic într-un dialog constructiv care să responsabilizeze ambele părţi pentru reușita actului medical. Totodată, este foarte importantă educarea, dar și implicarea pacientului, a familiei acestuia, pentru luarea unor decizii informate privind îngrijirea în spital și conduita terapeutică.

Îmbunătăţirea interacţiunii este foarte importantă

ANMCS încurajează și îndrumă spitalele să supravegheze și să îmbunătăţească procesele care ţin de interacţiunea cu pacientul: obţinerea consimţământului informat, evaluarea necesarului de comunicare, adaptarea la nevoile culturale și spirituale ale pacientului, modul în care se transmit informaţiile esenţiale, cadrul unde are loc acest lucru. Iată situaţia gradului de îndeplinire a standardelor ANMCS în privinţa comunicării de către cele 317 spitale încadrate într-una dintre cele șase categorii de acreditare în ciclul al doilea. Peste 80% este gradul de realizare a indicatorului care arată că unităţile sanitare cu paturi din categoriile II, III și IV implică pacientul și aparţinătorii în luarea și respectarea deciziilor terapeutice. Procentaje mai scăzute se regăsesc la spitalele neacreditate. Un grad de îndeplinire bun a fost constatat și pentru modalitatea prin care pun la dispoziţia pacientului și familiei sale documentele medicale sau condiţiile în care bolnavii pot beneficia de a doua opinie medicală.

Sunt însă și spitale care mai au de lucrat la capitolul confidenţialitate. Din datele ANMCS, spitalele care nu au obţinut acreditarea abia dacă se apropie de un grad de îndeplinire de 20% a indicatorului privind asigurarea și respectarea confidenţialităţii.

Ediţia a doua a Standardelor ANMCS are acreditare internaţională din partea The International Society for Quality in Health Care (ISQua).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe