Newsflash
OPINII

Reguli cu nereguli

Reguli cu nereguli

Cu permisiunea legii, cursurile de educaţie medicală continuă sunt uneori susţinute de lectori care nu îndeplinesc condiţiile minimale cerute unui cadru didactic cu cel mai mic grad.

Formarea profesională pentru domeniul Sănătate este foarte bună la ora actuală. Ea este asigurată de formatori profesioniști din sistemul bugetar și din cel privat, prin universităţi sau alte instituţii de învăţământ. Pentru profesiile reglementate special, respectiv medici, medici stomatologi și farmaciști, reglementările în vigoare asigură un cadru organizatoric care este verificat și garantat sub aspectul calităţii de ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior); instituţia funcţionează ca atare din 2005 (OUG nr. 75/2005 și Legea nr. 87/2006). Atribuţiile și autoritatea ei se opresc la furnizorii de formare profesională academică și exclud formele de educaţie medicală continuă și de perfecţionare profesională sub diferite forme de organizare, altele decât cele academice.

Educaţia medicală continuă (EMC) reprezintă o formă de perfecţionare profesională care este obligatorie și permanentă pentru tot personalul medical. Controlul asupra îndeplinirii obligaţiilor personalului medical sub aspectul EMC revine prin lege organizaţiilor profesionale de drept public ce reprezintă profesia respectivă. Aceleași organizaţii profesionale autorizează și acordă credite activităţilor de educaţie medicală continuă. Și tot ele creditează lectorii care pot susţine astfel de activităţi. Mai mult, ele sunt uneori și organizatoarele evenimentelor de EMC. 

 

Criteriile sunt altele 

Observăm pe piaţa serviciilor de perfecţionare profesională și educaţie medicală continuă aspecte controversate. Plecăm de la premisa că pentru a putea fi specialist și în același timp formator (cadru didactic), ARACIS împreună cu CNATDCU (Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare) verifică și autorizează instituţia formatoare, precum și personalul dedicat care face formarea profesională. Însă pentru activităţi formatoare similare organizate cu scopul acordării de credite de EMC, „unităţile de măsură” sunt altele. Cadrele didactice universitare trebuie să îndeplinească un cumul de criterii pentru a putea fi cadre de predare. Pentru tot felul de cursuri organizate de tot felul de organizaţii, lectorul are nevoie doar de o promovare în mediul online. 

Cursurile de perfecţionare sunt uneori susţinute de lectori care nu îndeplinesc nici măcar condiţiile minimale cerute unui cadru didactic cu cel mai mic grad. Vedem uneori medici rezidenţi care susţin cursuri pentru medici pe teme dintr-o specialitate pe care ei încă nu au dobândit-o. Mai mult chiar, medici stomatologi care nu au nicio specialitate, nu au făcut nicio oră de rezidenţiat, uneori coordonează și susţin cursuri de EMC creditate. Avem colegi care chiar coordonează activităţi de formare și perfecţionare profesională în corpul profesional, deși singura lor experienţă didactică este calitatea de student la vremea când s-au format profesional.

În toate aceste aspecte nu este nimic în afara legii, rămâne însă tema moralităţii. Rămâne și controversata situaţie în care diletantismul didactic se substituie cu succes profesionalismului didactic. Dacă mergem mai departe, putem observa că nu există niciun control real și autorizat asupra calităţii conţinutului prelegerilor și nici asupra respectării adevărului medical probat știinţific. Nu foarte rar întâlnim promovarea unor produse sau tehnologii susţinute de companii producătoare și de comercianţi sub forma unor cursuri de EMC.

 

Consecinţe

Negarea rolului și competenţei cadrelor didactice, simultan cu promovarea unor persoane carismatice prin canalele de comunicare online, este deja o atitudine cunoscută în stomatologie. Unii practică dihotomia dintre cadre didactice și medici „din privat”.

Consiliul Concurenţei consideră că toate cabinetele stomatologice sunt niște agenţi economici care furnizează servicii pe o piaţă unde avem cerere și ofertă și că între cabinetele stomatologice există concurenţă. Într-o astfel de abordare, pacientul este descalificat din calitatea de cetăţean cu drepturi constituţionale la asistenţă medicală și devine doar un cumpărător de servicii. 

Pentru menţinerea unui nivel bun de pregătire profesională a medicilor stomatologi și a unor servicii medicale de specialitate, procesul de perfecţionare profesională prin educaţie medicală continuă trebuie organizat de medici stomatologi cu recunoaștere și cu competenţă didactică. Pentru cei care nu sunt în această situaţie se pot organiza de către instituţii specializate cursuri de formatori pe baza unei metodologii care există și este perfect funcţională. Politizarea ca metodă de lucru într-o profesie liberală este extrem de dăunătoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe