O atitudine echilibrată, pozitivă și un limbaj accesibil, prietenos sunt ingrediente care atrag cititorul de social media, susţine dr. Mihaela Bilic.
Medic nutriţionist și autoare de cărţi de nutriţie devenite bestselleruri, specialistul cunoaște expunerea oferită de TV și de blogul personal, mihaelabilic.ro, având în pregătire și un canal de YouTube.
În era tehnologiei, cât de importante sunt reţelele de socializare pentru educarea populaţiei?
În prezent, oamenii simt nevoia să fie informaţi și conectaţi, să primească sfaturi pentru fiecare situaţie sau problemă cu care se confruntă. Online-ul și reţelele de socializare sunt ușor de accesat și de multe ori înlocuiesc sfatul specialiștilor, cu toate avantajele și dezavantajele ce derivă din asta. Trebuie să avem abilitatea de a fi selectivi și de-a alege opinii de la profesioniști, altfel riscăm să ne dezinformăm, în loc să ne informăm.
Din experienţa dv., care sunt tipurile de materiale online la care publicul reacţionează cel mai bine: materiale scrise, video sau de tip podcast?
Cu siguranţă materialele video sunt cele mai apreciate și reușesc să ofere o comunicare directă, prietenoasă – o imagine face cât o mie de cuvinte. Și textul scris poate fi o soluţie, cu condiţia să fie făcut într-un limbaj atrăgător, pe înţelesul tuturor.
Asistăm la o invazie a fake news-urilor în mediile online. Cum poate fi combătut acest fenomen în general și în domeniul medical în particular?
Știrile false, alarmiste, negative sau manipulatoare nu vor dispărea niciodată. Este de datoria noastră să verificăm credibilitatea surselor, să ne informăm dacă cei care postează au cu adevărat autoritate în domeniu și cunoștinţele necesare pentru a emite o părere. Nu în ultimul rând, informaţia trebuie trecută prin filtrul nostru personal și judecată raţional, nu luată ca atare.
Care platforme sunt cele mai potrivite pentru propagarea mesajelor de educaţie medicală?
Eu mi-am făcut un obicei din a accesa doar motoare de căutare în limba franceză, nivelul informaţiilor este de departe cel mai serios și mai echilibrat dintre toate școlile de medicină. Și educaţia publicului larg, și informările adresate specialiștilor trebuie făcute de autorităţi în domeniu: medici, spitale, universităţi, instituţii de învăţământ. Nu am încredere și nu citesc postări ale persoanelor private, indiferent că e vorba de bloggeri, influenceri, oameni din mass-media sau vedete.
Cum ar putea medicii să folosească platformele online în beneficiul lor și al celor care îi urmăresc pe reţelele de socializare?
Este o metodă extrem de facilă de a ajunge în casele multor oameni, cu condiţia să ai o poziţie echilibrată, pozitivă și un limbaj accesibil, prietenos. Nu trebuie pus accentul pe termeni de specialitate, pe riscuri și complicaţii, trebuie date sfaturi practice, de bun-simţ, pentru problemele care pot fi tratate pe această cale. Medicina nu se poate practica online decât pentru un număr limitat de situaţii.
Cât preţ puneţi pe numărul de followers pe care îi aveţi și cum le menţineţi atenţia trează?
Scopul postărilor mele este informarea, nu obţinerea unui beneficiu personal, nici măcar când vine vorba despre numărul de persoane care mă urmăresc. Am observat că nu există o regulă, de multe ori subiecte pe care eu le consideram importante nu au fost la fel apreciate și de public. Informaţiile trebuie să fie în armonie cu atitudinea și crezul tău personal, urmând ca apoi cititorii să decidă dacă opiniile tale sunt pe gustul lor. Ca și în relaţia medic-pacient, relaţia terapeutică se stabilește doar dacă există o comunicare reală, nu putem ajuta/trata pe toată lumea.
Ce vă amintiţi despre începuturile dv. în domeniul „influencingului”?
La capitolul comunicare video și în scris am vechime îndelungată. Am apărut constant în presă și la televizor începând din anul 2005, în 2008 am publicat cea de-a doua carte, care a fost un best-seller absolut, iar din 2011 am fost prezentă și pe Facebook. Pe Instagram am debutat în vara lui 2019 și, probabil, anul acesta va urma un canal pe YouTube.
Când poate fi numit un medic influencer?
Nu cred că te poţi autointitula influencer, doar publicul poate decide asta. Eu cred că am ajuns să am acest statut după mulţi ani de prezenţă în viaţa publică medicală și recunosc că este un privilegiu atunci când oamenii ajung să-ţi mulţumească pentru sfaturile pe care le-au primit de-a lungul timpului de la tine. Cele mai importante condiţii sunt să fii consecvent ca atitudine și să nu ai niciodată interese financiare care să-ţi condiţioneze sfaturile/opiniile.
Aveţi parte și de hateri? Puteţi să ne daţi exemple de postări/subiecte care au devenit controversate?
Cu siguranţă că nu poţi fi pe placul tuturor, m-am ales chiar și cu un proces în urma unei postări prin care am demascat impostura unui așa-zis medic nutriţionist. Orice postare care contravine curentului practicat de ceilalţi sau care desfiinţează mituri va fi controversată. Subiecte precum consumul de pâine albă, carne, lapte, mezeluri vor stârni întotdeauna opinii extreme, însă acest lucru nu trebuie să influenţeze opinia echilibrată și nepărtinitoare a unui medic nutriţionist. Informaţia medicală e una, iar moda alimentară e alta.
Care sunt postările care s-au bucurat de cel mai mare succes?
Cele care fac apel la normalitate, la moderaţie și la lucrurile de bun simţ, în care nu am nevoie de demonstraţii știinţifice și care vin din interiorul fiinţei noastre. Conceptul pe care l-am promovat de-a lungul timpului este că nu există interdicţii, că o alimentaţie sănătoasă înseamnă puţin din tot. Nu în ultimul rând, sfaturile care combină psihologia cu nutriţia creează o împăcare suplimentară în lupta cu prejudecăţile alimentare.
Aveţi și proiecte sponsorizate? Se câștigă sume mari, în România, din social media în domeniul medical?
Am ajuns să fiu cunoscută pentru faptul că nu fac postări plătite și că opiniile mele nu pot fi cumpărate. Puţinele proiecte sponsorizate au constat în parteneriate în care se puteau câștiga premii sau participări la seminarii/conferinţe susţinute de mine. Un medic nu are voie să facă reclamă niciunui produs și nici nu poate avea credibilitate dacă există un beneficiu financiar. Când mi-am propus să fac educaţie în nutriţie știam că asta este o condiţie de bază. Și nu sunt mulţi cei care o respectă. Cert este că am câștigat mai mulţi bani ca scriitoare, publicând cărţi, decât din medicină.
Cât de des postaţi? O faceţi singură sau aveţi un ajutor pentru aspectele tehnice și cele editoriale?
Am avut ani la rând în care postam zilnic, acum încerc să o fac cât mai constant cu putinţă, în medie de 4-5 ori pe săptămână. Postările le fac doar eu, fără niciun ajutor, din cauza asta stilul meu este inconfundabil, pentru că nu intervine nimeni pe text. Cu siguranţă aș reuși să fiu mult mai prezentă și mai vizibilă dacă în spatele meu s-ar afla o echipă de specialiști, dar probabil că mi-aș pierde puţin din acest abord personal. Cu riscul de a-mi dezamăgi cititorii pentru că nu le pot răspunde de fiecare dată, prefer să păstrez o comunicare directă, fără intermediari.
Ce conturi de social media urmăriţi?
Recunosc, cu rușine, că nu urmăresc niciunul, nici pe cele ale prietenilor mei apropiaţi. Am spus întotdeauna că sunt o persoană de modă veche, deci pentru mine socializarea înseamnă întâlnirea faţă în faţă. Și văzând în jur ce amploare au luat reţelele de socializare, încerc să stau la distanţă, mi se pare că ne pot capta toată atenţia și că uităm să mai trăim în prezent, interesaţi fiind de ce se întâmplă în virtual.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe