Newsflash
Cultură

Un arbore la mijloc de lumi

de Dr. Maria DRAGOTĂ - mar. 1 2012
Un arbore la mijloc de lumi
   „Brâncuşi a fost acela care a dat epocii nostre conştiinţa formei pure“, spunea sculptorul Henry Moore, iar criticul de artă Jean Cassou îl considera „unul din cei mai mari creatori ai tuturor timpurilor“. La 16 februarie a.c., în amfiteatrul „Ion Heliade Rădulescu“ al Bibliotecii Academiei Române, a avut loc sesiunea omagială „Constantin Brâncuşi. Noi repere documentare“, organizată de Secţia de arhitectură, arte şi audiovizual.
   În cuvântul omagial, acad. Marius Sala, vicepreşedinte al Academiei Române, a rememorat sesiunile organizate sub cupola Academiei în 1966 şi 1976, când au fost aniversaţi 90 de ani, respectiv un secol de la naşterea sculptorului, evenimente la care a asistat, ca tânăr cercetător la Institutul de Lingvistică al Academiei. La prima sesiune au vorbit acad. George Oprescu, scriitorul Geo Bogza, acad. Alexandru Balaci şi sculptorul Ion Jalea, iar la sesiunea centenară – criticul de artă Dan Hăulică, sculptorii Vida Geza şi Ion Jalea.
   Acad. Răzvan Teodorescu a vorbit despre Brâncuşi şi Academia Română. Relaţia a fost foarte marcată de politic, acolo unde politicul nu avea ce să caute, Academia fiind „sub vremi“. La 28 iunie 1949, a avut loc primul atac, când preşedintele de atunci al Academiei, Traian Săvulescu, a rostit o cuvântare în care a dat două exemple de transfugi – Gogu Constantinescu şi Constantin Brâncuşi. În februarie-martie 1951, a avut loc episodul despre care nu mai există documente (au dispărut inexplicabil din arhive). La 28 februarie, secţiunea de ştiinţa limbii, literatură şi arte (preşedinte Mihail Sadoveanu) a avut o şedinţă prezidată de A. Toma, în care Ion Jalea (membru corespondent) – „un vertical desăvârşit“, în opinia vorbitorului – a susţinut o comunicare despre Brâncuşi, care, aşa cum e consemnat în procesul verbal, a suscitat „furtunoase discuţii“. Printre susţinători au fost Victor Eftimiu, Camil Petrescu, iar dintre cei care l-au acuzat pe Brâncuşi de formalism, „speculând prin mijloace bizare gusturile morbide ale societăţii burgheze“ – George Oprescu, Al. Graur. O săptămână mai târziu, Ion Jalea e constrâns să revină cu o notă de completare la ceea ce spusese anterior. Trista şedinţă din 1951 a jucat, poate, un rol important în decizia lui Brâncuşi de a renunţa la cetăţenia română. În decembrie 1956, la Bucureşti, la Muzeul de Artă al Republicii a fost vernisată prima expoziţie personală din Europa a sculptorului. A murit la 20 martie 1957, departe de ţara pe care a iubit-o şi în care ar fi vrut să se întoarcă. În 1974, Barbu Brezianu publica „Opera lui Brâncuşi în România“, o culegere exhaustivă a lucrărilor artistului aflate în ţara noastră. La 3 iulie 1990, marele sculptor devenea membru post-mortem al Academiei Române.
   În prelegerea „Brâncuşi şi sinteza artelor“, prof. univ. Cristian Robert Velescu, de la Universitatea Naţională de Arte, a punctat doar legătura dintre unele opere brâncuşiene şi arhitectură. „Arhitectura este sculptură“, spunea Brâncuşi. El a creat Sărutul, Dubla cariatidă,Măiastra cu ideea de a fi încadrate în construcţii arhitectonice precum Templul dragostei sau cel închinat frumuseţii, pentru care a şi făcut schiţe.
   Ioana Vlasiu, cercetător la Institutul de Istoria Artei „George Oprescu“ al Academiei Române, a prezentat iniţiativa Centrului de Studii Brâncuşiene „Barbu Brezianu“ (înfiinţat în 2009, în cadrul Institutului) – Sfântul din Montparnasse, de la document la mit: o sută de ani de exegeză brâncuşiană, ce-şi propune inventarierea donaţiei lui Barbu Brezianu, constând în cărţi, corespondenţă, dosare documentare, precum şi organizarea de colocvii, prelegeri dedicate interpretării operei sculptorului.
   Povestea unui ecorşeu, depănată de dr. Ion Gerota, este de fapt povestea prieteniei dintre bunicul său, Dimitrie Gerota, şi Brâncuşi, care a început din tinereţe, la Craiova, şi a continuat la Bucureşti. După absolvirea Facultăţii de Medicină din Bucureşti (1892) şi specializări la Paris şi Berlin, doctorul D. Gerota a devenit profesor de anatomie la Academia de Arte Frumoase, iar în 1900, profesor agregat la Facultatea de Medicină din Bucureşti, unde i s-a creat catedra de anatomie topografică. Atunci i-a solicitat lui Brâncuşi realizarea unui ecorşeu, drept material de studiu pentru studenţi. Prima încercare datează din 1902. Brâncuşi, pe atunci student la Arte Frumoase, sub atenta îndrumare a lui Gerota, a realizat cinci ecorşeuri. În 1903, primul a fost expus la Ateneu. Dr. Ion Gerota a lansat invitaţia de aflare, redescoperire şi valorificare a acestor exponate, adevărate opere de artă, din care de unele nu se mai ştie nimic la ora actuală.
   Laurian Stănchescu, poet, eseist şi istoric literar, a cercetat documente privind descendenţa lui Constantin Brâncuşi şi este pe cale de a schiţa arborele genealogic al acestuia, pe care speră ca în curând să-l dea publicităţii. A prezentat fotografii cu urmaşi ai sculptorului, copii, nepoţi şi strănepoţi, furnizate de dna Bia Brâncuşi.
   La finalul sesiunii omagiale a avut loc proiecţia filmului „Un arbore la mijloc de lumi: Constantin Brâncuşi“, realizat de Horia Muntenuş. Titlul este inspirat de spusele marelui filosof Constantin Noica: „Brâncuşi stă ca un arbore la mijloc de lumi“.
   Iată câteva din gândurile celui evocat la Academia Română, care ne dezvăluie profunzimea artistului: • „Sunt imbecili cei care spun că lucrările mele sunt abstracte; ceea ce numesc ei abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor“ „Nu căutaţi formule obscure sau mistere. Căci ceea ce vă dăruiesc eu este bucurie curată. Contemplaţi lucrările mele până când le vedeţi. Cei aproape de Dumnezeu le-au văzut. În artă, ceea ce este important este bucuria“ „Plăcerea cu care lucrează artistul e însăşi inima artei sale“ „Raţiunea de a fi a artiştilor este aceea de a revela frumuseţile lumii“.
   „Voi nici nu ştiţi ce vă las eu vouă!“, ar fi exclamat, cu amărăciune, Brâncuşi, pe scara trenului, când se întorcea la Paris pentru totdeauna, după ce realizase tripticul de la Târgu Jiu: Poarta sărutului, Masa tăcerii şi Coloana fără sfârşit. Descoperirea sensurilor operei sale continuă...
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe