Newsflash
OPINII

Second opinion, la „dr. Google” sau la un coleg medic?

de Biroul executiv CMMB - oct. 21 2022
Second opinion,  la „dr. Google” sau la un coleg medic?

Există loc pentru interpretarea rezultatelor și în medicină. Cu toate acestea, nu toţi medicii acceptă instituţia celei de-a doua opinii.

image-from-rawpixel-id-513585-jpegVaai, dar cine a lucrat aici? O întrebare pe care, spun unii, ar lansa-o, evident acuzator, meșterii care vin să-ţi monteze faianţa sau să-ţi repare acoperișul. Concurenţă există, deci nu ar strica să-ţi faci puţină reclamă, prin comparaţie – cam asta ar fi strategia de PR activată în acest caz.

Cât de mult folosește în negociere această tehnică nu știm, dar dacă fiecare specialist din construcţii spune despre colegul său că e vraiște, cu siguranţă este afectată imaginea breslei. Și, respectiv, a fiecărui constructor în parte. Nu putem crede că și unii medici ar folosi astfel de strategii de comunicare, că și-ar discredita colegii în faţa pacienţilor pentru a da ei bine, pentru a se promova pe ei înșiși.

Cu toate că există loc pentru interpretarea rezultatelor, într-o meserie în care operăm cu ceva mai multe necunoscute decât matematicienii. Iar rezultatul nu depinde doar de medic, de pregătirea și capacitatea sa profesională, ci și de zeci de alţi factori: de la dotări, resurse, momentul în care pacientul ajunge la doctor sau condiţia sa medicală până la dorinţa de a se vindeca, modul în care urmează recomandările, sprijinul primit de la familie ori de la comunitate și câte altele.

Formulă validată

Poate mai mult decât în alte domenii, în medicină e nevoie de pasiune pentru ceea ce faci și de implicare. Iar oamenii pasionaţi și implicaţi își apără cu multă fermitate opiniile, asumându-și riscul de a fi sancţionaţi pentru erori sau pentru rezultate care, așa cum arătam, nu depind doar de decizia lor.

Astfel, instituţia celei de-a doua opinii nu prea este bine privită în comunitatea noastră. Avem impresia că un pacient care solicită o a doua opinie ne pune la îndoială competenţa. Sau ne temem că i-am fi pierdut încrederea. Când, de fapt, acest mecanism ne protejează și reduce presiunea în care lucrează medicul, așa cum presiunea pe care o suportă pilotul este redusă prin participarea la decizie a copilotului, nelipsit din cabina curselor de linie.

Simplul fapt că termenul ajuns la noi și intrat în uz curent este cel american, de „second opinion”, arată că formula e validată într-un sistem sanitar de înaltă performanţă, unde atât competiţia, cât și rigorile societăţii sunt extrem de mari. Nu că n-ar fi așteptări mari și în societatea noastră, unde medicului i se cere să obţină aceleași rezultate, să aibă aceleași performanţe ca „afară”, cu mult mai puţine resurse la îndemână.

Încrederea se câștigă

Cum rămâne, însă, cu încrederea pierdută dacă un pacient ar cere o a doua opinie? Păi, oricum pacientul cere o a doua opinie. Chiar înainte de a veni la cabinet el discută cu „dr. Google”. Dacă ar merge și la un alt medic, scorul ajunge doi la unu, iar riscul unei erori scade spre zero. Încrederea se câștigă în primul rând prin comunicare.

Până să poată aprecia cunoștinţele sau tehnica, pacientul sau familia acestuia apreciază modul în care medicul îl ascultă și i se adresează. Deschiderea, inclusiv către opiniile unui alt medic, este apreciată pozitiv de pacient. Relaţia medic-pacient poate fi îmbunătăţită, tensiunile pot fi prevenite printr-o mai bună comunicare.

Medicii trebuie să înveţe și tehnici de comunicare, odată ce comunicarea face parte din arsenalul terapeutic. Pentru membrii săi, Colegiul Medicilor din Municipiul București a organizat, în deschiderea conferinţei sale anuale, cursuri de comunicare. Jurnaliști, sociologi, cadre didactice de la facultăţi de profil au transmis, într-un format interactiv, cunoștinţe din domeniul comunicării publice și celei interpersonale.

Citiți și: A fost odată ca niciodată…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe