Newsflash
Interviuri

Ecranul, o plasă de siguranţă între pacient și terapeut

de Florentina Ionescu - aug. 13 2021
Ecranul,  o plasă de siguranţă  între pacient și terapeut

Medicul Mihai Bran a creat împreună cu echipa sa o platformă în care sunt agregaţi mai mulţi specialiști în domeniu, astfel încât oamenii să poată accesa oricând și de oriunde un astfel de serviciu.

dr Mihai Bran platforma ATLAS

Mihai Bran, medic primar psihiatru și psihoterapeut, a vrut să le ofere românilor o soluţie care să răspundă nevoilor din zona de sănătate mintală. El a creat împreună cu echipa sa o platformă în care sunt agregaţi mai mulţi specialiști în domeniu, astfel încât oamenii să poată accesa oricând și de oriunde un astfel de serviciu. 

Denumire: ATLAS
Istoric: Platforma ATLAS a fost lansată în anul 2016 de medicul psihiatru Mihai Bran.
Probleme abordate:
• Accesul limitat la servicii psihiatrice (medici sau psihoterapeuţi care lucrează doar în anumite intervale orare, posibilitatea de a te programa doar peste câteva luni, cabinetele medicilor care sunt amplasate doar în marile orașe);
• Stigma care apare faţă de procesul de psihoterapie;
• Lipsa unui suport terapeutic în momentele critice;
• Lipsa educaţiei psihologice și emoţionale;
• Anxietatea care poate surveni în urma consultului fizic.
Descriere soluţie: Platformă de telemedicină cu peste 600 de medici validaţi care facilitează accesul oamenilor la serviciile de consiliere psihologică și coaching. Platforma conţine teste psihologice, articole și posibilitatea de a te conecta cu o persoană specializată fie online, fie prin mesaje.
Avantaje pentru medici:
• Telemunca (posibilitatea de a lucra remote);
• Creșterea numărului de pacienţi, inclusiv din alte localităţi sau alte ţări;
• Creșterea vizibilităţii în rândul pacienţilor;
• Comunicare adaptată cu pacientul/clientul (live sau în scris).
Planuri pentru 2021-2025:
• Extindere naţională și internaţională.

sigla atlas

Cum v-a venit ideea de a crea platforma ATLAS?

Ideea mi-a venit – de fapt, ne-a venit – undeva prin 2014. Sunt mai mulţi oameni implicaţi în acest proiect. A venit în urma experienţei din cabinet, unde ajungeau pacienţi români, dar care lucrau în afara ţării, și care aveau nevoie de ședinţe de suport psiho-emoţional, de consiliere psihologică și care nu găseau sau nu aveau acces la terapeut din ţara respectivă – fie că vorbim despre români stabiliţi în Marea Britanie, Italia, Franţa, Germania.

Și atunci, recomandându-le psihoterapie, dar neputând să le ofer și o soluţie, m-am gândit: „OK, hai să facem o platformă unde să agregăm mai mulţi specialiști în sănătate mintală, astfel încât acești oameni să poată accesa oricând și de oriunde un astfel de serviciu”. Cam așa a venit ideea.

A durat ceva până a ajuns să fie și pusă în practică: aproape doi ani. Și undeva în vara lui 2016 platforma a fost live. Iniţial cu psihologi, psihoterapeuţi și ulterior, odată cu pandemia, s-au putut înscrie pe platformă și medici, pentru a efectua ședinţe de telemedicină.

A fost un moment care a produs un declic în mintea dvs.?

Da, eu tot cochetam cu diverse proiecte digitale. Până la momentul respectiv făcusem tot felul de platforme și cumva ATLAS a venit destul de natural în acel ecosistem pe care îl creasem: site-uri de informaţie medicală, niște aplicaţii de evaluare. Plus că a fost o dorinţă a mea de a putea să le ofer ajutor cât mai multor oameni care aveau nevoie de astfel de servicii.

Digitalul, soluţie pentru stigmă

Existau cerinţe în acest sens și pe piaţa din România?

Da, zona de servicii de sănătate mintală vine la pachet cu multă stigmă. Faptul că trebuie să te duci la un psiholog sau la un psihiatru nu e un lucru simplu pentru pacient. Cu toţii se feresc de a accesa aceste servicii. A le muta în digital, a pune între tine și psiholog sau psihiatru un ecran îţi dă încredere cumva și face să dispară această stigmă.

Plus că lucrurile deja se întâmplau la momentul respectiv, erau psihologi, psihoterapeuţi care foloseau soluţii de videoconferinţă – Skype sau alte sisteme. Nu exista, în schimb, nicio platformă care să facă această interacţiune între pacient și specialist într-un mod profesional și profesionist – o aplicaţie care să conţină toţi pașii și care să simplifice
procesul.

Cum aţi descrie ATLAS în câteva cuvinte?

E greu în câteva cuvinte. O platformă care încearcă să ușureze atât treaba psihologului, a medicului, cât și a pacientului sau a persoanelor în căutare de servicii de sănătate mintală sau de telemedicină. Cam asta ar fi ATLAS, o soluţie care e disponibilă oricând și de oriunde, pentru a te conecta cu medici sau cu un psiholog atunci când ai nevoie.

Disponibilitate 24 din 24

Ce avantaje aduce pentru pacienţi?

Accesul la specialiștii din platformă poate fi făcut oricând. Platforma este funcţională 24 de ore din 24, 7 zile din 7, și de oriunde: poţi să fii oriunde pe glob, atât timp cât ai o conexiune la internet, te poţi conecta cu unul dintre specialiștii de pe platformă și poţi să ai parte de o ședinţă de consiliere sau de o consultaţie de psihiatrie. Astea ar fi principalele avantaje pentru utilizator.

Dar pentru psihiatri, psihoterapeuţi, coach, medici?

Din perspectiva psihoterapeutului, a psihologului, a medicului psihiatru, cred că, de asemenea, putem vorbi despre o comoditate. Poţi să-ţi desfășori consultaţiile de oriunde și oricând. Poţi să-ţi eficientizezi mult mai bine timpul și ai acces la o plajă mai mare de pacienţi pe care poţi să-i vezi.

Poţi să fii localizat în București și, de exemplu, să vezi pacienţi de la Cluj-Napoca, de la Satu Mare, de la Iași fără să te deplasezi. În plus, medicii și psihoterapeuţii au tot felul de instrumente, astfel încât să-și poată gestiona mai ușor treaba: registru al pacienţilor, sistem de facturare integrat, sistem de plată online. Adică totul e foarte, foarte simplu din acest punct de vedere.

Simţiţi că ar mai putea fi îmbunătăţită platforma? Mai lucraţi la anumite schimbări?

Da, platforma se schimbă zi de zi. Nu va fi gata, probabil, niciodată. Dezvoltăm permanent funcţionalităţi noi sau facem upgrade la funcţionalităţile deja existente, pentru că tot ce înseamnă online se schimbă foarte rapid și atunci trebuie să fim la zi cu
tehnologia.

Lipsa fondurilor

Cu ce provocări v-aţi confruntat când aţi fondat ATLAS?

Păi, în primul rând a fost reticenţa colegilor de a folosi și de a crede în astfel de soluţii, iar pandemia de COVID-19 nu a făcut decât să ne arate faptul că aceste soluţii digitale de evaluare a pacientului sunt foarte utile în anumite contexte.

Apoi, există această perspectivă a finanţării. Toată această platformă a fost realizată cumva prin efortul meu și al câtorva colegi, din fonduri proprii. Nu am beneficiat, până în acest moment, de un program de finanţare, [de un] investitor sau cineva care să contribuie financiar la dezvoltare... Iar în momentul de faţă platforma se întreţine și se dezvoltă la fel, din resurse proprii.

În final, doriţi să mai subliniaţi vreun aspect despre platformă?

Da, pe lângă partea aceasta de interacţiune, prin videoconferinţă și chat, pe care platforma le pune la dispoziţia tuturor, în ATLAS utilizatorii pot găsi și anumite instrumente de autoevaluare pentru că e foarte important să îi ajutăm să-și recunoască problema atunci când o au. În plus, există o zonă de educaţie.

Noi credem foarte mult în ideea de a educa persoanele care interacţionează în online, legat de sănătatea mintală, dar și de sănătate, în general. Și atunci platforma vine cu aceste trei componente: o componentă de educaţie, mai exact materiale realizate de specialiști din platformă; o zonă de instrumente de autoevaluare care sunt standardizate, calibrate; o zonă de interacţiune directă cu psihologii, cu psihiatrii, astfel încât utilizatorii să aibă o experienţă completă în acest mediu digital.

Material realizat cu sprijinul FreshBlood HealthTech

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe