Newsflash
ACTUALITATE EDUCAȚIE Interviuri

Inovaţia în medicină începe de pe băncile facultății

de Florentina Ionescu - mai 26 2023
Inovaţia în medicină începe de pe băncile facultății

Studenţii mediciniști care frecventează Universitatea „Titu Maiorescu” din Capitală fac pregătire în tehnologie digitală și inovaţie în sănătate. Acest lucru se realizează prin intermediul unui program educaţional nou – SmartMed.


SmartMed este un program-pilot, o introducere în acest domeniu pentru studenţii Universităţii „Titu Maiorescu”. Instituţia are în plan să organizeze programe postuniversitare în acestă sferă de dezvoltare a competenţelor în domeniul  MedTech/HealthTech. În aceste programe, pe lângă studenţi, vor fi invitaţi și rezidenţi, și practicieni să își completeze profilul profesional cu astfel de cunoștinţe și abilităţi atât de necesare în viitor.

Unul dintre modulele din acest program este predat de Elena  Ovreiu, cofondator al hubului BIOdyssey și al conferinţei SSIMA Re:Imagine Healthcare, cu care am stat de vorbă recent. Primăvara aceasta a însemnat pentru studenţii de la Universitatea „Titu Maiorescu” subiecte noi și interesante care fac parte din Programul SmartMed. Acesta este un program de învăţare prin experienţă practică în domeniul MedTech/HealthTech, împărţit pe mai multe module. 

Dacă am o idee, ce fac mai departe? Cui mă adresez? Unde găsesc oamenii potriviţi cu care să o implementez? De unde găsesc finanţare pentru ideea mea? Ce programe sunt în România care mă pot ajuta în această direcţie? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care le primește Elena Ovreiu de la participanţii la cursul de Design Thinking și inovaţie în tehnologii din sănătate de la UTM.

Ideea de a-i pregăti pe viitorii medici în tehnologie digitală și inovaţie în sănătate aparţine  conducerii universităţii, mai exact prorectorului Ioana Manea, care se ocupă de acest proiect. Am discutat recent cu Elena Ovreiu despre acest subiect și despre modulele de care pot beneficia studenţii mediciniști.

Învăţaţi să gândească creativ
 

De la ea am aflat că s-a realizat un studiu în cadrul unui proiect cu finanţare europeană,  ce și-a propus să identifice care sunt competenţele transversale (altele decât cele de specialitate) care îi pot ajuta pe absolvenţii din domeniul medical să se integreze mai repede și mai eficient pe piaţa muncii. Rezultatele au confirmat că studenţii au nevoie să înţeleagă cum pot integra tehnologia avansată în practica lor medicală – fie că e vorba de sisteme avansate de senzori, de big data sau de softuri care le ușurează munca –, ce înseamnă inovaţia în domeniul sănătăţii și cum să comunice și să creeze un parteneriat terapeutic eficient cu pacienţii  informaţi.
 

„Eu am fost selectată de universitate, în urma unei competiţii publice, să predau modulul de inovaţie, din cele patru module introduse în Programul SmartMed”, a declarat Elena Ovreiu pentru „Viaţa Medicală”. Modulul său se numește „Design Thinking și Innovation în HealthTech”. Cursul le prezintă tinerilor diferite metodologii de inovaţie. În esenţă, studenţii înţeleg care este rolul lor, ca experţi medicali, într-o echipă multidisciplinară de dezvoltare a unui produs de tehnologie digitală în sănătate. Sunt învăţaţi să gândească creativ, out of the box și să identifice probleme sau nevoi care apoi pot conduce la inovaţii de succes, a explicat cofondatoarea BIOdyssey.

Multe studii de caz
 

„Se spune că o problemă bine identificată și înţeleasă reprezintă ADN-ul oricărei inovaţii de succes. Iar experţii medicali sunt cei care au potenţialul cel mai mare să identifice astfel de probleme, pentru că, de cele mai multe ori, aceste probleme le au chiar ei, colegii sau pacienţii lor”, a subliniat Elena Ovreiu. Dar ei, studenţii, viitorii medici, trebuie să fie antrenaţi în această direcţie pentru a putea identifica astfel de probleme. 

„Cursul le prezintă diferite metodologii de inovaţie și importanţa utilizării acestora în procesul de inovaţie și pune accent pe una dintre aceste metodologii, anume Design  Thinking aplicat în HealthTech.” În esenţă, studenţii mediciniști discută în cadrul acestui modul subiecte de genul: cum să identifice, analizeze și să filtreze cea mai bună idee de business; care sunt stakeholderii (părţile interesate) unei inovaţii în HealthTech (domeniul tehnologiilor medicale); cum pot fi identificaţi și clasificaţi stakeholderii; care este interesul fiecăruia dintre ei; cum poate fi segmentată și analizată piaţa în care tinerii inovează; generarea unui model de business. Cursul se bazează pe multe studii de caz, pe exemple concrete și pe sesiuni  interactive cu participanţii.

Curiozitatea, un prim pas esenţial
 

Am vrut să aflu de la interlocutoarea mea ce reacţii a primit din partea studenţilor în faţa cărora a predat, mai ales că o parte dintre ei lucrează deja în spitale și sunt familiarizaţi cu acest mediu. „Indiferent că sunt la Medicină generală, dentară sau Asistenţă medicală, studenţii sunt foarte deschiși către inovaţie și tehnologii digitale în sănătate. Sunt conștienţi că acesta este viitorul profesiei lor și că ei, ca viitori medici sau asistenţi medicali, vor lucra foarte mult cu astfel de soluţii”, a ţinut să precizeze fondatoarea conferinţei SSIMA. 
 

Tinerii sunt curioși să înţeleagă cum pot ei să inoveze în acest domeniu și, în opinia Elenei  Ovreiu, „au înţeles că [ei] nu sunt doar utilizatorii tehnologiei, ci pot să fie chiar parte din echipe care să dezvolte astfel de soluţii” în  medicină. Îmbucurător este și faptul că pare că studenţii au descoperit o lume nouă, iar acum sunt tot mai curioși și entuziasmaţi să o  exploateze. Prin prisma faptului că unii dintre ei lucrează deja în spitale, „au venit ei înșiși cu exemple, cu probleme cu care s-au confruntat în practică”. Și pentru că modulul pe care îl predă Elena Ovreiu este, de fapt, un curs interactiv, „nu doar ei învaţă de la mine, ci și eu învăţ de la ei”. 

Transformarea sistemului de sănătate
 

Elena Ovreiu a colaborat și în trecut cu Universitatea „Titu Maiorescu” (UTM). Prima ediţie a conferinţei de inovaţie în tehnologii medicale SSIMA Re:Imagine Healthcare, pe care aceasta o organizează începând din anul 2015, a fost în parteneriat cu UTM. De asemenea, UTM este partener academic, alături de alte universităţi, al hubului de inovaţie în tehnologii medicale, BIOdyssey. Acesta este un proiect româno-israelian, lansat anul trecut, despre care puteţi citi mai multe pe https://mhm.bz/l9H2t.
 

„Se vorbește tot mai mult despre transformarea sistemului de sănătate prin tehnologii digitale. Pentru a putea face această transformare, este important ca în România să avem tot mai multe startupuri și echipe care își doresc să dezvolte soluţii de tehnologie aplicată în sănătate”, a punctat fondatoarea SSIMA. Multe dintre acestea, totuși, cu greu au acces la experţi medicali cu care să se consulte și cu greu obţin acces la spitale pentru a accesa date medicale și pentru a testa soluţia lor. „Pentru că în România nu există această cultură, ca sistemul medical să fie deschis către inovaţie și către startupuri.”

Deschidere pentru colaborare
 

Soluţia ar fi una simplă, adaugă Elena Ovreiu: dacă tot mai mulţi doctori și viitori doctori sunt expuși la acest proces și îl înţeleg, atunci ei vor fi mult mai deschiși să colaboreze cu  start­upuri medicale și să dezvolte soluţii inovatoare. Nu se vor limita doar la a folosi soluţiile  dezvoltate de alţii. 

Sper ca aceste  cursuri, precum  cele introduse de  proiectul SmartMed, să devină parte din curriculumul tuturor facultăţilor de medicină din ţară. (Elena Ovreiu)

În plus, afirmă ea, se vorbește tot mai des despre transformarea sistemului de sănătate cu ajutorul tehnologiilor medicale. Iar acesta este un subiect care preocupă toate guvernele lumii. „Pentru ca acest lucru să fie posibil, este important ca toţi profesioniștii din sănătate să înţeleagă procesul de inovaţie, astfel încât să poată fi parte din această transformare digitală. Acestea sunt obiectivele principale ale cursului.”
 

În încheiere, cofondatoarea hubului BIOdyssey a enumerat lucrurile pe care ar vrea ca studenţii săi să le reţină: „Inovaţia nu este ceva magic, cu care te naști, ci este o abilitate pe care o înveţi, o practici și o perfecţionezi. Este un proces care presupune multă muncă, o echipă multidisciplinară și care ia timp. Inovaţia schimbă vieţi. Și se poate [face] și în România”.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe