Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Telemedicina, văzută prin ochii doctorilor

Viața Medicală
Dorina Novac vineri, 7 august 2020, ora 11:33

Implementarea soluțiilor de telemedicină a fost accelerată la nivel mondial odată cu COVID-19. Distanțarea fizică a facilitat trecerea la o nouă formă de asistență medicală, cea efectuată la distanță.

Patru medici care activează pe platforma românească de telemedicină Medic Chat au vorbit despre viitorul telemedicinei în România și cum a avansat COVID-19 modernizarea sistemului de sănătate.

telemedicina_doctori
Sursă imagine: unsplash.com

 

Potrivit reprezentanților platformei, aceasta a crescut de 10 ori în timpul pandemiei, fiind activi 145 de doctori din 32 de specialități, număr dublat în luna martie.

Cum funcționează consultațiile online

Dr. Titiana Constantin este medic primar dermato-venerologie, specializat în dermato-pediatrie și dermato-cosmetică, cu experiență de 39 ani, activând în lanțul de spitale private Arcadia Iași. Aceasta s-a alăturat platformei în luna aprilie a acestui an, în contextul pandemiei de COVID-19.

„Interacțiunile online în dermatologie sunt foarte indicate, mai ales în cazul patologiilor care presupun un diagnostic clinic pe baza anamnezei (discuției cu pacientul) și a pozelor. (...) Faptul că îl vezi înainte online te ajută să îți pregătești modul de abordare și să-ți faci un algoritm de tratament”, a declarat dr. Titiana Constantin.

Pentru specialitatea ORL, dr. Alexandru Nicolaescu, medic specialist ORL la Spitalul de Urgență al M.A.I. Dimitrie Gerota din București, cu experiență de nouă ani, descrie o experiență similară, formularea diagnosticului și a planului de tratament fiind posibilă prin discuția cu pacientul și examinarea imaginilor.

Dr. Nicolaescu este unul dintre medicii care s-au alăturat platformei în 2019, cu mult înainte de pandemie, motivat de „dorința de a fi ușor accesibil pentru pacienți, de a putea să-i consiliez mai eficient și mai simplu și totodată de a-mi ușura munca”.

„Consultația online poate funcționa și ca un triaj al cazurilor, pacientul fiind informat despre necesitatea de a se programa pentru un consult sau de a se prezenta la un serviciu de urgență atunci când problema de sănătate are potențial de agravare semnificativ”, a explicat acesta.

De asemenea, dr. Dan Pițigoi, medic primar gastroenterologie cu competențe în endoscopie digestivă diagnostică și terapeutică, activând de 30 ani în cadrul Institutului Clinic Fundeni, a menționat că telemedicina se pretează și pentru pacienții care au nevoie de o a doua opinie sau sunt plecați din țară și nu pot ajunge la un consult. El s-a alăturat platformei de telemedicină tot în urma pandemiei, căutând o formulă de a interacționa cu pacienții. 

Dr. Larisa Willhammer, medic specialist psihiatru la clinica RomMed 2000 București, își desfășoară activitatea în cadrul Medic Chat de aproximativ 2 ani.

„La vremea respectivă am fost singurul medic psihiatru activ pe platformă, în momentul de față suntem cinci”, a subliniat aceasta.

Psihiatria online efectuată printr-un schimb de mesaje pacient-medic „este o provocare”, ne spune dr. Larisa Willhammer, pentru că evaluarea stării mentale a acestuia presupune, în primul rând, contact vizual.

„Apoi, pentru a oferi o recomandare orientativă trebuie să afli mai multe date decât îți oferă el inițial, precum antecedentele personale, patologice, familiale, tratamentele urmate, prezența adicțiilor, factorii de stres și restul informațiilor necesare evaluării psihiatrice. După sintetizarea lor, recomandarea cea mai frecventă este consultul în ambulator pt investigații, evaluări, testări psihometrice, etc.”, a adăugat medicul.

Viitorul telemedicinei în România

Medicul Titiana Constantin spune că telemedicina trebuie să fie complementară medicinei tradiționale. Potrivit ei, astfel se poate lua din povara spitalelor care primesc zeci sau sute de pacienți pe zi cu patologii ce pot fi manageriate în primă fază prin telemedicină.

„Plus că ar trebui să ne aliniem practicilor internaționale dacă tot ne dorim un sistem sanitar performant și cât mai apropiat de cel din Vest. (...) Colegii tineri sunt foarte fericiți, viitorul este al lor și cred că ei sunt cel mai bun barometru în acest sens”, a declarat dr. Titiana Constantin.

Dr. Alexandru Nicolaescu a precizat că medicii și pacienții sunt din ce în ce mai apropiați unii de ceilalți datorită telefoanelor și internetului.

„E mai simplu ca niciodată să ajungi să obții informații de calitate de la profesioniști, în orice domeniu, inclusiv medicină. Limitările sunt date de nevoia de apropiere fizică pentru efectuarea de investigații sau proceduri specifice”, ne-a spus medicul.

Și dr. Dan Pițigoi vede un viitor pentru telemedicină, nu numai în România. Potrivit lui, programul devine din ce în ce mai aglomerat pentru toată lumea (atât pacienți, dar și medici), iar o prima interacțiune poate avea loc online oricând.

„Limitările sunt cele care impun un contact direct în care examenul clinic este absolut esențial pentru diagnostic, însă în mod evident pandemia COVID-19 a arătat oportunitatea interacțiunilor online. Nu am așteptări prea mari de la autoritățile române, care sunt destul de reticente la noutăți tehnologice, dar probabil presiunea situațiilor din practica de zi de zi le va arăta tuturor necesitatea deschiderii spre latura aceasta”, a spus dr. Dan Pițigoi.

Inteligența artificială în medicină

În țări din Vest se lucrează la soluții de diagnosticare pe bază de inteligența artificială (AI), fiind prioritizată ca o soluție importantă în modernizarea sistemului de sănătate.

Dar oare există deschidere și în România pentru astfel de soluții?

Dr. Alexandru Nicolaescu este de părere că inteligența artificială va avea un rol important în viitorul medicinei.

Un motiv este acela că folosirea acestei tehnologii va completa actul medical atât în avantajul medicului - care va putea să acceseze permanent o memorie colectivă care nu are lapsus-uri, cât mai ales în interesul pacientului, care va putea beneficia de timpi de așteptare mai scurți pentru a obține un consult, interpretarea unor analize, investigații sau rezultatul unor analize.

„Pe măsură ce atât populația, cât și speranța de viață cresc, iar medici sunt din ce în ce mai puțini, multe din sarcinile repetitive și cronofage ale acestora vor fi preluate de către programe de tip AI, iar acest moment este mai aproape decât credem”, a declarat dr. Alexandru Nicolaescu.

Pe de altă parte, dr. Titiana Constantin, deși deschisă către inovație, consideră că „orice demers în acest sens este binevenit, însă nu cred că vom vedea așa ceva curând în România. Mi-ar plăcea, dar nu cred.”

Există desigur și rezerve legate de integritatea cu care un asemenea demers ar putea fi pus în practică, motiv pentru care „inteligența artificială nu trebuie să ia locul medicului, ci să ajute medicul să ia decizii din rațiuni medicale, nu comerciale, sau de orice altă natură”, a concluzionat dr. Dan Pițigoi.

Etichete: telemedicina consultatii online Medic Chat COVID-19 medici

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC