Newsflash
Cultură

Delir teatral la Național

de Candid STOICA - iul. 2 2021
Delir teatral la Național

Cea mai recentă punere în scenă a cunoscutei piese caragialiene „D’ale Carnavalului” propune o abordare total neașteptată, ducând totul într-un derizoriu absolut.

Piesa D’ale Carnavalului (regia: Alexandru Dabija; scenografia: Raluca Alexandrescu), noua premieră a Teatrului Naţional din București, lasă în urmă tot ce s-a realizat până acum în materie de spectacol cu o piesă a marelui dramaturg, ducând totul într-un derizoriu absolut.

main_MUZ_0922

Personajele sunt doar niște manechine purtătoare de replici, care se plimbă agitându-se, strigând, gesticulând la parametri greu de suportat, făcând tot felul de gesturi absurde, brutale, tăvălindu-se pe jos spasmodic, ascunzându-se prin cutii, ca șobolanii, imitând aiurea mersul trenului. Vedem femei trase de păr și lovite cu piciorul, personaje care își arată fundul ca în spectacolele de circ sau în cele din cinematografele de altădată, mijloace folosite de actori de mâna a șaptea.

        Iancu Pampon nu mai e ceea ce ne-am imaginat noi citind piesa ori văzându-i pe Alexandru Giugaru, Toma Caragiu sau Victor Rebengiuc, ci un fel de Miles Gloriosus al Commediei dell’arte, care, deși e cam șchiop, bate și distruge tot ce întâlnește în cale. La fel și Mache Răzăchescu, care a devenit și el tot un personaj al Commediei dell’arte: faimosul Pantalone sare la bătaie nu cu pumnii, ci cu... dinţii! Miţa Baston este o furie dezlănţuită, fără pic de feminitate și umanitate, iar celelalte personaje și-au pierdut orice urmă de individualitate. Nae Girimea, care le stâlcește în bătăi pe cele două amante, parcă e Bluto, fiorosul personaj din desenul animat al studiourilor Disney, rivalul lui Popeye Marinarul. Din când în când mai apar plimbându-se prin scenă, fără vreun rol precis, doi epistaţi famelici. Unul chiar se dezbracă de tunică, așa, nitam-nisam.

Un balamuc halucinant

        Mai este de remarcat finalul spectacolului, un balamuc halucinant în care fiecare actor se dezlănţuie într-o sarabandă de gesturi absurde, în timp ce decorul se învârte ameţitor, arătându-ne un adevărat delir teatral luminat cu reflectoare din interiorul scenei, care au rolul de a ne aminti că suntem la teatru și că de fapt asistăm la o reprezentaţie despre o lume dispărută. Regizorul pare vizibil influenţat de filmul „Anglia `86”, realizat în 2010 de Tom Harper, în care Anglia e descrisă în culori violente de kitsch.

        Actori talentaţi ca Gavrilă Pătru (Pampon), Irina Movilă (Miţa Baston), Mihai Munteniţă (Catindatul), Marius Rizea (Iordache), care au realizat până acum creaţii interesante în diverse alte spectacole, împinși de la spate de maestrul de mișcare Florin Fieroiu, iau parte acum la un exerciţiu derizoriu, ce se dorește a fi neapărat un „alt fel” de Caragiale.

        Oare ce vor zice elevii care vor vedea spectacolul care în mod sigur se situează ideatic în contradicţie cu mai tot ce au învăţat din manuale? Poate ar fi fost mai nimerit ca acest „experiment” să aibă loc la un teatru mai puţin important decât Teatrul Naţional, care în mod normal trebuie să dea adevărata măsură a creaţiilor dramaturgice, traducându-le în imagini scenice obiective.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe