Ars Medici

Molecular Tumor Board, o nouă realitate în medicina personalizată

Molecular Tumor  Board,  o nouă realitate în medicina personalizată

Pentru cercetarea informaţiilor intracelulare și interstiţiale sunt necesare sisteme ce pot analiza cantităţi mari de date din domeniul geneticii, date obţinute din studiul pacienţilor.

Comisia oncologică este un grup multidisciplinar de medici specialiști care se întâlnesc periodic, cu scopul de a stabili conduita diagnostică și terapeutică pentru pacienţii oncologici.

Această abordare are atât o latură educaţională, oferind posibilitatea îmbunătăţirii cunoștinţelor medicale, cât și una practică, prin creșterea probabilităţii adoptării unei decizii optime.

Primele comisii oncologice au apărut în jurul anilor ’50, la început în centre mari (Baylor Hospital – 1960, MD Anderson – 1970). În ţara noastră, primele comisii de acest fel au fost iniţiate de profesorul Ion Chiricuţă la Institutul Oncologic din Cluj-Napoca (1967) și de profesorul Alexandru Trestioreanu la Institutul Oncologic din București.

Cu timpul, au apărut comisii specializate pentru fiecare localizare tumorală în parte (ORL, sân, plămân, tumori cerebrale, oncopediatrie etc.). Din anul 2011, a apărut necesitatea formării unor noi comisii, cu atribuţii în utilizarea datelor obţinute din investigarea pacienţilor oncologici, folosind analize din domeniile noi, precum genetica.

În Figura 1 este reprezentată componenţa unui Tumor Board convenţional și cea a unui Tumor Board Molecular (Molecular Tumor Board, MTB).

Picture1_1
Componenţa Comisiei oncologice convenţionale (a) și a Molecular
Tumor Board (b)

Noii membri din alcătuirea echipei unui MTB sunt geneticieni, biologi,
bioinformaticieni, cercetători și biostatisticieni (marcaţi cu culoarea roșie). Platformele corespondente sunt și ele marcate cu roșu.

MTB, rezultatul evoluţiei comisiei oncologice tradiţionale

Pacienţilor care nu au răspuns satisfăcător la terapiile standard aplicate trebuie să li se efectueze analize moleculare de spectru larg, spre a identifica posibile noi ţinte pentru terapiile bazate pe modificările genomice.

La ora actuală există peste 360 de trialuri clinice bazate pe așa-zisele Next Generation Sequencing (NGS) molecular profiling. Modificările (alterările moleculare) devin astfel indicatori utili în elaborarea unor noi concepte terapeutice.

MTB este rezultatul evoluţiei Comisiei oncologice tradiţionale. Noile posibile ţinte detectabile ce pot fi abordate cu ajutorul noilor terapii „ţintite” au dus la apariţia unui tratament oncologic de precizie, așa-numit „personalizat”. MTB face posibilă integrarea medicinei personalizate în atitudinea clinică standard.

MTB reprezintă o procedură prin care se reconsideră caracteristicile pacientului, incluzând anamneza, imagistica, patologia, rezultatele laboratorului și molecular profiling-ul, în prezenţa specialiștilor din diferite alte domenii cu expertiză în știinţele de bază și translaţionale, precum și a biologilor informaticieni. Scopul MTB este elaborarea unui nou plan de tratament ce poate fi aplicat de medicul curant.

Tipuri de pacienţi care pot fi prezentaţi în MTB

Toţi pacienţii cu răspunsuri nefavorabile la tratamentul standard, cu tumori rare, sarcoame de părţi moi, tumori la care încă nu există un tratament standard, pot fi prezentaţi în MTB (Luchini et al. 2019 Trends în Cancer 6(9), 738-41).

Pentru aceștia trebuie să existe posibilitatea aplicării recomandărilor MTB într-un interval scurt de timp (două săptămâni). Frecvenţa convocărilor MTB va fi la fiecare două săptămâni, iar timpul necesar identificării noilor „markeri”, de 14 zile.

Medicina actuală necesită cantităţi mari de date pentru a funcţiona la standardul dorit, în special în domeniul oncologic. Pacienţii care nu au răspuns satisfăcător la terapiile standard trebuie reevaluaţi pentru identificarea „noilor ţinte” ce pot fi abordate prin „terapia ţintită”.

Pentru medicina personalizată a fost propusă formularea „Data Medicine” (DM) în locul celor actual utilizate, ca „medicina genomică” sau „medicina
personalizată”. În Figura 2 sunt reprezentate diferitele tipuri de date acumulate și transferul lor, astfel încât să fie posibilă elaborarea unei noi indicaţii terapeutice de către clinician.

Picture2
Modelul „Data Medicine” (Henri-Corto Stoeklé et al. Molecular Tumor Boards:
Ethical Issues in the New Era of Data Medicine, Science and Engineering Ethics
volume 24, pages 307–322 (2018))

Alterările la nivelul genomului, descrise ca aberaţii cromozomiale, noi markeri tumorali, comprehensive genomic profiling, evidenţierea așa-numiţilor genomic drivers – sunt toţi factori de elaborare sau de identificare a unui posibil răspuns favorabil la noile indicaţii terapeutice.

Molecular Tumor Board, experienţa iniţială

Shumei Kato și colab. (UC San Diego Moores Cancer Center, La Jolla, CA, USA) au raportat rezultatele unui studiu efectuat pe 715 pacienţi prezentaţi în cadrul unui MTB. După analiza datelor avute la dispoziţie, numai 429 au fost selectaţi pentru a participa mai departe la acest studiu.

Dintre aceștia, numai 265 (62%) au fost selectaţi pentru o terapie cu mai mult de un medicament indicat. 86 de pacienţi (20%) au putut obţine toate medicamentele recomandate de MTB, iar 38% au primit tratamentul standard recomandat de medicul curant.

Reprezentarea grafică a supravieţuirii fără progresia bolii și a supravieţuirii globale, ilustrată în Figura 3, a evidenţiat o îmbunătăţire semnificativă pentru cei care au urmat tratamentul recomandat de MTB (Nature Communications volume 11, Article number: 4965 (2020)).

Picture3
Supravieţuirea fără progresia bolii și supravieţuirea în funcţie de urmarea unei terapii indicate în cadrul unui MTB A) a urmat întreaga medicaţie indicată de MTB (curba verde), B) numai parţial din cea recomandată (curba albastră) și C) o terapie standard (curba roșie

Prezentare de caz:

Pacient tratat pe baza unei decizii a MTB

Sharabi et al. au publicat cazul unei paciente ce prezenta o tumoră neuroendocrină (cu diametrul de peste 7 cm), metastatică și refractară la chimioterapia iniţial aplicată.

Pacienta prezenta clinic semnele unei obstrucţii intestinale. În anul 2015, în urma unei histerectomii, pacienta de 48 de ani a fost diagnosticată cu o tumoră neuroendocrină de grad înalt cu celule mari la nivelul colului uterin.

Analiza genomică după efectuarea unei biopsii lichide – cu evidenţierea de celule tumorale circulante (circulating tumor DNA, ctDNA) – a dezvăluit un număr mare de alteraţii mutaţionale și un „mismatch”, defect genetic.

Într-un MTB a fost decisă aplicarea radioterapiei stereotactice în combinaţie cu nivolumab (un anticorp anti-programmed cell death protein 1, anticorp anti-PD1).

Răspunsul clinic la tratamentul ţintit cu nivolumab combinat cu radioterapie cu fracţiuni mari de doză per ședinţă aplicate prin tehnica stereotactică (SBRT) este prezentat în Figura 4.

Picture4
Evoluţia de la iniţierea tratamentului combinat, la două luni și la șase luni de la finalizarea radioterapiei. A fost consemnat un răspuns favorabil cu obţinerea
unei remisiuni aproape complete

Concluzii

Din studiile efectuate rezultă că masa modificărilor mutaţionale este un factor predictiv al unui răspuns favorabil la noile medicamente care se bazează pe immune checkpoint inhibition.

Cercetările și progresele realizate în oncologie demonstrează îmbunătăţiri substanţiale privind indicaţiile terapeutice care iau în considerare datele individuale ale pacienţilor, date obţinute prin noi investigaţii la nivel celular și genetic.

Citiți și: Implicarea alcoolului în carcinogeneza hepatică