Newsflash
SPECIALITĂȚI

Alfabetizarea în sănătate și diabetul

de Drd. Mădălina COMAN - mai 31 2017
Alfabetizarea în sănătate și diabetul
     Se discută în ultima perioadă tot mai mult despre analfabetism funcțional și modul în care acesta afectează negativ viața persoanelor din jurul nostru. Acest concept face referire la persoanele care știu să citească, însă nu înțeleg și nu pot folosi în beneficiul lor informațiile citite. Studiile arată că România este pe locul al doilea în Europa în ceea ce privește ratele mari de analfabetism funcțional și că, începând cu vârsta de 15 ani, 40% din locuitorii României sunt analfabeți funcționali1. Din cauza analfabetismului funcțional, apare și problema alfabetizării în sănătate scăzută și dificultatea pacienților de a accesa serviciile medicale. Alfabetizarea în sănătate este un concept care se referă la abilitățile cognitive și sociale ale oamenilor de a avea acces la informații despre sănătate, de a înțelege aceste informații și de a le folosi pentru menținerea unui stil de viață sănătos.
     Fiind interesată de conceptul de alfabetizare în sănătate în relație cu bolile cronice, am condus un studiu în cadrul Centrului clinic județean de diabet zaharat, nutriție și boli metabolice din Cluj-Napoca, studiu care evalua nivelul de alfabetizare în sănătate la pacienții cu diabet zaharat tip 2. Au fost 400 de participanți la studiu, cu distribuție egală între femei și bărbați, majoritatea locuind în zona urbană și cu liceul ca ultima școală absolvită, iar media de vârsta a grupului a fost de 62 de ani. Rezultatele arată că 60% din persoanele care au răspuns la chestionar au un nivel inadecvat al alfabetizării în sănătate. Din acestea, 35% au un nivel marginal al alfabetizării în sănătate, ceea ce le permite să se descurce mai ușor cu informațiile medicale primite, iar 25% au un nivel limitat, care îi împiedică să înțeleagă și să utilizeze corect informațiile medicale primite. Mai mult, 15% din respondenții la chestionar au răspuns că doar uneori informațiile din prospectele medicale sunt scrise într-un limbaj ușor de citit și înțeles pentru ei și 12% au afirmat că au des probleme în a înțelege informațiile primite în scris de la medic și farmacist. De asemenea, 17% din cei chestionați au recunoscut că uneori nu sunt siguri că își iau medicamentele corect deoarece nu au înțeles indicațiile citite în prospectul medical, iar 15% au recunoscut că uneori nu sunt siguri că își administrează corect medicamentația deoarece nu au înțeles indicațiile primite de la medic și farmacist.
     Aceste procentaje arată că, deși persoanele care au participat la studiu au absolvit studii medii și locuiesc în zona urbană, tot întâmpină probleme în accesarea serviciilor medicale și a administrării tratamentelor, din cauza nivelului scăzut de alfabetizare în sănătate. Acest lucru este îngrijorător, ținând cont că diabetul zaharat este una dintre cele mai solicitante boli cronice din punct de vedere psihologic, deoarece aproape 95% din managementul său este efectuat de pacient. Astfel, pacienții cu un nivel scăzut al alfabetizării în sănătate au mai puține cunoștințe despre un management eficient al bolii și nu sunt suficient de pregătiți pentru a-și gestiona corespunzător boala. Toate acestea duc într-un final la ridicarea costurilor din sistemul de sănătate, întrucât persoanele cu un management defectuos al bolii ajung să utilizeze mai mult serviciile medicale, nu reușesc să își controleze medicamentația și nu pot urma tratamentul prescris într-un mod corespunzător2.
     La nivel mondial, există o serie de recomandări prin care cadrele medicale pot contribui la îmbunătățirea nivelul de alfabetizare în sănătate și care au fost dovedite eficiente. Printre aceste recomandări se numără: colaborarea multidisciplinară între medici de diverse specialități, medici de familie, nutriționiști și psihologi, pentru a se asigura că pacientul primește îngrijire completă și continuă; folosirea aceluiași limbaj de către toți acești specialiști; crearea unor proceduri standardizate privind alfabetizarea în sănătate, care să fie folosite de toate cadrele medicale; folosirea tehnicilor prin care pacienții să reproducă medicului cum trebuie să facă managementul bolii și cum trebuie să își ia medicamentele; folosirea grupurilor de suport pentru învățare reciprocă și sprijin din partea altor persoane care suferă de aceeași afecțiune.
     Chiar dacă, la prima vedere, aceste activități par greu de realizat și ocupă mult timp, pe termen lung aduc economii majore pentru sistemul sanitar și au dovedit că ajută la îmbunătățirea alfabetizării în sănătate. Ele conferă automat o calitate mai bună a vieții pentru pacienții care suferă de diabet.

Notă autor:

1. Centrul de evaluare și analize educaționale. Scăderea analfabetismului funcțional. București, 2016

2. Morgovan C et al. Cost for diabetes mellitus care in Romania and the world in the interval 1998-2007. 5th WSEAS International Conference on Economy and Management Transformation. Praga, 2010

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe