Comisia Europeană finanțează, prin programul Erasmus+, proiectul „Consolidarea capacității de cercetare în domeniul sănătății publice pentru a informa politicile bazate pe dovezi în Tunisia” – CONFIDE, în cadrul căruia un consorțiu de șase universități (trei universități din Tunisia și câte o universitate din Danemarca, Slovacia și România) colaborează pentru consolidarea capacității de cercetare în domeniul sănătății publice din Tunisia. Acești șase parteneri desfășoară activități de training cu scopul modernizării celor trei instituții tunisiene (Universitatea din Sfax, Universitatea Tunis el Manar și Universitatea din Sousse).
Cercetătorii de la universitățile europene partenere au propus un transfer de know-how în domeniul cercetării în sănătate publică, al promovării sănătății și politicilor publice bazate pe dovezi. Grupul-țintă principal este format din profesori și cercetători din cele trei universități de medicină tunisiene partenere în proiect (18 persoane) care vor deveni traineri, iar grupul-țintă secundar este format din 30 de studenți (doctoranzi, studenți mediciniști, tineri profesioniști, medici rezidenți) care vor fi instruiți de trainerii tunisieni.
În acest sens, vor fi organizate până la sfârșitul lunii octombrie trei sesiuni de formare care se adresează cadrelor didactice și membrilor celor trei universități partenere din Tunisia. Formatori și experți ai Departamentului de sănătate publică al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, ai Departamentului de sănătate publică al Universității Syddansk din Danemarca și ai Facultății de sănătate publică și asistență socială a Universității din Trnava, Slovacia, sunt responsabili de predarea a trei module interdisciplinare: Metodologia cercetării în sănătate publică, Politici publice de sănătate bazate pe dovezi și Politici de promovare a sănătății publice.
Echipa Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca a realizat primele cursuri de formare din cadrul acestui proiect, deplasându-se în Tunisia în luna iunie a acestui an pentru predarea modulului „Metodologia cercetării în sănătate publică”. Acest modul s-a derulat de-a lungul unei sesiuni de formare de o săptămână găzduită de Facultatea de Medicină a Universității Tunis El Manar. Obiectivele lui au fost familiarizarea viitorilor formatori cu noțiuni, concepte și metode ale cercetării cantitative și calitative abordată în manieră interdisciplinară și aplicată sănătății publice.
Această primă sesiune de formare a constat atât în prelegeri teoretice, cât și în exerciții aplicate și interactive. Membrii celor trei universități partenere din Tunisia care au luat parte la această sesiune de formare s-au angajat în mod activ în dezbaterile teoretice și exercițiile practice derulate în timpul modulului și au dat dovadă de cunoștințe solide în domeniul metodologiei de cercetare în sănătate publică. În timpul prelegerilor, participanții au făcut schimb de opinii și expertiză cu formatorii echipei din România cu privire la provocările cele mai importante de la nivel global la adresa sănătății publice, oferind exemple din practica medicală din Tunisia și discutând principalele riscuri la adresa sănătății din zona Africii de Nord.
Modulul a fost urmat de cursurile de formare în cadrul Politicilor publice de sănătate bazate pe dovezi, organizate în luna septembrie de echipa Universității Syddansk și găzduit de Universitatea din Sfax. Timp de o săptămână, experții universității daneze au oferit prelegeri despre procesul de formulare și implementare a politicilor publice de sănătate bazate pe dovezi, cu scopul de a transfera viitorilor formatori un set specific de metode și cunoștințe, care să servească îmbunătățirii politicilor în domeniul sănătății publice din Tunisia.
Cele două sesiuni de formare au fost urmate de deplasarea a două echipe de câte șase persoane de la cele trei universități din Tunisia – Tunis El Manar, Universitatea din Sfax și Universitatea din Sousse – în cele două centre universitare partenere, responsabile de modulele de formare implementate în lunile iunie și septembrie. Timp de o săptămână, o echipă formată din șase viitori formatori a făcut schimb de experiență cu membrii Departamentului de sănătate publică al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj, respectiv cu echipa Universității Syddansk din Esbjerg, familiarizându-se cu sistemul de sănătate publică din România și Danemarca și cu abordarea interdisciplinară și comunitară a problemelor de sănătate publică din cele două țări.
Seria de sesiuni de formare a trainerilor se va încheia în această lună, când cel de-al treilea și ultimul modul, coordonat de Universitatea din Trnava, va fi găzduit de Universitatea din Sousse. După finalizarea acestei etape, urmează ca trainerii formați prin proiectul CONFIDE să livreze cursurile studenților lor.
Considerăm că aceste inițiative sunt importante și au un impact pe termen lung, deoarece contribuie la formarea de profesioniști competenți și formează capacitate la nivel național. Rezultatele proiectului CONFIDE vor avea ecou în rândul mai multor generații și vor contribui la formarea unei punți de legătură între medicină și cercetarea în domeniul sănătății publice. Competențele dobândite de grupurile-țintă vor produce efecte pozitive în cadrul sistemului de sănătate național din Tunisia și vor duce la o colaborare multidisciplinară între medici și profesioniștii din domeniul sănătății publice.