Newsflash
Reportaje

.lumen, sistemul care le oferă mobilitate nevăzătorilor

de Florentina Ionescu - nov. 12 2021
.lumen, sistemul care le oferă mobilitate nevăzătorilor

Cornel Amariei, fondatorul .lumen, este unul dintre cei patru laureaţi ai Global Business Hall of Fame pentru ediţia 2021. În cadrul unui interviu emoţionant, tânărul crescut de părinţi cu dizabilităţi locomotorii ne-a vorbit despre primul sistem care imită caracteristicile unui câine-ghid.

Photo 4

Având ca model experienţa părinţilor și a surorii lui, Cornel Amariei a înfiinţat .lumen, un startup mic la început, dar cu obiective mari. În timp, echipa pe care o conduce a reușit să construiască ochelari care le permit persoanelor cu deficienţe de vedere să ducă o viaţă mai bună.

        Pornind de la cele 40 de milioane de nevăzători de la nivel global și de la faptul că există doar 20.000 de câini-ghid pentru ei în întreaga lume, echipa .lumen a construit primul sistem care imită caracteristicile unui câine-ghid pentru restul de 39.980.000 de persoane nevăzătoare.

Visul devenit realitate

        Încă de mic, Cornel și-a dorit să construiască lucruri utile, care să-i ajute pe semenii săi. A avut alături o echipă de oameni dedicaţi, iar în scurt timp au ajuns să testeze ochelarii inteligenţi cu peste 200 de persoane nevăzătoare: „M-am născut într-o familie în care ambii părinţi sunt persoane cu dizabilităţi. Sora mea este persoană cu dizabilităţi cerebrale, părinţii mei [cu dizabilităţi] locomotorii. Crescând în mediul acesta, bineînţeles că am fost inspirat să construiesc lucruri ce ajută. Am văzut impactul tehnologiilor asistive asupra oamenilor și mi-am continuat cariera făcând foarte multe lucruri, până când, la un moment dat, mi-am dat seama că, [din punct de vedere] tehnologic, ceea ce era un vis de ceva timp se poate: și anume, să creăm un sistem care ajută mobilitatea nevăzătorilor”.

        La începutul anului 2020, a hotărât alături de echipa sa să fondeze compania .lumen. Un an mai târziu, la momentul realizării acestui interviu, din compania sa fac parte 40 de oameni. „În anul care a trecut, am dedicat 1,5 milioane de euro, am construit o sută și ceva de prototipuri, am testat cu peste 200 de nevăzători. Acum suntem în ceea ce noi numim un proces de «design for manufacturing». Adică pregătim produsul pentru producţie, lucru care va începe la finalul anului acesta”, a spus tânărul despre ochelarii pentru nevăzători pe care îi produce compania sa.

        Primele livrări vor fi făcute, de asemenea, la finalul anului, spune el. Urmează, bineînţeles, expansiunea globală pe care o are în calcul, anul viitor, pentru a ajunge la producerea a zeci de mii de perechi de ochelari meniţi să contribuie la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor nevăzătoare.

Nevoia de tehnologii asistive

        Drumul parcurs de echipa lui Cornel, de la identificarea problemei și până la găsirea unei soluţii pentru rezolvarea ei, a fost cu suișuri și coborâșuri. Echipa sa a identificat în cele din urmă minusurile: prea puţine tehnologii asistive pentru persoanele nevăzătoare. „Când vine vorba despre tehnologii asistive pentru nevăzători, există câteva. Noi avem cel mai mare studiu din lume pe tehnologii asistive pentru nevăzători. Am identificat deja undeva la 500 de tehnologii. Foarte puţine produse. Foarte multe lucrări știinţifice care au avut ca scop doar să existe o lucrare știinţifică, dar nu neapărat să devină un produs. Am văzut câteva patente”, a povestit tânărul CEO.

        Când au analizat mai bine aceste soluţii, Cornel și colegii săi au observat că aveau un lucru în comun: ele sunt orientate fie pe a citi, fie pe a identifica anumite obiecte. De exemplu, dacă persoana nevăzătoare are în mână o sticlă, tehnologia îi va spune ce lichid este în recipient, bazându-se pe codul de bare de pe sticlă. „Nevăzătorii pot foarte bine să folosească un smartphone, pot să folosească un laptop, sunt deja accesibilizate. În general, există soluţii pentru majoritatea lucrurilor, mai puţin pentru mobilitate”, ne-a detaliat Cornel Amariei. Pentru mobilitatea nevăzătorilor există două soluţii, și acestea au o vechime de sute de ani, spune el: bastonul pentru nevăzători și câinele-ghid.

        „Bastonul îţi extinde raza senzorială cu un metru, un metru și jumătate. Sunt și unele bastoane inteligente care pot să extindă cu doi metri. Dar câinele-ghid e incredibil de util, funcţiile lui sunt unanim bine văzute: să te ajute să ocolești obstacole, să te ţină în siguranţă pe trotuar sau indoor, să îţi localizeze anumite obiecte, să îi ceri să te ducă la anumite obiecte etc. Dar are câteva probleme majore: să antrenezi un singur câine-ghid costă între 30.000 și 60.000 de dolari. Durează 18 luni, după care urmează trainingul între câinele-ghid și posesor. Nu întotdeauna [cei doi] se înţeleg și am văzut asta. Performanţa câinelui nu este constantă”, a povestit CEO-ul .lumen.

Nu este un dispozitiv medical

        Desigur, sunt și multe neajunsuri pe care le are câinele-ghid în ceea ce privește folosirea lui de către persoanele nevăzătoare, iar cea mai mare problemă, în opinia lui Cornel Amariei, este că un nevăzător nu poate să aibă grijă de un câine-ghid: „Cea mai avansată soluţie de mobilitate nu este scalabilă, dar ne-am dat seama că principalele avantaje ale unui câine-ghid, împreună cu câteva noi funcţionalităţi, sunt replicabile astăzi în tehnologie, fără dezavantajele care fac ca un câine-ghid să nu fie o soluţie scalabilă. Practic, folosind tehnologia, poţi să construiești acel produs care este o soluţie pentru nevăzătorii care nu au avantajele unui câine-ghid. Asta este realizarea noastră”. Tânărul inovator precizează că, luând tehnologiile de robotică și pe cele de condus autonom, scalându-le la un obiect foarte mic pe care persoana nevăzătoare poate să îl ţină pe cap, compania poate să ofere acele avantaje pe care un câine-ghid nu le poate avea. Tânărul laureat al Global Business Hall of Fame în 2021 ne-a explicat că este esenţial ca oamenii să înţeleagă că .lumen nu este un device medical, din diferite motive: „E un device asistiv, nu medical. Anumite ţări l-au încadrat la medicale și asistive împreună. Depinde mult de legislaţia locală”.

        Din echipa care a pus umărul la crearea acestor ochelari fac parte oameni de știinţă, ingineri din toate domeniile – mecanică, electronică, software –, designeri industriali, experţi în dizabilităţi, psihologi, oameni din business development.

Photo7

Schimbare de paradigmă

        La finalul interviului, am vrut să aflu unde crede că va ajunge sistemul .lumen peste un an. „În producţie de masă. E unul dintre răspunsuri. .lumen va fi în producţie de masă într-un an. Sper ca până în finalul anului următor sau până la începutul lui 2023 să schimbăm complet paradigma”, ne-a spus Cornel. Ce înseamnă să schimbe paradigma? Tânărul subliniază că omenirea a avut nevoie de o sută de ani ca să antreneze profesional 30.000 de câini-ghid pentru nevăzători: „Dacă noi reușim până la începutul lui 2023 să punem mai mult de 30.000 de device-uri în piaţă, înseamnă că am schimbat o paradigmă, că am făcut o sută de ani într-unul. Și de acolo, totul crește exponenţial. Încă de pe acum știm că asta se va întâmpla: schimbăm o paradigmă veche de mii de ani și sunt multe moduri în care putem face asta”.

.lumen este într-o creștere continuă, acum suntem 40. Eram nouă oameni acum un an și ne așteptăm să fim peste o sută de oameni anul viitor. Este o creștere neauzită în România pentru un start-up.

 Două tipuri de feedback

„O să încep cu o analogie. Dacă ai un câine-ghid, poți să îi ceri să te ducă la ușă, poți să îi ceri să te ducă la un scaun liber, poți să îi ceri să te ducă la ieșire sau, dacă a fost de foarte multe ori pe un traseu scurt, poți să îi ceri să te ducă la destinația lui. Dar menționez: de foarte multe ori trebuie să îl duci, până când învață un traseu. Dacă îi zici să te ducă la acea locație, el te va trage de mână până acolo. Asta face câinele-ghid. Poți să-i ceri același lucru sistemului .lumen, ochelarilor .lumen. Poți să îi zici: du-mă la ușă, du-mă la ieșire, du-mă la o locație nouă sau du-mă la o locație cunoscută, dar în loc să te tragă de mână, te va trage de fapt de cap. Avem un sistem patentat de feedback în zona capului ce folosește atât feedback haptic, la nivelul pielii, cât și feedback auditoriu, pentru a ghida persoanele la fel de intuitiv ca și cum cineva le-ar trage de mână, doar că este [amplasat] la zona capului. Sistemul a fost testat cu peste 200 de oameni, cu niște rezultate absolut incredibile! (...) Îi zici unde să te ducă și sistemul te va duce acolo. E una dintre funcții. Mai are și altele. Poate să citească, poate să înțeleagă lucruri pe care câinele-ghid nu le poate înțelege, poate să îți explice lucruri pe care câinele-ghid nu are cum să ți le comunice. Deci sunt niște avantaje în plus peste asta. Un nevăzător, în ziua de azi, ca să facă ceea ce ochelarii .lumen îi oferă, ar trebui să aibă: un baston plus o aplicație de citire pe smartphone, plus un câine-ghid, plus o altă aplicație care poate cât de cât să recunoască mediul, dar nu foarte bine. Și sistemul le face pe toate acestea patru mai bine decât oricare dintre cele individuale.” (Cornel Amariei, laureat al Global Business Hall of Fame pentru ediția din 2021, la categoria Inovator)

Diferit de alte dispozitive

Compania .lumen se concentrează pe un lucru foarte important: pe moduri nonvizuale de a reprezenta informația și moduri de a capta și a procesa informația. Focusul echipei sale este acela că „noi nu reprezentăm vizual”, ceea ce a avut drept rezultat foarte multe decizii unice de design. În esență, ceea ce trebuie să reținem este că sistemul sau ochelarii .lumen nu se află în același sector de activitate cu alte tipuri de ochelari inteligenți.

Referitor la numeroasele decizii unice de design, Cornel Amariei mi-a oferit și un exemplu de succes ale echipei pe care o coordonează: „research-ul nostru în feedback haptic și auditiv, care este world-class (printre cele mai bune din lume – n.red.), tocmai pentru că noi lucrăm cu nevăzători și nu ne putem baza pe căile vizuale”.

Toate aceste lucruri îi pun pe Cornel și pe colegii săi de echipă într-o poziție unică, în comparație cu ceea ce fac alții în domeniul ochelarilor inteligenți, „pentru că ochelarii noștri inteligenți sunt singurii făcuți pentru nevăzători! Și diferă foarte mult de alte lucruri. (...) Într-un final, noi avem omul cu o dizabilitate vizuală căruia îi oferim informații, iar asta face ca totul să fie diferit”, a conchis Cornel Amariei.

Premiile Global Business Hall of Fame, oferite de Junior Achievement Worldwide, sunt acordate celor mai buni antreprenori și lideri de afaceri. Din 1975 până în 2009, iniţiativa Business Hall of Fame a numit 247 de laureaţi, dintre care fondatori de companii de succes sau CEO, pionieri ai industriei sau editori. Fiecare dintre ei a inspirat tinerii care se pregătesc pentru angajare sau antreprenoriat. În 2020, iniţiativa a fost redenumită „Global Business Hall of Fame”.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe