Internaționale

Mecanism molecular asociat cu forma juvenilă de Parkinson, descoperit de cercetători

de Florentina Ionescu - nov. 23 2022

O lucrare de cercetare subliniază că lipsa interacțiunii dintre doi receptori neuronali adenozinici ar putea fi responsabilă pentru perturbarea circuitelor neuronale în boala Parkinson juvenilă.

Boala Parkinson afectează 3% din populația cu vârsta peste 65 de ani, iar vârsta medie la care debutează această boală este de 60 de ani. În cazul bolii Parkinson juvenile, care este responsabilă pentru 5-10% din cazurile de Parkinson, boala începe înainte ca pacienții să împlinească 40 de ani.

Inteligența artificială detectează boala Parkinson prin monitorizarea respirației

creier structura

Acum, însă, un grup de cercetători de la Faculty of Medicine and Health Sciences, de la Institute of Neurosciences of the UB (UBNeuro) și de la Bellvitge Biomedical Research Institute (IDIBELL) a descifrat, pentru prima dată în istorie, mecanismul molecular prin care o mutație a receptorului de tip 1 al adenozinei este asociat cu boala Parkinson juvenilă, scrie medicalxpress.com.

Echipa de cercetători a fost condusă de profesorul Francisco Ciruela de la UB-IDIBELL-UBNeuro. Oamenii de știință s-au axat în acest studiu pe mecanismul mutației receptorului din creier, definită anterior ca o potențială cauză pentru boala primară.

Rezultatele studiului lor au fost prezentate în jurnalul „Biomedicine and Pharmacotherapy” și au scos la iveală că mutația a redus capacitatea receptorului de a interacționa cu alți receptori adenozinici (cu receptorul de tip 2), lucru care ar putea cauza o creștere în ce privește excitabilitatea circuitelor neuronale într-o regiune a creierului numită striatum.

„Noi propunem [ipoteza] că incapacitatea ambilor receptori adenozinici  de a interacționa ar putea genera hiperexcitabilitate glutamatergică în circuitele neuronale ale striatumului, un mecanism ceie în patogeneza formei juvenile a bolii Parkinson”, a subliniat Francisco Ciruela, profesor de la Departamentul de Patologie și Terapeutice Experimentale de la UB și coordonatorul unui grup de cercetare în neurofarmacologie și durere (IDIBELL Research Group on Neuropharmacology and Pain).

Risc mai mic de Parkinson la supraviețuitorii unui infarct miocardic