Newsflash
Interviuri

Comunicare deficitară, birocrație și norme contradictorii

de Monica GEORGESCU - dec. 5 2016
Comunicare deficitară, birocrație și norme contradictorii

Asociația Medicilor de Familie București (AMF-B) și Patronatul Medicilor de Familie București–Ilfov organizează, între 9 și 11 decembrie, a șasea ediție a conferinței regionale „Medicul de familie – practician și manager”. Dr. Sandra Alexiu, președinta AMF-B și vicepreședintă a Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), ne-a vorbit despre cum concurează cele două aspecte – practica clinică și managementul afacerii – pentru timpul și atenția medicilor de familie. De asemenea, au fost aduse în atenție câteva probleme cu care practica medicului de familie se confruntă în prezent: lipsa de comunicare din partea autorităților, prevederile legislative contradictorii și circuitul birocratic dificil.

 

 

   – Care este relația actuală a SNMF cu alte societăți profesionale din sistemul medical românesc?
   În ultimii ani, prin dezvoltarea SNMF, am avut numeroase parteneriate și am fost implicați în proiecte comune cu mai multe societăți profesionale din România. Acest lucru a fost benefic specialității de medicină a familiei și imaginii medicului de familie, care avusese mult de suferit inclusiv din cauza felului în care suntem plasați în sistemul de sănătate și din cauza legăturii noastre contractuale cu CNAS. Faptul că, în prezent, avem relații profesionale foarte bune cu alte societăți medicale constituie un pas înainte. De exemplu, avem și noi grupuri de lucru pe diverse teme și acestea au parteneriate cu societățile medicale respective, ceea ce a dus la realizarea unor campanii pentru pacienți, la manifestări pentru medici și conferințe organizate împreună sau la luări de poziție în diferite aspecte legislative. De exemplu, când s-a pus în discuție problema legislației antifumat, am lucrat împreună cu Societatea Română de Pneumo­logie și cu Societatea Română de Cardiologie. De asemenea, am avut campanii împreună cu societățile de microbiologie, de epidemiologie, de boli infecțioase ori de pediatrie. Pe platforma noastră de cursuri online avem programe realizate în parteneriat de un medic de familie formator și un medic dintr-o altă specialitate, cadru universitar, membru al societății profesionale de profil. Suntem, practic, umăr la umăr atât în aspectele care țin de practica medicală, cât și în cele administrativ-organizatorice, care țin de funcționarea sistemului medical, de politici de sănătate, de legislație medicală, relația cu ministerul.

 

Ordine în programul național de imunizare

 

    – Sunteți membră a grupului de lucru pentru vaccinologie. Legea vaccinării este finalizată și va fi pusă în curând în dezbatere publică. Credeți că ea va crește complianța la vaccinare?
   Noi am furnizat expertiză la elaborarea legii vaccinării, precum și la campania lansată de curând de Ministerul Sănătății privind informarea asupra vaccinării. Această lege a pornit de la ideea de a stabili niște principii și de a face ordine pe partea de achiziție, asigurare a stocurilor și distribuție a dozelor către medicul de familie, care este principalul vaccinator, atât pentru copii, cât și pentru adulți. De asemenea, scopul legii este de a crește acoperirea vaccinală în România. Acoperirea vaccinală a scăzut foarte mult, sub limita de avarie stabilită de OMS. Limita de siguranță este de 95%, cea de avarie de 85–90%, iar noi suntem în prezent la 81% în cele mai fericite cazuri – dacă discutăm pe tipuri de vaccin, ajungem chiar mai jos în unele situații. Acest lucru este în primul rând urmarea unei administrări deficitare a programului național de imunizare și a distribuției dozelor de vaccin necesare în teritoriu. Să nu uităm că sintetizarea unui vaccin durează minimum trei ani, iar asta înseamnă că trebuie să ai o viziune de ansamblu, să estimezi corect numărul de doze necesare pentru anii următori, pentru a face comanda la timp. Sunt foarte puțini furnizori și foarte mulți solicitanți, iar asta a dus la criza vaccinurilor din ultimii trei ani. La asta se adaugă scăderea încrederii populației în statul român și în sistemul românesc de sănătate, dar și în ideea de vaccin. Schema de imunizare se schimbă, tipurile de vaccin se schimbă și ele, iar modificările de denumire îi sperie pe părinți. Iar curentul antivaccinare din ultimii ani profită exact de aceste slăbiciuni ale sistemului și de nesiguranța părinților. Dacă lucrurile ar merge bine administrativ, probabil că acest curent ar fi mai puțin puternic.

 

Ne lipsește consimțământul

 

    – Începând din 12 noiembrie, medicii sunt obligați să inițieze și să completeze dosarele electronice ale pacienților. Ce înseamnă asta pentru munca zilnică a medicului de familie?
    Medicii de familie inițiază dosare electronice încă din aprilie 2014. Transmiterea informațiilor a fost automată pentru cei care lucrează cu softul pus la dispoziție de Siveco (SIUI-MF), iar cei care lucrează cu softuri private au avut opțiunea de a alege dacă transmit sau nu informații. Practic, cele 6,5 milioane de dosare despre care președintele CNAS a spus că au fost deja inițializate au fost făcute în acești doi ani și jumătate, de la pornirea transmiterii de date în aprilie 2014 și numai de către medicii de familie. De la 12 noiembrie, devine obligatoriu pentru toți medicii să transmită date. Tot acum a devenit obligatorie inițializarea dosarelor pentru pacienții care solicită acest lucru. Însă, în opinia noastră, Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu a făcut nimic ca să asigure suportul legislativ pentru aceste dosare. Nu sunt stabilite încă niște detalii importante, cum ar fi apartenența datelor medicale. De asemenea, nu a fost făcută o informare a pacienților. Nu a existat o dezbatere publică privind dosarul electronic de sănătate (DES) și nu s-a sondat gradul de acceptanță. Pacienții nu știu că informațiile lor medicale sunt preluate în DES în mod automat și nu se obține un consimțământ informat, ci doar unul prezumat, prin oferirea cardului. Practic, pacienții, când oferă cardul lor medicului, consimt automat pentru preluarea datelor medicale, fără a fi informați, așa cum prevede legislația. Apoi,inițializarea DES îngreunează consultația prin apariția unui nou sistem, grefat pe celelalte, despre care deja se știe că nu merg cum trebuie. Și cum nu avem mentenanță nici pentru celelalte segmente, probabil că lucrurile se vor desfășura și mai greu. Și trebuie pusă la socoteală și inițializarea matricei – astea înseamnă să informezi pacientul că nimeni nu poate avea acces în dosarul lui decât după ce se inițializează matricea. Pacientul trebuie să meargă acasă, să intre pe site-ul CNAS și în dosarul său electronic și să-l inițializeze folosind codul său de pe matrice pentru a permite accesul medicilor la dosar. Acest lucru este extrem de complicat pentru foarte mulți din pacienții noștri, care nu au acces la internet și nici nu știu să navigheze online pentru a-și inițializa dosarul. Este o manevră complicată, care probabil nu va avea succes dacă nu se va găsi o formă de simplificare. O altă problemă este că nu se introduc în dosar rezultatele examenelor paraclinice. Prin urmare, medicul nu poate să definitiveze un diagnostic pe baza rezultatelor de la analize, radiografii sau alte explorări complementare, pentru că acestea nu intră în DES. Se menține astfel același circuit al hârtiilor, al dosarelor, al rezultatelor, ca să nu vorbim despre imposibilitatea de a avea un control financiar adecvat asupra pierderilor din sistem, cât timp toți furnizorii nu vor încărca informații în dosar.

 

Între refuz și obligație

 

    – Se ridică și problema prelucrării datelor din dosarul electronic de către terțe persoane. Aceste aspecte nu ar fi trebui lămurite înainte de implementarea sistemului?
    – SNMF și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie din România au emis recent un comunicat de presă prin care au solicitat punctul de vedere al Autorității Naționale pentru Prelucrarea Datelor cu Caracter Personal. De asemenea, așteptăm o reacție din partea societății civile, a juriștilor, a avocaților, cu privire la legitimitatea tuturor elementelor care țin de existența DES. Desigur, este târziu și această problemă trebuia pusă demult. Dar orice lege poate fi modificată. Din păcate, CNAS nu dă mari dovezi de transparență, comunicarea este dificilă spre inexistentă. Dar, chiar și așa, oamenii au dreptul să fie informați. Ei trebuie să știe cine va avea acces la datele lor, cine le va folosi și cum. Eu cred că e nevoie de transparență, de o campanie de informare către cetățeni. Am fost puși în situația de a consulta pacienți care refuză să transmită datele în situația în care noi suntem obligați să le transmitem. Am pus acum o săptămână o întrebare pentru dezvoltatorii dosarului și nu mi s-a răspuns până acum. Doream să știu cum trebuie procedat cu un pacient care refuză să îi fie transmise datele medicale. Cum sunt eu protejat ca medic în fața refuzului pacientului, dacă legea mă obligă să transmit aceste informații? Sunt legi care se bat cap în cap. Legea pacienților spune una, iar Contractul-cadru și Legea 95 spun altceva. Desigur, este foarte important să ai un control al cheltuielilor din sistem, să ai acces la date medicale, mai ales dacă ești cel care face strategii de viitor. Ar fi fost normal ca Ministerul Sănătății, care generează și finanțează programe naționale de sănătate, să aibă acces la informații medicale și pe baza lor să elaboreze și să dimensioneze programele respective. Acesta este un motiv pentru care este utilă dezvoltarea dosarului, cu condiția ca datele medicale sa ajungă unde trebuie.

 

Antreprenoriat și practică clinică

 

    – La începutul lunii decembrie va avea loc conferința regională „Medicul de familie – practician și manager”. Ce puteți să ne spuneți despre acest eveniment?
    De 13 ani, AMF-B organizează o conferință națională la sfârșitul lunii martie. Medicina de familie presupune însă numeroase teme medicale. Conferința noastră din martie acoperea mai mult patologia adultului, lăsând descoperite alte tematici. De aceea, ne-am dorit să organizăm o conferință mai mică, locală, toamna. La început am atins teme de neurologie și psihiatrie, ne-am extins apoi în zona de pediatrie, teme mai puțin abordate în conferința noastră anuală din martie. Cu timpul, această conferință regională a crescut. În prezent, medicii de familie se confruntă și cu numeroase probleme administrative. Am conștientizat că suntem patroni, că administrăm mica noastră afacere, pe care trebuie să o dezvoltăm în hățișul ăsta legislativ, cu zeci de autorizații și contracte ce trebuie încheiate. Am conchis că trebuie să învățăm mai multe despre cum se conduce un cabinet și cum se păstrează în limite legale. Astfel, conferința noastră regională a ajuns să încorporeze aceste două aspecte ale medicinii de familie: practica clinică și managementul afacerii. Temele pe care le abordăm în cadrul conferinței includ atât partea de patologie, cât și zona de management și modul în care organizăm activitatea cabinetului. Cei interesați pot găsi mai multe informații despre înscriere, precum și alte detalii, pe site-ul AMF-B. De asemenea, conferința este urmată de un alt eveniment de tradiție – „Balul medicilor de familie”, la care membrii AMF-B și ai Patronatului Medicilor de Familie București–Ilfov sunt invitați gratuit.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe