Newsflash
Dosar

„Ianuarie pe uscat”, campania de abstinenţă cu milioane de adepţi

de L. Budin - ian. 20 2023
„Ianuarie pe uscat”, campania de abstinenţă cu milioane de adepţi

Dry January – „ianuarie pe uscat”–, adică abstinenţa de la alcool în luna de după Sărbătorile de iarnă, a început ca o campanie iniţiată acum zece ani, în Marea Britanie.

abstinenta1Astăzi are milioane de adepţi, iar mișcarea continuă să se răspândească în lume. Campania de sănătate publică a fost iniţiată în urmă cu zece ani de asociaţia Alcohol Change UK. O femeie, Emily Robinson, este cea care a impulsionat lucrurile.

În 2011, a decis să renunţe la orice tip de băutură alcoolică, fiindcă dorea să se pregătească pentru un semimaraton. Observând beneficiile abstinenţei și interesul pe care compatrioţii l-au manifestat pentru gestul ei, Emily s-a alăturat echipei Alcohol Change UK și a demarat acţiunea care avea să înregistreze un succes fără precedent.

Susţinere pe scară largă

În primul an, 4.000 de britanici s-au înscris în campanie – care este acum marcă înregistrată. Zece ani mai târziu, adică în ianuarie 2023, circa nouă milioane de englezi plănuiesc să stea „pe uscat”, arată un sondaj realizat de Alcohol Change UK. „Asta arată că și la noi poate deveni un trend, mai ales dacă iniţiativa este preluată și de instituţiile statului, dar și de alţi specialiști din sănătate”, crede Oana Crăciun, director de comunicare al Asociaţiei ALIAT pentru Sănătate Mintală (AASM).

În 2015, acţiunea a fost sprijinită de Public Health England – agenţia executivă a Departamentului de Sănătate din Marea Britanie –, ceea ce a sporit numărul participanţilor.

Un studiu al Universităţii din Sussex, apărut în 2020, arată că cei înscriși în campanie, care au folosit aplicaţia gratuită pusă la dispoziţie de Alcohol Change UK sau indicaţiile pe e-mail trimise de aceeași asociaţie, au avut șanse de două ori mai mari să renunţe la alcool timp de o lună decât cei care au luat această sarcină pe cont propriu.

Participanţii au declarat că și-au îmbunătăţit starea de bine și că, și la șase luni distanţă, au continuat să bea cu moderaţie. Fenomenul s-a răspândit inclusiv peste ocean. Dry January are tot mai mulţi adepţi, graţie informaţiilor difuzate pe reţelele sociale și susţinerii asociaţiilor de luptă împotriva cancerului și pentru prevenirea alcoolismului.

Un câștig pentru sănătate

Europenii se alătură și ei mișcării Dry January, în ciuda presiunilor venite dinspre sectorul economic. Sector care, vrând, nevrând, este nevoit să se adapteze trendului. Un mic exemplu: nu doar barurile britanice, ci și cele de pe Bătrânul Continent propun, în ianuarie, mocktailuri –
cocktailuri fără tărie, dar cu aceeași intensitate aromatică.

În Franţa, campania este susţinută de Liga împotriva cancerului și de instituţii precum APHP (Assistance publique – Hôpitaux de Paris, sistemul de spitale universitare din capitala Franţei).

Beneficiile abstinenţei pe termen scurt și lung sunt numeroase, dă asigurări Mickaël Naassila, președintele unei societăţi franceze de luptă împotriva consumului de alcool afiliată mișcării Dry January.

Profesor de fiziologie, director al grupului de cercetare despre alcool în cadrul Inserm (Institutul naţional francez de sănătate și cercetare medicală), Naassila, citat de franceinfo, enumeră, la capitolul avantaje, ameliorări ale tensiunii arteriale, scăderea nivelului de colesterol și calitatea mai bună a somnului.

Reevaluarea relaţiei cu alcoolul

Beneficiile abstinenţei, chiar și pentru o lună, sunt multiple, atât din punct de vedere psihologic, cât și din punct de vedere fiziologic, explică Ramona Costescu, psihoterapeut și președintele Asociaţiei ALIAT pentru Sănătate Mintală (AASM):

• Reevaluarea relaţiei cu alcoolul. „Persoana deseori își subevaluează tipologia de consum, iar într-o perioadă de abstinenţă conștientizează frecvenţa poftelor, necesitatea și motivele consumului, dificultatea în a lua pauze lungi”, spune Ramona Costescu;

• Reușita unei luni de abstinenţă se poate traduce prin „eu pot”. „Acesta este un bun exemplu/ predictor/ reper pentru situaţii viitoare, o creștere a motivaţiei și a încrederii de sine”;

Deși provocarea vizează întreaga lună ianuarie, să ne reamintim că și abstinenţa pentru câteva zile înseamnă progres și că este o oportunitate de a învăţa despre noi. (Ramona Costescu, președinte AASM)

• Când o persoană se concentrează asupra provocării, poate dezvolta noi modalităţi de a face faţă poftei și stimulilor care o declanșează, de a cere ajutorul;

• Acest tip de provocare are la bază și ideea de a-i face faţă în grup/echipă. „Iar «a fi împreună» aduce beneficii care se pot contabiliza separat de abstinenţa în sine: preluarea iniţiativei sau aderarea la aceasta, susţinere reciprocă în momentele dificile de poftă sau încărcate emoţional, disponibilitate afectivă, sentimentul de apartenenţă”;

• Îmbunătăţirea somnului, atât prin parcurgerea completă a ciclurilor de somn (în consumul de alcool, somnul REM este afectat), „cât și prin faptul că nu mai apar trezirile de noapte pentru folosirea toaletei”;

• Fiindcă alcoolul deshidratează organismul, „în timpul lunii de abstinenţă corpul va fi mai hidratat, simţindu-se rapid efecte la nivelul pielii și al energiei/ tonusului”;

• Ficatul beneficiază de o pauză de la un agresor puternic, îmbunătăţindu-și astfel funcţia.

Există însă și o atenţionare pentru cei care consumă zilnic 5-6 unităţi de alcool: „Intrarea în abstinenţă, cât și primele 10-14 zile din acest proces e bine să fie realizate sub monitorizarea unui medic, întrucât se poate instala sevrajul, care în anumite situaţii poate conduce chiar și la deces, când există și alte comorbidităţi”, avertizează președintele AASM.

Efort de conștientizare

Câţi români se arată dornici să practice abstinenţa măcar pentru o periodă limitată? „Din experienţa din cabinet a psihoterapeuţilor ALIAT nu a reieșit că ar exista un trend conturat în rândul pacienţilor de a alege luna ianuarie ca o lună a abstinenţei. Însă mulţi dintre cei care se află în terapie de ceva timp pentru dependenţa de alcool practică deja abstinenţa, ca măsură de tratare a tulburării de care suferă. Așadar, putem spune că acest tip de campanie vizează mai degrabă zona de prevenire”, spune Oana Crăciun, director de comunicare și membru în boardul AASM.

Asociaţia a avut anul trecut o primă astfel de iniţiativă asumată, #DryJanuarybyAliat: „Am provocat românii să încerce să renunţe la alcool timp de o lună, venind în sprijinul lor cu informaţii și sfaturi de la specialiștii Clinicilor ALIAT. Mai mult, chiar noi am dat startul provocării. Impactul nu a fost ca în Marea Britanie, cu siguranţă, dar a fost bine primit ca un prim efort concertat de conștientizare a nevoii de a oferi corpului o pauză de sănătate după o perioadă recunoscută pentru
excese”, subliniază Oana Crăciun.

Informare și prevenire

În zona de informare și prevenire a dependenţei de alcool, ALIAT are proiecte mari pentru acest an: „Vrem să reluăm de 1 mai tradiţionalul Cort de Chill, de la Vama Veche, o intervenţie inovatoare de harm reduction.

Timp de 4-5 zile, românii veniţi într-un spaţiu cunoscut pentru excese află cum să consume responsabil, să bea cu cap, pe scurt. Pot să își facă Testul Audit – un instrument știinţific dezvoltat de OMS, care are rolul de a evalua în ce măsură consumul de alcool le afectează sănătatea”, spune Oana Crăciun.

test-audit-relu-calota

Același Test Audit, considerat o intervenţie eficientă de screening, va fi folosit și în caravanele organizate în ţară, în campusurile universitare, dar și în cadrul Lunii Audit. Anual, circa 14.000 de români fac testul alcătuit din zece întrebări, în cadrul campaniilor derulate în parteneriat cu Institutul Naţional de Sănătate Publică și Ministerul Sănătăţii.

„Ne dorim să ajungem și în cât mai multe școli și licee, cu programul «Știu că pot», iar pentru angajaţii români, ne propunem extinderea către cât mai multe companii a proiectului «Apt de muncă»”, spune Oana Crăciun. Cel mai important proiect al AASM, dedicat sprijinirii celor dependenţi sau cu alte tulburări psihice, va fi deschiderea Clinicii Aliat Victoriei.

Citiți și: Studiu: consumul de alcool poate cauza în mod direct cancer

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe