În anul 1910, la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică, Henri Coandă (1886–1972) expunea primul avion cu propulsie reactivă, în fapt, primul avion cu reacţie, intrat în istoria ştiinţei sub denumirea de „Coandă 1910“. Interesant de adăugat că, în timp ce studia acest avion, genialul inventator român a făcut şi primele observaţii care au dus la formularea celebrului „efect Coandă“. La trecerea unui secol de la această premieră, în Aula Academiei Române s-au desfăşurat lucrările unei sesiuni omagiale organizate de Secţia de ştiinţe tehnice a Academiei Române şi Asociaţia „Henri Coandă“. După alocuţiunea de deschidere rostită de acad. Valentin Vlad, vicepreşedinte al Academiei Române, gen. lt. dr. Ion Aurel Stanciu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, a prezentat cuvântul omagial din partea aviaţiei militare române. (...)
 
"> Un secol de propulsie reactivă - Viața Medicală
Newsflash
Știri

Un secol de propulsie reactivă

de Elena SOLUNCA - ian. 7 2011
Un secol de propulsie reactivă

   În anul 1910, la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică, Henri Coandă (1886–1972) expunea primul avion cu propulsie reactivă, în fapt, primul avion cu reacţie, intrat în istoria ştiinţei sub denumirea de „Coandă 1910“. Interesant de adăugat că, în timp ce studia acest avion, genialul inventator român a făcut şi primele observaţii care au dus la formularea celebrului „efect Coandă“. La trecerea unui secol de la această premieră, în Aula Academiei Române s-au desfăşurat lucrările unei sesiuni omagiale organizate de Secţia de ştiinţe tehnice a Academiei Române şi Asociaţia „Henri Coandă“. După alocuţiunea de deschidere rostită de acad. Valentin Vlad, vicepreşedinte al Academiei Române, gen. lt. dr. Ion Aurel Stanciu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, a prezentat cuvântul omagial din partea aviaţiei militare române. (...)
 

   În anul 1910, la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică, Henri Coandă (1886–1972) expunea primul avion cu propulsie reactivă, în fapt, primul avion cu reacţie, intrat în istoria ştiinţei sub denumirea de „Coandă 1910“. Interesant de adăugat că, în timp ce studia acest avion, genialul inventator român a făcut şi primele observaţii care au dus la formularea celebrului „efect Coandă“. La trecerea unui secol de la această premieră, în Aula Academiei Române s-au desfăşurat lucrările unei sesiuni omagiale organizate de Secţia de ştiinţe tehnice a Academiei Române şi Asociaţia „Henri Coandă“. După alocuţiunea de deschidere rostită de acad. Valentin Vlad, vicepreşedinte al Academiei Române, gen. lt. dr. Ion Aurel Stanciu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, a prezentat cuvântul omagial din partea aviaţiei militare române. Au urmat comunicările prezentate de: prof. univ. dr. ing. Corneliu Berbente (Universitatea Politehnică Bucureşti) – Personalitatea ştiinţifică a savantului Henri Coandă; dr. ing. Ioan Buiu (Divizia de istoria tehnicii din Comitetul Român pentru Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii) – Coandă 1910 „Le seule aeroplane sans elice avec turbo-propulseur“ – impact mediatic şi tehnologic; gen. (r) Iosif Rus (Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii) – Fundamentul ştiinţific al creaţiei lui Henri Coandă 1910; ing. Dan Antoniu – Propulsorul Coandă 1910; dr. ing. Sorin Dinea (Asociaţia Henri Coandă, Universitatea Politehnică Bucureşti, Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică) – De la avionul cu reacţie la aerodina lenticulară; prof. univ. dr. ing. Adriana Năstase – Omagiu pentru Henri Coandă şi prof. dr. fiz. Radu Homescu – 1970: Dialog cu Henri Coandă; 1976: La Muzeul Spaţiului din Washington. În Sala „Th. Pallady“ a Bibliotecii Academiei Române a fost vernisată o expoziţie dedicată lui Henri Coandă.
   Din comunicările şi discuţiile care au urmat a reieşit că, dincolo de toate superlativele care s-au asociat cu numele lui Henri Coandă, sunt încă multe de făcut pentru a cunoaşte temeinic şi îmbogăţi moştenirea sa care cuprinde peste 2.000 de invenţii, cca 250 de brevete (din care 33 vizează domenii fundamentale ale ştiinţei şi tehnicii contemporane – de la aeronautică la medicină). Adăugăm că, în 1967, la Academia Română, a avut loc primul simpozion cu participare internaţională dedicat „efectului Coandă“ şi unor aplicaţii speciale ale aerohidrodinamicii. Trei ani mai târziu, în 1970, când se împlineau 60 de ani de la zborul primului avion cu reacţie pe care l-a construit şi pilotat, Henri Coandă a fost ales membru titular al Academiei Române. Şi un gând demn de întreaga luare aminte îndeosebi pentru noi, cei de azi: „O calitate a omului mi se pare foarte importantă – aceea de a persevera. Ceea ce e esenţial este inteligenţa. Posibilităţile nelimitate ale inteligenţei umane se pot dezvolta numai printr-o continuă perseverenţă“.


 
 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe