Newsflash
Știri

Noi reguli sanitare pentru studenți și profesori, publicate în Monitorul Oficial

de Dorina Novac - oct. 1 2020
Noi reguli sanitare pentru studenți și profesori, publicate în Monitorul Oficial

A fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul comun al miniștrilor Sănătății și Educației nr. 5.650/1.670/2020, care modifică ordinul inițial privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în instituţiile de învăţământ superior, în perioada pandemiei de COVID-19.

Documentul care se aplică de azi în toate universitățile din România prevede ca, la intrarea în facultate, studenților le va fi măsurată temperatura și nu le va fi permis accesul celor care au peste 37,3° C. 

reguli studenti
Sursă imagine: Pixabay

De asemenea, studenții și profesorii sunt obligați să poarte mască, excepție făcând cei de la canto sau actorie, care pot pot renunța temporar la mască.

Ghidul de măsuri sanitare pentru instituțiile de învățământ superior

Potrivit documentului, conducerea instituției de învățământ superior va desemna un responsabil, dintre angajații instituției de învățământ superior, care va coordona activitățile de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2 la nivelul instituției.

Acesta va fi în legătură cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanții direcțiilor de sănătate publică, ai autorităților publice locale și ai comitetelor județene pentru situații de urgență (CJSU), respectiv Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență (CMBSU).

De asemenea, la nivelul fiecărei facultăți va fi desemnată o persoană responsabilă pentru coordonarea activităților de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2.

Organizarea spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice:

a) Organizarea circuitelor în interiorul instituției de învățământ superior prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite“ de intrare, deplasare în interiorul instituției de învățământ superior și de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanțe fizice între studenți/cursanți. Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc.). Vor fi limitate întâlnirile între studenți/cursanți, prin stabilirea unor zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică.

  • La intrarea în instituția de învățământ superior și pe coridoare, la intrarea în fiecare sală vor fi așezate dispensere/ flacoane cu soluție dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecția frecventă. La intrarea în instituția de învățământ superior și în toate locurile cu o bună vizibilitate vor fi afișate materiale de informare privind măsurile de igienă/ protecție.
  • Ușile vor fi menținute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, ușile de incendiu neutilizate vor fi menținute închise). Ușile sălilor în care se desfășoară activități didactice vor fi menținute deschise până la sosirea tuturor studenților/ cursanților.

b) Organizarea sălilor în care se desfășoară activități didactice

  • Sala în care se desfășoară activități didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/ cursanților în instituția de învățământ va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică între studenți/cursanți, ceea ce implică următoarele:
  • eliminarea mobilierului care nu este necesar și/sau dispunerea mobilierului astfel încât să fie obținută distanțarea de minimum 1 m între studenți/cursanți sau montarea de separatoare transparente în situația în care distanțarea nu este posibilă; separatoarele vor fi montate doar pe laturile unde nu se asigură distanțarea de 1 m între studenți/cursanți;
  • stabilirea modului de așezare în săli în funcție de configurația fiecărei săli și de numărul de studenți/cursanți dintro formație de studiu;
  • amplasarea se va face astfel încât studenții/cursanții să nu stea față în față.
  • Va fi păstrată componența formațiilor de studiu. Studentul/Cursantul va putea schimba formația de studiu în perioada semestrului doar în situații justificate. Contactul între studenții/cursanții din formațiile de studiu diferite va fi evitat.
  • Vor fi limitate, pe cât posibil, deplasările în sala în care se desfășoară activități didactice sau de cercetare pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ.
  • Întâlnirile dintre studenți/cursanți vor fi limitate în perimetrul sălii, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulație în interiorul sălii, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea.
  • Va fi asigurată aerisirea sălilor în care se desfășoară activități didactice înainte de sosirea studenților/cursanților, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 de minute, apoi în timpul pauzelor dintre activitățile didactice, minimum 10 (zece) minute, la începutul și la finalul zilei.
  • Studenții/Cursanții și personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ, cât și în timpul pauzelor, precum și în toată perioada în care se află în interiorul clădirii instituției de învățământ superior.

Se vor stabili locurile în care vor fi amplasate coșurile de gunoi destinate aruncării/eliminării măștilor uzate. Se recomandă coșurile de gunoi cu capac și pedală, prevăzute cu sac în interior.

c) Organizarea grupurilor sanitare

  • Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor, astfel încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare și în spațiile comune, cu scopul respectării distanțării fizice.
  • În vederea gestionării fluxului de persoane care utilizează toaletele se va menționa prin intermediul unui afiș postat la intrarea în aceste spații numărul maxim de persoane care pot avea acces simultan.
  • Se va solicita imperativ respectarea normelor de igienă.
  • Se va verifica în permanență dacă grupurile sanitare permit studenților/cursanților și personalului să își spele sau să își dezinfecteze mâinile; sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosință; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini și prosoapele pentru mâini din material textil.
  • Se va verifica și se va face completarea/reîncărcarea, cu regularitate pe parcursul zilei, a consumabilelor în cantități suficiente la toaletă: săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosință etc.
  • Se va verifica realizarea curățeniei zilnice și a dezinfectării regulate a suprafețelor atinse în mod frecvent, conform planului de curățenie și dezinfecție.
  • Se vor afișa materiale de informare/postere privind igiena corectă.

d) Organizarea sediului secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului

  • Cadrele didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe mâini în următoarele situații:– la intrarea în sediul secretariatului/departamentului/ decanatului/rectoratului;– la preluarea documentelor sau a altor materiale utilizate în comun.
  • Se va păstra distanța fizică de minimum 1 m între persoane.
  • Consumul de produse alimentare se va realiza cu precauție din perspectiva respectării normelor de igienă.

e) Organizarea curților interioare/spațiilor exterioare clădirilor care aparțin instituțiilor de învățământ superior

  • Se va organiza mobilierul exterior, acolo unde este cazul, astfel încât să se asigure distanțarea fizică.
  • Curțile interioare/Spațiile exterioare clădirilor care aparțin instituțiilor de învățământ superior, acolo unde se adună, de regulă, persoane din cadrul comunității, vor fi curățate periodic, înaintea începerii activităților didactice.

Organizarea accesului în instituția de învățământ superior

- Accesul și fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituția de învățământ superior de către persoane desemnate de conducerea instituției.

- Distanțarea fizică va fi menținută la intrare, prin luarea măsurilor necesare: panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanțare, bariere etc.

- Se recomandă intrarea eșalonată la intervale orare stabilite, în funcție de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc.).

- Este recomandată intrarea prin mai multe uși de acces pentru a reduce fluxul de studenți/cursanți; în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de învățământ este esențială.

- Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc.).

- Căile de acces de tip poartă, ușă sau intrare prevăzută cu turnichet vor fi menținute deschise în timpul primirii studenților/cursanților, pentru a limita punctele de contact.

- Va fi asigurată comunicarea cu studenții/cursanții, în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare.

- La intrarea în clădirea instituției de învățământ se recomandă să se realizeze termometrizarea cu un termometru noncontact de către o persoană desemnată, instruită în acest sens; nu vor avea acces persoanele cu o temperatură mai mare de 37,3° Celsius.

- După dezinfecția mâinilor, studenții/cursanții vor merge direct în sălile în care sunt programate activitățile didactice și/sau de cercetare.

Stabilirea programului orar de desfășurare a activităților didactice

a) Organizarea procesului de învățământ va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, desfășurarea activităților didactice modular, astfel încât să se optimizeze timpul petrecut în spațiu închis, să se asigure aerisirea spațiilor și să se evite aglomerările la intrare și ieșire în pauze.

b) Acțiuni de prevenție în timpul pauzelor

  • Intervalele aferente pauzelor dintre activitățile didactice vor putea fi stabilite în mod eșalonat pentru fiecare formație de studiu în parte, acolo unde este posibil.
  • Va fi evitată crearea de grupuri de studenți/cursanți din formații de studiu diferite.
  • Studenții/Cursanții vor asigura pe toată durata pauzelor păstrarea distanțării fizice.
  • Studenții/Cursanții nu vor consuma în comun alimente sau băuturi și nu vor schimba între ei obiectele de folosință personală (telefoane, tablete, instrumente de scris).

c) Organizarea activităților sportive

  • Se recomandă desfășurarea activităților sportive în spații deschise sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, după un program stabilit și monitorizat de către cadrul didactic.
  • Nu vor fi utilizate echipamente sportive care să fie manevrate de toți studenții/cursanții sau manevrarea va fi efectuată doar de cadrul didactic; în caz contrar, va fi asigurată în mod regulat o dezinfectare adaptată.
  • Orele de educație fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activități sportive care nu presupun efort mediu/intens, cu asigurarea obligatorie a distanței fizice de minimum 1,5 m, situație în care purtarea măștii nu este indicată.
  • Pentru desfășurarea orelor de educație fizică, studenții/cursanții vor fi instruiți ca pe tot parcursul activității să nu își atingă fața, gura, ochii, nasul cu mâinile neigienizate.
  • La începerea și finalul orelor de educație fizică, toți studenții/cursanții trebuie să efectueze igiena mâinilor cu un dezinfectant pe bază de alcool.
  • Se vor efectua curățenia, dezinfecția cu soluții speciale și aerisirea sălii de sport după fiecare activitate didactică cu o formație de studiu.

d) Organizarea și desfășurarea practicii de specialitate

  • Desfășurarea practicii de specialitate la sediul/punctul de lucru al persoanei juridice se organizează conform reglementărilor specifice, iar desfășurarea practicii pedagogice se organizează conform reglementărilor specifice din învățământ.
  • Va fi limitată la minimum utilizarea de materiale didactice de către mai mulți studenți/cursanți și vor fi prevăzute modalități de dezinfectare adaptate.
  • Vor fi organizate activități individuale pentru a evita schimbul de materiale.
  • Materialele didactice vor fi curățate și dezinfectate după utilizare.
  • Atunci când grupe diferite de studenți/cursanți se succedă în laboratoare/spații de desfășurare a practicii de specialitate, vor fi realizate curățenia și dezinfecția suprafețelor, echipamentelor și a materialelor cu care studenții/cursanții intră în contact, după fiecare formație de studii.
  • Se va asigura o aerisire a spațiilor de minimum 10 minute la fiecare oră.
  • La finalul orelor vor fi curățate ușile, dezinfectate podelele, băncile, scaunele, mobilierul, materialele și echipamentele de lucru utilizate de studenți/cursanți.

e) Organizarea examenelor

  • Fiecare instituție de învățământ superior va decide modalitatea de organizare a examenelor, cu respectarea regulilor generale privind accesul, fluxurile de circulație și distanțarea fizică.
  • Cazurile în care temperatura studentului depășește 37,3ºC vor fi soluționate punctual fie prin reprogramare, fie prin asigurarea unui spațiu separat destinat examinării studentului.

Măsuri de protecție la nivel individual

a) Spălarea/Dezinfectarea mâinilor

-Toți studenții/cursanții, cadrele didactice și celelalte categorii de personal trebuie să se spele/dezinfecteze pe mâini:

  • imediat după intrarea în instituția de învățământ superior și înainte de a intra în sala în care se desfășoară activități didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ;
  • înainte și după masă;
  • înainte și după utilizarea toaletei;
  • după tuse sau strănut;
  • ori de câte ori este necesar.

b) Purtarea măștii de protecție

Este obligatorie purtarea de către toți studenții/cursanții și de către întreg personalul instituției de învățământ superior a măștii de protecție în sălile în care se desfășoară activități didactice pentru realizarea cărora se impune prezența fizică a studenților/cursanților în instituția de învățământ superior, în spațiile secretariatului/departamentului/decanatului/rectoratului/ altor compartimente funcționale din cadrul instituției de învățământ superior, în timpul deplasării în instituția de învățământ superior și în timpul pauzelor dintre activitățile didactice (atunci când se află în interior).

Atunci când nu este asigurată distanța de minimum 1 m între studenți/cursanți este obligatorie purtarea de către toți studenții/cursanții a măștii de protecție în timpul pauzelor în aer liber, precum și în spațiile aglomerate.

Schimbul măștii de protecție între persoane este interzis.

Pentru instituțiile de învățământ superior vocaționale (canto, actorie, instrumente muzicale de suflat), studenții pot renunța temporar la masca facială atunci când interpretează actul artistic, cu condiția asigurării unei distanțe fizice de minimum 3 m între persoane.

Consultă documentul AICI!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe