La începutul lunii iunie
a fost redeschisă discuţia despre posibilitatea obţinerii unui permis de conducere
la vârsta de 16 ani. Acest subiect este în strânsă legătură cu apropierea unui nou
an electoral şi posibilitatea de coborâre a vârstei majoratului la 16 ani şi, implicit,
a vârstei la care se poate vota. Deşi în presă găsim diferite argumente pro şi contra,
nu sunt de găsit foarte multe informaţii utile. Adăugarea doar a unui articol în
plus în Codul rutier – pentru a ne alinia la „standardele europene“ – nu ar mai
trebui să fie un comportament acceptat la nivelul iniţiatorilor de politici publice,
mai ales în perioada electorală. Orice acţiune trebuie gândită în termeni de repercusiuni
asupra individului, asupra comunităţii şi, de ce nu, asupra tuturor actorilor care
pot fi implicaţi. Pentru unii, un adolescent de 16 ani înseamnă un vot în plus,
dar pentru ceilalţi poate însemna o victimă în plus într‑un accident rutier sau
o persoană care poate rămâne cu dizabilităţi în urma unui accident rutier; un individ
care a lovit pe cineva cu maşina şi care, poate, îşi va petrece ani buni în închisoare.
Veţi spune că asta nu depinde de noi şi că fiecare are dreptul să facă ce vrea.
Veţi spune că, la fel de bine, adolescentul poate deveni o victimă ca pasager sau
ca pieton. Răspunsul meu este simplu: dacă ai avea voie să conduci la 16 ani, vei
avea mai multe şanse să devii o victimă a unui accident rutier. Orice expunere la
risc atrage după sine şi un număr mai mare de victime, fie că vorbim de accidente
rutiere sau alte tipuri de comportamente.
De ce nu mi se pare o idee
bună să creştem riscul de accident în rândul adolescenţilor? Pentru că, la nivel
global, cauza principală de deces în rândul adolescenţilor cu vârsta cuprinsă între
15 şi 17 ani sunt accidentele rutiere. Reducerea riscului de accident rutier în
rândul şoferilor tineri este una dintre priorităţile Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii,
care a lansat în luna mai 10 Strategii de prevenire a accidentelor rutiere în
rândul copiilor1. Câteva statistici din Statele Unite ne pot
ajuta să înţelegem mai bine de ce e mai periculos să conduci la 16 ani comparativ
cu 20 de ani. Astfel, adolescenţii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 19 ani au un risc
de trei ori mai mare de a fi implicaţi într-un accident rutier fatal decât tinerii
de 20 de ani2. Printre factorii care contribuie la această statistică
se numără viteza excesivă, consumul de alcool/droguri şi folosirea telefonului mobil
în timpul condusului. Adolescenţii au un comportament mai riscant şi au o probabilitate
mai scăzută de a aprecia gravitatea unei situaţii.
Pentru că, odată cu o astfel
de reglementare trebuie să vină şi un program de obţinere a permisului în etape.
Un astfel de program s-a dovedit că reduce riscul de accident cu până la 46%1.
Deci se poate. Dar cine va dezvolta o asemenea reglementare? Cine va avea grijă
ca acest sistem să funcţioneze? Odată dezvoltat acest sistem, în responsabilitatea
cui va ajunge implementarea legii corect şi onest pentru toată lumea? Pentru că,
înainte de orice reglementare nouă, trebuie să ne asigurăm că facem faţă provocărilor.
Tratamentul medical este scump, iar investiţia în sănătate cam lipseşte. Dacă noi
creştem riscul de accident rutier, ar trebui să fim pregătiţi să oferim îngrijirile
medicale de urgenţă şi nu numai. Astfel, va fi nevoie de o pregătire specializată
a personalului medical din sistemul de urgenţă şi a răspunsului în caz de accident
rutier, şi de dezvoltarea unor servicii noi de îngrijire medicală continuă care
să includă şi consiliere. Cine va acoperi aceste costuri? Părinţii? Sistemul medical?
Sistemul de asistenţă socială? Asigurările de sănătate? Viitorii noştri parlamentari?
Mai putem găsi argumente,
dar să ne oprim aici. Suntem cu toţii de acord că acţiunea de a conduce este una
complexă şi necesită o varietate de abilităţi, indiferent de vârstă. Dar, când eşti
pus în situaţia de a decide la nivel populaţional, ar trebui să faci un pas înapoi
şi să alegi alternativa cea mai potrivită la nivel de grup. Iar această alternativă
trebuie să fie una informată şi bazată pe dovezi. Condusul la 16 ani ne afectează
pe toţi; cu toţii suntem prezenţi în trafic şi ar trebui să încurajăm dezvoltarea
unei culturi a siguranţei.