Newsflash
OPINII

Personalităţi convergent-divergente

de Dr. Al. TRIFAN - mai 26 2014
Personalităţi convergent-divergente

Biblioteca din pod

 

    După ce psihanalistul Carl Gustav Jung a identificat cele două variante fundamentale şi polare ale caracterului: introvertit şi extrovertit, o serie de psihologi au pornit pe urmele sale, dezvoltând pe direcţia inaugurată de el. Astfel, Liam Hudson a clasificat tendinţele caracteriale individuale într-o dublă polaritate: convergentă şi divergentă. Prima este înclinată spre ştiinţele exacte care oferă nu mai multe, ci un singur răspuns corect, dedus pas cu pas, pornind de la principii axiomatice prealabile. În mod opus, caracterul divergent tinde către biologie şi artă, având inteligenţa speculativă şi imaginaţia creatoare. Convergenţii, numiţi de Howard Garden şi modelatori (patterners), procesează lumea în configuraţii sau regularităţi, în timp ce divergenţii, numiţi de el dramatici, analizează şi despăturesc semnificaţia evenimentelor, chiar dacă ea pare puţin verosimilă.
      Personalităţile convergente la care predomină introversia încearcă să controleze lumea prin logică, ordine, deducţie şi meticulozitate, în timp ce personalităţile divergente atrag lumea prin speculaţii, fantezie, intuiţie şi utilizare a cuvântului prelucrat şi transformat artizanal. Pentru primii, importantă este ţinta lumii, pentru ceilalţi, esteticul este sensul acesteia. Primii se dedică ştiinţei, ceilalţi devin artişti. Dar medicii ce sunt: oameni de ştiinţă sau artişti? Ei îşi aleg profesia în funcţie de caracterul lor, situat la egală distanţă de cele două extreme, adică au o personalitate convergent-divergentă. Dacă predomină latura convergentă, se dedică unei profesii care se foloseşte în cea mai mare parte de ştiinţă. Dacă iese în evidenţă înclinaţia divergentă, îşi petrec viaţa căutând arta. Un exemplu ilustrativ de personalitate convergent-divergentă este Léon Daudet. Fiu al celebrului scriitor Alphonse Daudet, şi-a petrecut copilăria în atmosfera venerării cuvântului. Introdus de originea sa paternă în mediul literar francez din prima jumătate a secolului al XX-lea, se simte aici ca peştele în apă, fapt dovedit de căsătoria sa cu nepoata lui Victor Hugo. Totuşi, literatura i se pare un instrument insuficient de incisiv pentru a cunoaşte interiorul sufletului omenesc, aşa că învaţă să mânuiască bisturiul şi, disecând, capătă mai multă certitudine.
     Publicistica sa literară amplă este alcătuită din cărţi de diverse facturi. În biblioteca din pod am găsit, de pildă, romanele de moravuri: La mésentente („Neînţelegerea“),La déchéance („Decadenţa“), Les bacchantes („Bacantele“) şi romanul istoric: Les lys sanglants („Crinii însângeraţi“), o versiune proprie privind soarta reginei Franţei, Maria Antoaneta. Lectura lor lasă în urmă un gust amar, fiind asezonată cu cinismul şi blazarea pe care a doua generaţie de scriitori le adoptă uneori.
     În prima jumătate a secolului al XX-lea sunt destul de frecvente textele din categoria eseurilor medicale. Dintre acestea, cartea lui Léon Daudet, Les rythmes de l’homme („Ritmurile omului“), apărută în 1930, este dintre cele mai interesante prin amploarea deducţiilor conţinute în paginile sale. Este vorba de a explica întreaga biologie umană cu ajutorul undelor, ceea ce nu pare de contrazis, din punctul de vedere al fizicii, dacă ne gândim la bioritmuri sau chiar la recenta aplicare a emisiunilor cuantice în funcţionarea creierului. Deşi multe generalizări sunt forţate, nu putem să nu atribuim autorului meritul de a lansa în circulaţia ideilor medicale două noţiuni interesante. Prima este ambianţa, pe care doctorul Léon Daudet o defineşte ca pe o emanaţie, atât morală, cât şi organică, legată de un ansamblu biologic uman. Din punct de vedere fiziologic, ambianţa poate fi concepută ca o constantă de echilibru între ritmurile noastre proprii şi cele ale naturii. Ambianţa colectivă ar fi acea forţă de contagiune care se transmite mulţimilor. Ruptura acestui echilibru conduce la tulburări metabolice şi nervoase care ar sta la baza a ceea ce medicul nostru numeşte „furie celulară“. Extincţia ambianţei, pe care nu trebuie să o confundăm cu paralizia sau anestezia, se întovărăşeşte cu tulburări de conştiinţă ca pierderea sentimentului realităţii. Autorul pretinde că a făcut de mai multe ori o experienţă care facilitează sesizarea ambianţei. Cu ochii închişi, în întuneric, şi-a îndepărtat toate gândurile din minte şi a perceput o rumoare slabă şi indefinită, o curgere amestecată a timpului, ca printr-o sită extrem de fină, dând impresia unui vertij cu oripilaţie. În acest spaţiu vid intră presentimente şi manifestări emotive de teamă, plăcere, optimism, deprimare, toate fiind, în opinia lui Daudet, revelări ale ambianţei. Mai departe, speculaţiile medicului scriitor se transformă în divagaţii.
       În timpul meditaţiei şi contemplării sau al reveriei – care formează un halou al reflecţiei şi lucrează în regimul verbal al rădăcinilor de cuvinte propriu limbajului interior – ambianţa cheamă din exterior şi din interior condensări de timp şi spaţiu care învăluie meditaţia ca un nor de brumă ce invadează peisajul. Gândirea noastră ar fi, poate, ţesută de ambianţă. În fine, evocarea artistică nu ar fi altceva decât impregnarea de către ambianţă a unui fapt mnestic păstrat în memoria subconştientului individual sau colectiv.
        Cel de-al doilea fenomen pe care Léon Daudet îl descoperă este un simptom pe care îl numeşte malaise. Descompus, termenul ar fi: mal-à-l’aise ceea ce s-ar traduce în limba română prin „răul binelui“. Într-adevăr, când spunem că nu ne simţim bine, că suntem bolnavi, resimţim acestă „maleză“, pe care autorul o identifică sub forma unei stări nedefinite, de disconfort, premonitorie pierderii sănătăţii. Ea se caracterizează prin manifestări angoasante, anxioase de toate felurile, alcătuind o stare psihică ce relevă o situaţie organică anormală. Dezechilibrele neurochimice sunt înşelătoare, trădându-se prin incer­titudini musculare şi modificări ale sensibilităţii, ale respiraţiei şi frecvenţei cardiace.
        Cu un simţ clinic ieşit din comun, Daudet intră în polemică cu acei confraţi care pun diagnosticul – cu şi fără rost – de neurastenie. Acest termen este lipsit de conţinut neurobiologic şi serveşte, crede autorul, numai pentru a masca incertitudinea specialiştilor. Maleza se distinge de durere şi de obsesia ipohondriacă, dar înfăţişează discret detalii care nu pot şi nu trebuie să scape observaţiei clinice atente. Interesant este că acuitatea medicală a autorului desluşeşte maleza ca un simptom ce apare în sevrajul toxicomaniilor cocainice şi de alte feluri. Cu o expresie fericită care nu poate aparţine decât unui medic scriitor, compară maleza, care este peste tot sau nicăieri în mersul vieţii, cu invidia, nostalgia sau regretul.
       Indubitabil că maleza se singularizează ca o percepţie neurovegetativă a modificării ambianţei interioare a organismului. Exprimarea acestui simptom în decursul consultaţiilor medicale este dificilă, pacienţii recurgând la un termen mai concret, vertijul sau la unul mai puţin verifi­cabil, cefaleea. Că este vorba în multe cazuri de ma­leză o dovedeşte imposibilitatea furnizării de informaţii descriptive de către cei care o incriminează. Confuzia care se face adesea în cabinetele de psihiatrie este între maleză şi depresie, ceea ce îl îndreptăţeşte pe Daudet să afirme că acest „rău al binelui“ este o premoniţie a invaziei delirante primare.
     După terminarea lecturii cărţii „Les rythmes de l’homme“, am simţit efectul unor tendinţe contrarii. Prima a fost aceea de a arunca la coşul de hârtii al trecutului acele pagini conţinând speculaţii care astăzi ni se par penibile, ascunzând o naivitate scuzabilă în condiţiile nivelului cunoştinţelor ştiinţifice de atunci. Dar, imediat după aceea, m-am întrebat: Oare unele din afirmaţiile care par rizibile nu pot fi reevaluate cu ajutorul cunoştinţelor actuale? M-a convins în special teoria malezei, o realitate clinică pe care am simţit-o de multe ori în faţa unor pacienţi încă fără diagnostic dar ascunzând neoplazii, tuberculoză, insuficienţe hepatice, renale sau metabolice.
     Evaluând scrierile literare şi medicale ale lui Léon Daudet, nu putem avea altă părere decât că talentul este, pentru a utiliza terminologia scriitorului medic, o ambianţă interioară ce locuieşte într-un spaţiu finit al personalităţii. Dacă aceste două înclinaţii, spre literatură sau spre medicină, îşi împart frăţeşte acest spaţiu, rezultă un scriitor bun şi un medic ingenios.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe