Newsflash
OPINII

Liderul regional

de Adrian GHEORGHE - feb. 5 2016
Liderul regional
     Lucrul cu probleme și decizii la nivelul unui sistem de sănătate în ansamblul său poate fi un meșteșug teribil de singuratic și însingurant. Pe de o parte, s-ar putea zice, ești obligat să lucrezi cu oameni din toate ariile, experți sau profesioniști, pentru că altfel nu poți spera să cuprinzi dimensiunea problematicii. Pe de altă parte, viziunea aceea de ansamblu către care toți aspirăm și pe care aproape toți credem că o avem, într-o măsură sau alta, cere timp de coagulare și, odată coagulată, e aproape imposibil de împărtășit. Cum s-ar putea comunica, de exemplu, resorturile care stau la baza implicațiilor clinice, organizaționale, economice, politice, etice și așa mai departe pe care le poate avea o decizie precum înghețarea sau, dimpotrivă, suplimentarea bugetului pentru o anumită componentă a sistemului? La un prim nivel de înțelegere, fiecare începe cu păreri. Părerile pot fi schimbate ușor, însă rareori rezolvă probleme. Pe măsură ce înțelegerea și responsabilitatea avansează, părerile se răresc sau ar trebui să se rărească în favoarea unor instrumente intelectuale ceva mai sofisticate. Tranziția de la părere la înțelegere nu e, totuși, întotdeauna posibilă, nici chiar când există suficientă voință. Atunci când conservatorii au câștigat alegerile în Marea Britanie în 2010 și au propus o reformă a sistemului național de servicii de sănătate, în sensul reducerii cheltuielilor și al deschiderii către mediul privat, au fost organizate consultări ample cu toate mediile profesionale. Cei mai reputați experți britanici în servicii de sănătate au fost aduși să-și dea cu părerea pe baza experienței, studiilor și datelor la care aveau acces. Consensul a fost că nimeni nu avea nicio idee clară despre cum urmau să evolueze lucrurile. Putea să iasă oricum. Întrucâtva dezamăgitor că într-o țară cu o cultură solidă a datelor publice și a cercetării nu s-a putut spune mai mult atunci când era cea mai mare nevoie, însă aceasta a fost realitatea. Adevărul e că puține țări au sisteme comparabile cu NHS-ul britanic și încă și mai puține au realizat o tranziție similară. Una dintre limitările de la acel moment a fost aceea că pur și simplu nu există niciun exemplu de lucru care să inspire o analiză cât de cât informată.
     Disciplina cercetării sistemelor de sănătate este, în esență, una comparativă. Complexitatea și imposibilitatea de a cuantifica întru totul relațiile dintre componentele sistemului face ca precedentul să fie un instrument mai valoros decât în alte discipline. Dacă alții au făcut înaintea noastră, lor cum le-a ieșit? Desigur, și această abordare are limitele ei, în sensul că trebuie să ai cu cine să te compari. Atunci când țintești să reformezi un sistem care este dat periodic drept exemplu, precum al Marii Britanii sau al Franței, termenii reali de comparație sunt foarte puțini. Atunci când te situezi mai în mijlocul plutonului, numărul opțiunilor crește. Dacă apar și deviații pozitive care avansează în pluton, devenind exemple locale, valoarea lor crește cu atât mai mult.
     În Africa Subsahariană, de exemplu, Rwanda și Etiopia sunt frecvent evidențiate pentru că au izbutit performanțe remarcabile într-un timp scurt și în condiții dificile. Rwanda, o țară mică și devastată de conflict la mijlocul anilor ʼ90, a pus pe picioare un sistem de asigurări sociale de sănătate fără egal pe întreg continentul. Etiopia, dimpotrivă, o țară foarte întinsă și cu a doua populație ca mărime din Africa, a desfășurat un program național de lucrători comunitari care au contribuit la creșterea medie a speranței de viață cu mai mult de un an în fiecare an calendaristic, o accelerare impresionantă chiar considerând și nivelul bazal scăzut. În Asia, bunăoară, Thailanda este exemplul de pe buzele tuturor pentru introducerea pe scară largă a proceselor de decizie bazate pe dovezi, una dintre componente fiind un program guvernamental amplu de evaluare a tehnologiilor medicale strâns legat de elaborarea unui pachet larg de servicii de bază. La capitolul guvernanță, așadar, Thailanda arată nu doar regiunii, ci și lumii întregi, că se poate atunci când există suficientă voință și indicatorii de acoperire efectivă a populației cu servicii ce reflectă rezultatele. Fiecare dintre aceste exemple este departe de a fi perfect și cu cât ele capătă mai multă expunere, cu atât le crește și numărul criticilor. Ideea de reținut aici este că aceste exemple inspiră și trag după ele întreaga regiune. Sunt discutate, criticate, adulmecate. Se formează comisii, se trimit delegații, se circulă slide-uri Power Point, se împrumută idei.
     Discursul românesc pe marginea reformelor din sistemul național de sănătate are doi protagoniști: noi și problemele noastre. Discuțiile, atunci când se poartă, se poartă pe fundalul unui vacuum de adâncimi extraterestre, ca și cum totul este o premieră sau o descoperire. Nimic nu poate fi mai fals. Toate problemele cu care ne confruntăm sunt cele cu care se confruntă ori s-au confruntat și alții (de exemplu, statele foste socialiste) înaintea noastră. Toate soluțiile pe care le putem avea au fost ori sunt în prezent încercate și de alții. Ne aflăm, cumva, în situația în care nu ne găsim un termen de comparație real: de Germania, Elveția, Franța sau Anglia suntem foarte departe. De Bulgaria, Georgia, Polonia, Ungaria sau Kazakhstan ne interesează, în general, prea puțin. Ar trebui să ne rușinăm mai puțin și să învățăm mai mult pentru că unele dintre aceste țări au la activ experiențe cu care încă ne împleticim, precum evaluarea tehnologiilor medicale, organizarea spitalelor publice și elaborarea pachetelor de servicii de bază. Nici pentru ele România nu este un exemplu și nici nu ar avea cum să fie: capitolele despre România lipsesc în majoritatea monografiilor europene pe teme de reforme ale sistemelor de sănătate. Ne lipsește, printre altele, un lider regional veridic și credibil, o poveste de succes care să ne tragă în sus, care să ni se așeze cu forța pe agendă, care să ne fie vârâtă vrând-nevrând pe gât și de la care să absorbim toate experiențele. Până atunci rămânem într-o baba oarba de-a reforma în care nici noi nu îi vedem pe alții și nici alții nu ne văd pe noi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe