„Este fără precedent ca un ministru să-şi dizolve oastea tocmai înaintea bătăliei“, scrie – referindu-se la desfiinţarea DSP-urilor ca parte a planului de reformă structurală anunţat de Eugen Nicolăescu, ministrul sănătăţii – dr. Tar Gyöngyi, director executiv al DSP Harghita. Aprecierile dsale despre oportunitatea înfiinţării unor instituţii sanitare regionale şi propuneri de reformă a sistemului, în articolul-răspuns la o intenţie avansată fără consultarea specialiştilor.

"> Destructurarea organizatorică a reţelei de sănătate publică? - Viața Medicală
OPINII

Destructurarea organizatorică a reţelei de sănătate publică?

de Dr. Gyöngyi TAR - apr. 3 2013
Destructurarea organizatorică a reţelei de sănătate publică?

„Este fără precedent ca un ministru să-şi dizolve oastea tocmai înaintea bătăliei“, scrie – referindu-se la desfiinţarea DSP-urilor ca parte a planului de reformă structurală anunţat de Eugen Nicolăescu, ministrul sănătăţii – dr. Tar Gyöngyi, director executiv al DSP Harghita. Aprecierile dsale despre oportunitatea înfiinţării unor instituţii sanitare regionale şi propuneri de reformă a sistemului, în articolul-răspuns la o intenţie avansată fără consultarea specialiştilor.

   După vehementa declaraţie de presă a ministrului Eugen Nicolăescu din 12 martie a.c., când lansa reforma structurală a sistemului sanitar prin desfiinţarea unor structuri – printre care şi restructurarea direcţiilor de sănătate publică judeţene, „verigi birocratice făcând parte din sistemul comunist“, dăunătoare sănătăţii –, primul meu gând a fost unul stupid, care nu m-a mai bătut niciodată până atunci: chiar ar trebui să accept şi eu una din ofertele de muncă din străinătate. Au dreptate medicii care pleacă din ţara aceasta şi nu o fac numai pentru o leafă mai bună...
   Mi-am revenit repede din şocul suferit şi am început să-mi pun întrebări. Când am ocupat, printr-un concurs foarte dur, funcţia de director executiv la DSP Harghita (în 2007, ministru era tot Eugen Nicolăescu), optând pentru această funcţie din convingere, retră­gându-mă dintr-o poziţie mult mai apreciată (din Capitală), am fost oare atrasă de un sistem neprofesionist, birocratic, comunistoid? În anii care au trecut, după ce am studiat soluţiile altor ţări cu rezultate considerabile în reforma sanitară, să mă pot lupta cu diverşi miniştri şi birocraţi, încercând să-i conving că există soluţii şi merită să înveţi de la alţii, am fost oare orbită de propriul entuziasm şi nu am observat că e muncă în zadar? Toţi colegii mei din DSP, care au devenit un colectiv de profesionişti specializaţi în diverse domenii, de importanţă strategică în alte state (politică de sănătate, prevenţie, educaţie sanitară, economie sanitară, evaluarea sănătăţii, sociologia sanitară, igiena mediului de muncă şi viaţă, igiena comunitară etc.), sunt într-adevăr nişte profitori care au cheltuit banii sistemului sanitar fără niciun folos, păgubind pacienţii? Sunt cele zece procente din totalul de cheltuieli administrative ale Ministerului Sănătăţii – generate de o reţea naţională cu peste 3.000 de specialişti – după cum a afirmat ministrul: o pagubă cauzată sistemului sanitar? Este decapitarea reţelei de sănătate publică şi regionalizarea ei din motive financiare soluţia optimă, care va salva sistemul sanitar românesc? Acestea şi multe alte gânduri m-au determinat să încerc să analizez ce consecinţe ar putea genera această formă propusă de reorganizare – pentru sistem (sanitar), organizaţional (local) şi individual.

Perspectivele unei reforme grăbite

   În ordine inversă: un cuantum de specialişti şi funcţionari, pentru instruirea şi formarea cărora s-a investit, va părăsi sistemul, generând, în unele cazuri, tragedii personale şi familiale. Vor găsi locuri de muncă sau nu, pe plan local sau extern, vor solicita ajutor de şomaj sau nu, nu vor mai reveni. Sănătatea publică nu prea se practică în spitale.
   Pe plan local, se vor isca tensiuni sociale, perturbări în funcţionarea reţelei sanitare, în aplicarea legislaţiei sanitare, costuri suplimentare pentru furnizorii de servicii medicale (doar un exemplu: costurile cauzate de autorizare, pentru care se vor adresa autorităţilor regionale de sănătate publică). Oricât aş încerca, nu pot să scap de previziunea unui haos generalizat în sistemul sanitar pe plan judeţean, prognozabil tocmai pentru pre-perioada preconizată de planificare strategică, anunţată de guvern şi postată şi pe site-ul Ministerului Sănătăţii la rubrica „Declanşarea procesului de elaborare a Strategiei Naţionale de Sănătate“.
   În toate ţările cu reforme în sănătate duse la bun sfârşit, perioada construirii de strategii, de reformă, a fost precedată de o întărire a reţelei şi a disciplinei organizaţionale (administrative) pe plan local, pentru a se putea implementa (uneori impune) măsurile de reformă care generează opoziţie, chiar rezistenţă atât în corpul medical, cât şi în rândul populaţiei. Este fără precedent ca un ministru să-şi dizolve (distrugă) oastea tocmai înaintea bătăliei. Ce mă face să prevestesc această „apocalipsă“? Au apărut primele prodroame. Cum s-a publicat proiectul de restructurare, au şi apărut primele hiene imobiliare: am primit, la adresa instituţiei, solicitări de cedare în folosinţă gratuită a imobilelor administrate de DSP, pentru schimbarea destinaţiei, de la cele mai zeloase dintre autorităţile locale. Mi-am amintit de povestirile predecesorilor mei cu vastă experienţă, care au asistat la distrugerea reţelei de circumscripţii (cu asistenţi de igienă chiar şi în rural). Cu ajutorul acestei reţele, România a reuşit să pătrundă în saloanele lumii civilizate, eradicând în termen scurt molime şi boli care nu îi făceau cinste în perioada postbelică. Atitudinea conducătorilor autorităţilor locale de atunci (sfaturi populare) faţă de pierderea unei reţele sanitare valoroase a fost marcată de bucuria şi zelul de a dobândi calul şi căruţa pe care acestea le aveau în dotare pentru acoperirea muncii de teren. Vom vedea, cu ocazia conceperii şi modelării strategiilor de sănătate publică locale, cu cât s-a ridicat orizontul şi cu cât şi-au dezvoltat aleşii locali actuali conştiinţa pentru sănătatea comunităţii.
   Cel de-al treilea plan, planul naţional, ridică perspectiva cea mai sumbră. Ce ne arată studiile de impact al restructurării instituţionale preconizate? Noi, conducătorii instituţiilor propuse pentru desfiinţare, nu ştim. Am aflat din presă de această intenţie şi avem pe site-ul MS o pagină de idei despre structura viitorului sistem de sănătate publică reformat. Nu am fost invitaţi la consultări, nu suntem părtaşi la elaborarea proiectului.
   Ne punem întrebări. De ce nu se doreşte întărirea capacităţii administrative pe plan local, aducerea deciziei mai aproape de cetăţean prin întărirea autorităţii actualelor direcţii de sănătate publică judeţene, care îşi cunosc teritoriul arondat (judeţul) cu tot cu instituţii sanitare, probleme de sănătate, sociale şi economice, factori determinanţi ai sănătăţii, specifici fiecărui judeţ? De ce nu s-a solicitat actualelor DSP-uri reducerea costurilor administrative şi de personal cu 15%, dacă aceasta ar fi soluţia salvatoare pentru bugetul sănătăţii? Cu siguranţă, fiecare conducător de instituţie îşi cunoaşte suficient de bine colectivul, încât să poată implementa soluţii de criză pentru a salva reţeaua de sănătate publică. Dacă nu suntem capabili, putem fi demişi pentru management defectuos şi pot fi găsiţi alţii mai capabili.

Regional vs. local

   De ce se creează noi instituţii regionale, care vor genera noi costuri de înfiinţare, probabil mai mari decât cei 10% reproşaţi actualelor direcţii judeţene? Instituţiile nou înfiinţate pot beneficia de achiziţii de bunuri (mobilier, echipamente şi imobile), prohibite încă din 2009 instituţiilor existente. Nu cred că vreun viitor director regional va dori preluarea scaunului meu directorial, deşi se va elibera şi l-aş oferi cu drag...
   De ce nivel regional în sănătate publică, acum, când se cunoaşte evidenţa ştiinţifică şi recomandarea organismelor internaţionale ca, prin apropierea de cetăţeni a deciziei, prin acoperirea cât mai bună cu noduri de reţea (constituirea unei reţele cât mai dese), să se crească eficienţa atât a prevenţiei şi supravegherii, cât şi a controlului? Experienţa din istoria sănătăţii publice româneşti (medicii de plasă din secolul XIX, cu raportările periodice despre starea „igienică“ a comunităţilor) demonstrează, la fel ca persistenţa reţelei de sănătate publică, a cărei organizare s-a dovedit necesară, răspunzând nevoilor în caz de alertă, dar şi în activitatea cotidiană de bază, că DSP-urile organizate în unităţi judeţene sunt corespondentul ideal al autorităţilor sanitare care s-au păstrat de sute de ani şi pe plan internaţional până în zilele noastre (în judeţe, comitate, ocoluri). Literatura internaţională menţionează că organizarea (bazată pe dovezi) a unităţilor de sănătate publică este agreată pentru comunităţi de 200.000 de locuitori sau chiar mai puţin, dacă resursele o permit. Nici Banca Mondială nu a propus desfiinţarea acestora.
   Ce ştim despre actualele regiuni? Avem un program recent implementat pe structură regională (screeningul de cancer de col uterin), care ne arată că Unitatea Regională de Management este prea departe pentru a organiza eficient, însă generează cheltuieli şi birocraţie, timp de aşteptare suplimentar, iar răspunsul la unele întrebări şi solicitări vine mult mai rapid de la Unitatea Naţională de Management. Mai mult: atitudinea faţă de judeţele arondate nu este deloc imparţială, ceea ce e de înţeles, pentru că e „firesc“ să îşi servească cu predilecţie colegii din propriul judeţ cu formulare şi informaţii, în detrimentul celorlalţi. Anticipez că va fi la fel şi în cazul ordonatorilor de credite de la nivelul DSP regional, care vor duce o politică de supremaţie cu oficiile din judeţele arondate. E perfect „uman“ să dorească să-şi demonstreze viabilitatea, să evidenţieze competenţa propriului judeţ, să-şi menţină calitatea de lider, mai ales că vor exista lupte grele pentru dobândirea calităţii de centru regional. Odată obţinută, aceasta se va putea pierde, astfel că (putem afirma fără ipocrizie) vor urma lupte crâncene, în ritm cu schimbările politice. Va fi sacrificată astfel, în timp relativ scurt, reţeaua actuală de sănătate publică, prin atrofierea viitoarelor oficii judeţene, rămase fără putere de decizie.
   Sunt actualele regiuni de dezvoltare omogene din punctul de vedere al stării de sănătate a populaţiei? Aceasta ar fi o condiţie esenţială pentru eficienţa planificării şi construirii strategiilor şi politicilor de sănătate publică. Se pot compara indicatorii demografici, de mortalitate şi morbiditate ai judeţelor din structura aceleiaşi regiuni de dezvoltare, care ne arată că ele nu sunt omogene privind aceste criterii, la fel cum nu există nici coeziune economică în cadrul regiunilor de dezvoltare. Strategiile sanitare vor fi aplicabile dacă se bazează pe nevoile reale ale populaţiei, delimitarea geografică a unor regiuni neomogene nu constituie un cadru optim planificării, pentru că va genera inegalităţi şi inechităţi.

Condiţii pentru succesul reformei în sănătate

   Reformele structurale ale sistemului sanitar au avut loc în ultimele două decenii pe toate continentele, dar niciunde nu s-au realizat în două luni. Durata implementării reformelor din sistemul sanitar este între cinci şi 15 ani de la adoptarea pachetului legislativ de reformă: cinci ani în Portugalia, din 2010 până în 2020 în Statele Unite ale Americii, 15 ani în Cipru.
   Toate reformele ţintesc apropierea serviciilor de prevenţie şi de supraveghere şi ocrotirea sănătăţii de domiciliul cetăţenilor. Doar serviciile care necesită aplicarea unor tehnologii de înaltă performanţă şi personal înalt calificat – de exemplu, transplantul, chirurgia cardiacă infantilă, îngrijirea pacienţilor cu arsuri –, de altfel foarte costisitoare, se pretează să se concentreze în centrele regionale. Regionalizarea serviciilor deconcentrate sau descentralizate de sănătate publică nu este susţinută de argumente financiare (costurile se reduc direct proporţional cu distanţa până la beneficiari) şi nici de principii de echitate (populaţia pauperă, defavorizată, suferindă şi cea din mediul rural au mobilitate redusă, în consecinţă va beneficia de apropierea acestor servicii). Responsabilitatea pentru sănătatea populaţiei este cea mai ridicată în rândul specialiştilor de sănătate publică şi decidenţilor de politică sanitară din cadrul comunităţii. Urmează gradul de responsabilitate pe plan naţional, având un caracter distributiv, iar nivelul regional se asociază cu cel mai redus grad de responsabilitate, prin posibilitatea transferului de responsabilitate în ambele direcţii (local sau naţional), după cum se arată în studii de politică sanitară recentă.
   Stabilitatea unui sistem de sănătate publică cu niveluri intercalate este mai redusă, acesta devine vulnerabil şi timpul de reacţie se prelungeşte, iar birocraţia sporeşte – sunt alte argumente împotriva regionalizării în sănătate publică.
   Transferarea competenţelor şi atribuţiilor privind domeniul de sănătate publică către autorităţile locale trebuie să fie în acord cu capacitatea lor financiară, dar şi cu gradul de competenţă, responsabilizare şi conştientizare în domeniu, pentru asumarea unor decizii impopulare uneori (de exemplu, interzicerea fumatului în spaţii de agrement, instituirea carantinei, excluderea ingerinţelor politice în procesele de control şi autorizare etc.). Autorităţile locale, prin proximitatea determinanţilor politici şi dependenţa lor directă, personală, sunt receptive la aşteptările populaţiei, ceea ce este un impediment uneori în modelarea şi implementarea strategiilor de sănătate publică.
   Condiţiile esenţiale ale succesului unei reforme profunde (structurale) în sănătate sunt:
   • Baza solidă şi largă instituţională administrativă şi expertiza de specialitate până la cel mai inferior nivel din sistem;
   • Acces rapid la informaţii, dovezi ştiinţifice, capacitate rapidă de analiză şi feedback;
   • Voinţă politică şi susţinere politică, putere de implementare pentru noile reglementări şi intervenţii;
   • Stimulente pentru motivarea, cointeresarea tuturor categoriilor de participanţi (actorilor din sistem);
   • Accesibilitatea unor resurse suplimentare (adevăratele reforme costă!).

Propuneri de reformă

   Există un argument puternic în sistemul sanitar românesc, în favoarea oportunităţii iniţierii reformelor structurale, şi anume voinţa politică unanimă, respectiv susţinerea puternică în rândul populaţiei şi chiar din partea sistemului sanitar al necesităţii unei reforme în sănătate. Dar, proporţional cu aşteptările, creşte şi responsabilitatea reformatorilor, constrânşi să găsească o cale de compromis între maximizarea succesului reformei, adică sustenabilitatea ei, maximizarea ritmului de implementare şi minimalizarea costurilor, respectiv a sacrificiilor impuse de reformă. Costurile se referă la resurse materiale, de timp şi umane. Cel care iniţiază reforma va fi constrâns să demonstreze ulterior că a meritat sacrificiul, că a generat un sistem mai performant. Cel care iniţiază reforma va trebui să-şi asume responsabilitatea şi riscul nereuşitei faţă de populaţie, dar şi faţă de specialiştii din sistemul de sănătate publică, cărora le-au fost aduse jigniri colective, nemeritate, de către propriul lor ministru. Oricât de duşmani am fost declaraţi, noi privim cu îngrijorare „desfiinţarea structurilor comuniste“, care până acum au păzit ţara de epidemii, au implementat ordinele de ministru, au răspuns solicitărilor de lucrări diverse, cot la cot cu funcţionarii din minister, cheltuind doar 10% din bugetul de administrare al Ministerului Sănătăţii. Bineînţeles, pentru un salariu, nu pe gratis, dar nu pentru unul foarte mare şi neruşinat... ba, uneori ruşinos de mic.
   Totuşi, dacă ne putem permite, deşi nu am fost întrebaţi, avem şi noi propuneri de reformă, în calitate de cei mai buni cunoscători ai propriului sistem:
   • Prelungirea perioadei de dezbatere publică alocată acestor reforme profunde, până la efectuarea unui studiu de impact pentru schimbările preconizate şi până la elaborarea proiectelor legislative primare şi secundare, care vor necesita revizii în cadrul reformei, pentru a evita instalarea haosului în sistemul sanitar;
   • Introducerea măsurilor gradual, eşalonat şi transparent, în urma unui consens profesional şi social, pentru a se asigura durabilitatea şi sustenabilitatea;
    Invitarea la consultări a specialiştilor cu experienţă în domeniul sănătăţii publice din ţară şi a experţilor externi independenţi, pentru elaborarea legislaţiei şi a planului de măsuri;
   • Menţinerea personalităţii juridice a direcţiilor de sănătate publică judeţene, cu întărirea autorităţii lor şi înzestrarea lor cu noi competenţe, fără suplimentări de personal şi fără alocare de fonduri bugetare excedentare. De exemplu, în domeniul siguranţei alimentului, acreditării furnizorilor de servicii de sănătate şi conexe din alte domenii decât spitalul, controlul aplicării finanţării prin DRG, pentru prevenirea fraudei şi decontărilor exagerate, întărirea autorităţii de control asupra derulării pe plan local a programelor de sănătate. Se pot crea astfel oportunităţi de venituri suplimentare, economii la bugetul sănătăţii, se poate realiza eficientizarea cheltuirii banului public.


Notă autor:

Referinţe bibliografice

1. Gudin C, Tămaş OM, Mehedinţi M şi colab. Rapoarte sanitare în România Modernă (1864-1906). Editura Mega, Cluj-Napoca, 2010

2. Equity and excellence: Liberating the NHS. Crown, 2010

3. Barros, PP. Portugal’s Health Policy under a Financial Rescue Plan Eurohealth, 2012,18,3, 10-13

4. Theodorou M, Cylus J. Contributions, co-pays and computers: Health system reform in Cyprus. Eurohealth, 2012,18,3, 25-27

5. US Congress. Patient Protection and Affordable Care Act. Jan 5, 2010

6. Hurst J. Effective ways to realise policy reforms in health systems. OECD Health Working paper 51, March 2010

7. Saltman RB, Vrangbaek K, Lehto J, Winblad U. Consolidating national authority in Nordic health systems. Eurohealth, 2012, 18,3, 21-24

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe