Newsflash
OPINII

De ce pleacă medicii din țară?

de Prof. dr. Oliviu PASCU - aug. 22 2016
De ce pleacă medicii din țară?
     La întrebarea din titlu, răspunsul este stereotip: din cauza salariilor prea mici. De aici și soluțiile excesiv legate de modalitățile prin care medicii ar putea fi mai bine plătiți. Este adevărat că salariile medicilor sunt foarte mici, dar a reduce totul la câștigul material înseamnă o jignire la adresa corpului medical. Pentru remedierea situației, guvernul a adoptat anul trecut o măsura de creștere a retribuției pentru rezidenți (cu 800 de lei), dar efectul asupra migrației medicilor a fost nul. Înseamnă că nu (sau nu numai) motivația financiară este cea care decide.
     Dar, în mod logic, pentru a răspunde la întrebarea: „De ce pleacă medicii?“, ar trebui să vedem mai întâi de ce vor tinerii să studieze medicina.
     Câteva precizări sunt necesare: studiile medicale au durată mare (șase ani), specializarea (rezidențiatul) mai necesită încă minimum trei-patru ani, deci în total zece ani. Tinerii termină liceul la 17–18 ani, ceea ce înseamnă că ajung medici specialiști la 28 de ani. Dacă ar face dreptul, științe economice sau IT ar putea, la 28 de ani, să fie deja procurori, judecători, avocați, oameni de afaceri prosperi, manageri, salariați ai unei bănci, IT-iști, toți cu un câștig substanțial mai mare decât al unui medic. În plus, ar avea deja familie, copii, casă, mașină. Pe când un rezident sau proaspăt specialist...
     Și totuși, atracția medicinii se menține. Admiterea e pe bază de concurs, cu trei-patru candidați pe un loc, dintre cei mai buni absolvenți de liceu, cunoscători de limbi străine, foarte bine familiarizați cu computerul. Și atunci?

 

De ce tinerii aleg medicina?

 

     Unii provin din familii de medici, îndeosebi cei care lucrează în spitale mari, specialiști recunoscuți sau cadre didactice universitare. Se transmite dragostea față de profesiune, sunt familiarizați cu activitatea medicală, văd anturajul, mediul social în care trăiește medicul și, desigur, și viața relativ decentă pe care un medic cu experiență o are.
     Există însă și tineri care sunt atrași de profesia medicală prin determinarea, altruismul pe care profesia le presupune: să lupți cu boala, cu moartea, să știi mai multe despre corpul tău, despre sănătate, suferință și moarte. Medicul are o anumită aureolă, o componentă magic-mistică, moștenită probabil de pe vremea când medicii erau și vraci.
     Societatea i-a protejat mereu pe medici, îndeosebi în comunitățile rurale, în orașele mici. Napoleon ordona, în cursul bătăliilor, ca măgarii și medicii să treacă la mijloc, să fie cel mai bine apărați – măgarii pentru că asigurau transportul, medicii pentru că îngrijeau răniții și se ocupau de sănătatea armatei.
     Poate exista și o chemare? Un bun creștin ar răspunde: da, Dumnezeu nu-i poate lăsa pe cei suferinzi pe mâna oricui.
     Și, sigur, există și calculele materiale: bolnavi vor fi mereu, deci este o profesie sigură, nesupusă fluctuațiilor socioeconomice, un medic își poate găsi ușor de lucru oriunde (un efect al nivelului ridicat al școlilor medicale din România, care au fost rapid recunoscute în lume), există și medicina privată, unde câștigurile sunt atrăgătoare.

 

Tinerii medici sunt entuziaști, dornici de activitate, năzuiesc spre perfecționare și performanță, sunt extrovertiți, doresc să se facă remarcați, să fie lăudați, să se realizeze. Înglobarea într-o masă amorfă, nivelatoare nu este atractivă. Dimpotrivă. Și atunci, dispar entuziasmul și energia, ei se plafonează, se mulțumesc cu puțin, cu doar o parte din ceea ce considerau a fi profesia medicală, se canalizează pe interesul material. Sau renunță și caută în altă parte, în altă țară, un mediu mai elevat, efervescent, care să promoveze emulația, să le satisfacă personalitatea dornică de activitate și apreciere.

 

Sistemul de sănătate reflectă societatea românească

 

     E greu de stabilit o ierarhizare a motivațiilor de mai sus. Dar nici nu este importantă. Contează că sunt mai multe motivele care îi fac pe tineri să vină la medicină și că a reduce totul la aspectul pecuniar ar fi o simplificare nejustificată, înjositoare într-o bună măsură și care ar conduce, eronat și dogmatic, rezolvarea problemei migrației medicilor către propuneri strict salariale. Ca și cum toți ceilalți absolvenți de studii universitare (juriști, ingineri, profesori etc.) ar fi mulțumiți și ar rămâne în țară și doar medicii pleacă pentru că sunt prost plătiți.
     În fapt, sistemul de sănătate din România reflectă societatea românească de astăzi și face parte integrantă din aceasta, cu bunele și relele ei. O reformă profundă în domeniul sanitar nu s-a făcut, multe spitale funcționează ca acum 30 de ani, în clădiri sordide, cu instalații nefuncționale, învechite, cu saloane mari și mobilier degradat. Dotările sunt și ele depășite, expirate moral sau inexistente, iar mentalitatea conducerilor de la diverse niveluri (direcții sanitare, spitale, case de asigurări) este corespunzătoare epocii, neevoluată sau doar adaptată rudimentar societății de consum. Insatisfacțiile medicilor sunt, în bună măsură, aceleași cu ale tuturor licențiaților din țara noastră. Astfel, o analiză a nemulțumirilor, a dorinței de a pleca, de a lucra în altă parte, nu poate fi specifică pentru medicină, deși există particularități.
     Voi prezenta în continuare câteva aspecte generale privind relațiile instituționale, interumane sau de subordonare care pot influența negativ activitatea tinerilor medici din România și pot justifica decizia de plecare.

 

Nimeni nu este premiat, nimeni nu este blamat

 

     În România de azi, evaluarea globală din orice domeniu se face recurgând la cifre: PIB, durata medie de viață, salariul mediu etc. Cifrele reprezintă realitatea crudă, nu sunt influențate subiectiv, pe baza lor se fac comparații, se poziționează o țară, un oraș, un spital, se iau decizii, se fac programe și prognoze.
     În domeniul sanitar – același model. Un spital este pe linia de plutire dacă durata medie de spitalizare este corespunzătoare, dacă indicele de gravitate a cazurilor se înscrie în parametrii acceptabili, dacă utilizarea paturilor corespunde cerințelor MS etc. Dar, într-un spital, sunt secții care au indici de performanță dezastruoși și secții care merg foarte bine. Nici unele, nici celelalte nu au vizibilitate și nu există mijloace sau intenții de recompensare a performanței ori de sancționare a lipsei de performanță. În interiorul aceleiași secții, un chirurg face trei-cinci operații pe zi, altul doar trei-patru pe săptămână. Salariul este la fel, aprecierea așijderea. Pe secția de interne, pentru același număr de paturi, un medic are durata medie de spitalizare de trei zile, altul de opt. Unul scrie de două ori mai multe medicamente decât celălalt și face mai multe explorări costisitoare (CT, IRM) – la pacienți de aceeași gravitate. Nimeni nu este premiat, nimeni nu este blamat.
 
„Dacă stai cu o fesă pe un calup de gheață și cu cealaltă pe o plită încinsă, media aritmetică arată că te simți confortabil.“ (atribuit lui Grigore Moisil)
 
     De fapt, analizele din consiliile de administrație arată situația spitalului și a fiecărei secții. Dacă mediile sunt bune, totul este ok. Nu există diferențieri de salarizare, nu există recompense de niciun fel, privilegii la achiziții de aparatură, de susținere științifică etc. Și atunci, ce stimulent are o secție ca să-și mențină sau să-și amelioreze performanțele? Ce motivație are un medic să-și reducă cheltuielile, să-și crească indicii de performanță? Cum poate el să-și demonstreze capacitatea, inteligența, calificarea?
     Tinerii medici sunt entuziaști, dornici de activitate, năzuiesc spre perfecționare și performanță, sunt extrovertiți, doresc să se facă remarcați, să fie lăudați, să se realizeze. Înglobarea într-o masă amorfă, nivelatoare nu este atractivă. Dimpotrivă. Și atunci, dispar entuziasmul și energia, ei se plafonează, se mulțumesc cu puțin, cu doar o parte din ceea ce considerau a fi profesia medicală, se canalizează pe interesul material. Sau renunță și caută în altă parte, în altă țară, un mediu mai elevat, efervescent, care să promoveze emulația, să le satisfacă personalitatea dornică de activitate și apreciere.

 

Dușmanul și motivația

 

     Activitatea medicală se desfășoară preponderent în echipă. Colaborarea, înțelegerea reciprocă, respectul, prietenia sunt indispensabile.
     Un citat al lui Umberto Eco – „A avea un dușman e important nu numai pentru a ne defini identitatea, ci și pentru a ne procura un obstacol în raport cu care să ne evaluăm sistemul de valori și să ne arătăm, înfruntându-l, propria valoare“ – este acceptat în prezent ca standard de bază al relațiilor interumane. Necesitatea inamicului, a dușmanului personal sau colectiv ne determină evoluția, performanțele, ne definește personalitatea, explică eșecurile sau manipulează mulțimile. Este o abordare modernă a relațiilor interumane, o încercare de definire și de formare a personalității în raport cu altul. Prezența altuia înseamnă relaționare, comunicare: „Identitatea noastră nu poate apărea decât datorită prezenței altuia și sub privirea altuia“ (Codoban, 2015). Dar asta înseamnă că dușmanul trebuie să fie în proximitatea mea, contemporan cu mine, să-l văd și să mă vadă, să-l evaluez, să mă compar cu el, să nu fiu ca el, ci mai bun. Nu pot ca medic să-l am ca dușman pe Hațieganu, ca poet pe Eminescu, ca dramaturg pe Caragiale, ca politician pe Take Ionescu sau ca filozof pe Platon sau pe Hegel. Îmi trebuie un om viu, cu care să fiu în competiție. Și, dacă această competiție e fair, dacă stimulează performanța, atunci e bine.
     Dar dacă eu sunt mai bun, mai performant, mai bine pregătit, iar competitorul meu se bucură de relații, de o situație financiară superioară, de protecție, de favoritism (situații atât de obișnuite în România), relația se transformă în ură. Dacă e mai bun ca mine și are și avantajele amintite și îl dușmănesc, eu sunt un meschin invidios. Dacă însă sunt mai bun ca el, mă calific ca dușman al lui. El nu are calitățile mele, deși are o poziționare socială mai bună. Superioritatea sa trebuie să se manifeste, să mă umilească prin putere, prin argumente materiale: casă, mașină, vacanțe de lux, anturaj, prezență socială. Astfel, relația funcționează și este justificată în ambele sensuri, dar rezultatul nu poate fi decât invidia, ura, umilința, aroganța, disprețul, frustrarea. În ce măsură o astfel de relație este motivațională este greu de spus, poate doar pentru marii ambițioși, căci altfel, de regulă, este demobilizatoare. De ce să mă zbat, de ce să acumulez cunoștințe, de ce să scriu dacă altul cu calități evident inferioare are satisfacții mai mari în planuri importante: financiar, poziție în ierarhia profesională, anturaj etc.

 

Modelul

 

     În deceniile trecute, mai ales pentru tineri, funcționa „modelul“. Profesional, uman, cultural. Mai există astăzi modele în medicină? Un Hațieganu, un Lupu, un Burghele, un Danielopolu, un Fodor, un Papilian? Personalități complexe, nu doar profesioniști, ci și oameni de cultură, cu educație aleasă, profund angrenați social. Papilian, profesor de anatomie, a fost directorul Teatrului Național. Dominic Stanca, ginecolog de renume, a fost și scriitor. Octavian Fodor, cultivat colecționar de artă și eseist. Iuliu Hațieganu – întemeietorul acțiunilor sportive de masă și făuritorul parcului ce-i poartă numele.

 

„Am în față o culme, o înălțime, pe care însă nu am cucerit-o și pe care cu certitudine nu o voi putea atinge niciodată – cea a predecesorului meu (I. Hațieganu). Constatarea nu este deloc în măsură să mă demobilizeze.“ (Octavian Fodor, 1980)

 

     Dacă ai un asemenea model, formarea personalității e o luptă cu tine însuți, cunoști caracteristicile profesionale, umane și culturale ale modelului și încerci să te cizelezi în așa fel încât să ajungi să semeni cu el. Analiză, autocunoaștere, autoperfecționare. Război cu inerția, comoditatea, delăsarea. Și nu se exclude competiția cu cei din jur. Dar, într-o abordare normală, cu exigență și corectitudine în promovarea valorilor, nu există loc de ură, de invidie, de ranchiună. Ai fost evaluat după capacitățile tale. N-ai reușit? Continuă, perfecționează-te, performează ca să ajungi și tu acolo unde îți dorești. E ca într-o cursă atletică de alergare. Dai tot ce poți, dar, dacă ieși pe locul al doilea sau al treilea, nu adversarii tăi sunt vinovați.
     Mai există în prezent modele, personalități de urmat? Răspunsul este în mod sigur „da“. Nu atât de multe, nu atât de complexe, poate nu atât de puternice, dar există. Cel puțin în plan profesional: chirurgi foarte buni, cardiologi performanți, urologi ori gastroenterologi de elită. Pot fi luați drept repere, pot reprezenta înălțimi de atins. Dar nu sunt suficiente modele, nu toți și nu în toate specialitățile există etaloane profesionale și/sau morale atrăgătoare. Lumea medicală este și ea diversă, iar în scara ierarhică n-a contat întotdeauna și peste tot criteriul valoric.
     Dar sistemul bazat pe „modele“ este preferabil, căci este construit pe admirație, afecțiune și loialitate, nu pe ură, înverșunare, dispreț și aroganță, ca în paradigma dușmanului. Tinerii medici, educați, în general, la un nivel peste medie, vor prefera varianta admirației și a iubirii, care se apropie mai mult de idealul profesiei medicale, caracterizate prin generozitate, umanism, empatie, dragoste. Existența „dușmanului“ avantajat prin alte criterii decât cele de valoare promovează sentimente primitive, generate de favoritism. Și îi îndepărtează pe tineri, îi face să caute un alt mediu, mai apropiat de caracteristicile profesiei.

 

Discromatopsia

 

     Cea mai cunoscută formă de discromatopsie este daltonismul, aneritropsia, adică imposibilitatea de a distinge culoarea roșie. Dalton și-a recunoscut și descris defectul, dar majoritatea purtătorilor acestei defecțiuni nu sunt conștienți de ea, s-au obișnuit și trăiesc cu ea. Dar, așa cum există la nivel vizual, o altfel de discromatopsie poate exista și la nivel intelectual sau al vieții afective. Pentru unii oameni nu există nuanțe. Totul este alb sau negru. Ei pierd capacitatea de a distinge între adevăr și minciună, pierd percepția dintre bine și rău. Dacă daltonistul vizual nu vede niciodată „cireșele coapte“, nici daltonistul psihic nu discerne (sau nu vrea să discearnă) între valoare și nonvaloare, între activitatea dezinteresată și interes, pentru că, pe parcursul instalării discromatopsiei psihice, a învățat să confunde binele cu rentabilitatea și răul cu lipsa de profit propriu.

 

Discromatopsia psihică se instalează la șefii de tot felul și de pe toate palierele. Deci și la cei de care depinde viitorul tinerilor medici, șefii sub oblăduirea cărora trebuie să lucreze și să se dezvolte profesional.

 

     Discromatopsia psihică se instalează la șefii de tot felul și de pe toate palierele. Deci și la cei de care depinde viitorul tinerilor medici, șefii sub oblăduirea cărora trebuie să lucreze și să se dezvolte profesional. Și asta după ce au plecat dintr-o clinică universitară unde au văzut și exemple bune.

 

Profesorul

 

     În viziunea lui Iuliu Hațieganu (1947), profesorul trebuia să fie domn, părinte, uman și patriot: „Dominus: măsurat, generos, precis, corect; Pater: prudent, dezinteresat, onest, muncitor, drept și iubitor; Homo: iubitor de semenii săi, fără deosebire de credință și origine; Romanus: iubitor de țară și neam“. Chiar dacă profesorii nu mai îndeplinesc toate aceste condiții, activitatea în marile clinici este satisfăcătoare, există emulație, activitate intensă, valorile sunt remarcate. De fapt, medicii rezidenți n-ar pleca decât în mică măsură dacă ar putea rămâne acolo unde s-au format.
     Profesorul Octavian Fodor (1973), citându-l pe Brâncuși – „La umbra marilor stejari nu crește nimic“ – adaugă: „Adăpostul oferit de aceștia este totuși necesar pentru plantele încă fragede, lipsite de vigoarea de mai târziu, cu condiția însă ca umbra să fie de stejar, nu de altă vegetație meschină“.
     Dar tinerii rezidenți trebuie să plece în orașul X sau orășelul Y, unde riscul să dea peste un șef cu discromatopsie este foarte mare. Regimul comunist și apoi efervescența câștigului de după ’90 au favorizat dezvoltarea în număr mare a „daltoniștilor psihici“. Pentru ei, roșiile și gogonelele sunt la fel. Și atunci, roșiile pleacă, undeva unde sunt șanse să le fie văzută culoarea, să le fie apreciate calitățile. Pleacă tinerii buni, capabili, care apoi sunt apreciați în țări cu medicină dezvoltată: Franța, Germania, Anglia. Rămân cei adaptabili, care se mulțumesc cu puțin în profesie și caută să-și imite șeful cu speranța unui trai decent.

 

În viziunea lui Iuliu Hațieganu (1947), profesorul trebuia sa fie domn, părinte, uman, și patriot: „Dominus:măsurat, generos, precis, corect; Pater: prudent, dezinteresat, onest, muncitor, drept și iubitor; Homo: iubitor de semenii săi, fără deosebire de credință și origine; Romanus: iubitor de țară și neam“. Chiar dacă profesorii nu mai îndeplinesc toate aceste condiții, activitatea în marile clinici este satisfăcătoare, există emulație, activitate intensă, valorile sunt remarcate. De fapt, medicii rezidenți n-ar pleca decât în mică măsură dacă ar putea rămâne acolo unde s-au format.

 

     Iată doar câteva din multiplele aspecte ale relațiilor instituționale, interumane și de subordonare, care, viciate, explică măcar în parte exodul tinerilor medici. Al celor care lucrează într-un spital public, fără un etalon profesional și cu un șef obtuz. Și care, bineînțeles, mai sunt și prost plătiți.


Notă autor:

Referințe

1. Codoban A. Cum ne construim nu dușmanul, ci identitatea. Sinteza. 16/2015

2. Fodor O. În căutarea unor permanențe. Dacia, Cluj-Napoca, 1973

3. Hațieganu I. Principii de elaborare și colaborare în clinică. În: Cinci ani la Sibiu, un an la Cluj. Cartea Românească, Cluj, 1947

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe