Argumente
politice:
• este un mod de a avea grijă de sănătatea populaţiei • acei reprezentanţi ai
puterii sau opoziţiei care vor susţine această lege vor dovedi că de fapt încearcă
să protejeze cele două treimi din locuitorii ţării de pericolele fumatului
pasiv • suntem o ţară prea săracă pentru a ne permite să încărcăm nota de plată
a serviciilor de sănătate cu tot ce presupune multitudinea de boli induse sau
agravate de fumat.
Argumente
economice:
• bugetul redus pentru sănătate poate fi degrevat prin această evitare a
bolilor induse de fumatul pasiv • evitarea unor costuri directe şi indirecte
legate de locuri de muncă fără fumat, de la zile de absenteism la serviciu,
timpi „arşi“ cu pauzele de ţigară, uzura mobilierului şi computerelor, până la
decesele premature, în plină activitate.
Argumente ştiinţifice: • referitor la
nocivitatea fumatului pasiv există foarte multe dovezi, de la făt, nou-născut, tânăr,
până la adult (sute de mii de articole). Există dovezi potrivit cărora interdicţiile
privind fumatul au un impact pozitiv asupra sănătăţii prin reducerea consumului
şi a expunerii.
Deşi ar putea dura 20–30 de ani până la obţinerea
unei imagini complete, dovezile din ţările libere de fumat sunt încurajatoare:
calitatea aerului în interior s-a îmbunătăţit dramatic după intrarea în vigoare
a interdicţiilor privind fumatul, cu o reducere de 83% şi 86% în concentraţiile
de pulberi în suspensie în barurile irlandeze şi, respectiv, scoţiene. O mai
bună calitate a aerului a condus la o scădere semnificativă a numărului de
atacuri de cord: cu 11% mai puţine în Irlanda şi Italia, o scădere de 17% în
Scoţia şi reduceri chiar mai mari în anumite jurisdicţii din SUA. De asemenea,
numeroase studii au arătat îmbunătăţiri semnificative în sănătatea respiratorie
a lucrătorilor din sectorul hotelier ca rezultat al legilor privind mediile
libere de fumat. Există, de asemenea, rapoarte conform cărora politicile
privind mediile libere de fumat au redus consumul de tutun şi i-au încurajat pe
fumători să renunţe. Avem exemple concludente din 15 ţări unde deja funcţionează
aceste legi.
Până în prezent, 15 state membre ale Uniunii Europene au promulgat legi care
protejează cetăţenii faţă de expunerea la fumul de tutun, într-o manieră
cuprinzătoare. În Irlanda, Marea Britanie, Grecia, Spania şi Ungaria există interdicţii totale de a fuma în toate spaţiile publice închise şi
la locurile de muncă, inclusiv în baruri şi restaurante. Italia, Suedia, Malta,
Letonia, Finlanda, Slovenia, Franţa, Ţările de Jos, Cipru şi Polonia au
introdus o legislaţie împotriva fumatului, permiţând, totuşi, amenajarea de spaţii
închise speciale pentru fumat. Lista se completează de la o zi la alta. În
celelalte state membre, legile privind mediile libere de fumat exceptează
anumite locuri publice, precum barurile şi restaurantele. Legislaţia actuală de
protejare a cetăţenilor faţă de fumul de tutun, pentru fiecare stat membru UE,
poate fi consultată la adresa http://ec.europa.eu/health/tobacco/law/free_environments/index_en.htm
Pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor,
aceste legi trebuie să fie aplicate efectiv. Dacă nu sunt aplicate corespunzător
de autorităţile naţionale, chiar şi dispoziţiile stricte privind mediile libere
de fumat nu asigură protecţie faţă de expunerea la fum de tutun la locurile de
muncă interioare şi în spaţiile publice. Jumătăţile
de măsură la o astfel de lege nu sunt bune. Totodată, nu s-a demonstrat că
ar falimenta restaurantele (exemplu: New York), în plus nu vor mai apărea afecţiuni
profesionale la barmani, ospătari etc. Peste 80% din locuitorii acestei ţări
s-au exprimat în favoarea unei astfel de legi.
Unele ţări au
mers chiar mai departe din punct de vedere legislativ. Mai multe state şi-au
înteţit eforturile, pentru a le oferi cetăţenilor medii libere de fumat după
Ziua mondială fără tutun de anul trecut. Ungaria,
de exemplu, a adoptat o legislaţie cuprinzătoare privind mediile libere de
fumat în aprilie 2011. Fumatul va fi interzis în toate spaţiile publice şi
locurile de muncă închise, inclusiv în spaţiile de cazare şi în transportul
public, începând din ianuarie 2012. Unele spaţii deschise (staţiile de autobuz şi
locurile de joacă) vor fi şi ele cuprinse în centrul unei zone cu raza de cinci
metri. Un alt exemplu este Spania,
unde, în ianuarie 2011, a intrat în vigoare o nouă lege care extinde interdicţia
pentru fumat la toate locurile publice, inclusiv baruri, restaurante,
discoteci, spaţii de distracţie şi terminale de transport public. De asemenea,
fumatul este interzis în locurile de joacă şi zonele exterioare de îngrijire a
sănătăţii, precum şi în instituţiile educaţionale, cu excepţia celor dedicate
exclusiv educaţiei pentru adulţi. În Bavaria,
după un referendum încununat cu succes în iulie 2010, a intrat în vigoare o
interdicţie completă a fumatului în toate barurile şi restaurantele.
În plus, prima lege naţională destinată să
pună capăt complet utilizării produselor din tutun a intrat în vigoare în Finlanda în septembrie 2010, cu dispoziţii
prin care se interzice prezentarea la vânzare a oricăror produse din tutun şi
toate maşinile de vânzare; totodată, se extinde interdicţia fumatului la
facilităţile exterioare şi la camerele de hotel.