Newsflash
Cultură

Multum in parvo

de Elena SOLUNCA - aug. 7 2014
Multum in parvo
     Folosită tot mai rar, fapt deloc întâmplător, expresia „multum in parvo“ – mult în puţin – ajunge la noi de la Pitagora, care îşi îndemna învăţăceii: „Nu spuneţi puţin în multe cuvinte, ci mult în puţine cuvinte“. Valentina Veselovschi Buşilă ţine seama de acest precept şi oferă în Dicţionar explicativ pentru vizita­torul de muzeu, apărut la Editura Etna, anul trecut, o pildă demnă de toată admiraţia şi, de ce nu, de urmat. Singulară în ambientul nostru editorial, lucrarea este în egală măsură necesară şi utilă: necesară – ţinând seama de faptul că muzeele sunt instituţiile în care trecutul devine transparent prezentului, oferind o tematică mereu mai bogată şi diversă, asociată cu o activitate pe măsură, şi fiind, nu o dată, laboratoare şi chiar centre de cercetare; folositoare – pentru că facilitează trecerea de la imaginea exponatului spre cunoaşterea şi înţelegerea lui, prin situarea într-un cadru intelectual elevat. Cu o condiţie sine qua non – să cunoşti conceptele specifice prin care necunoscutul sau puţin cunoscutul să fie transparent judecăţii critice, îndemnând spre concluzii pertinente. Aşa fiind, dr. Virgil Ştefan Niţulescu, preşedintele Comitetului naţional român al Consiliului internaţional al muzeelor, este deplin îndreptăţit să afirme în Cuvânt înainte că această carte ar trebui să se afle „în rucsacul oricărui vizitator de muzee din România sau din lumea întreagă, pentru că sfera de cunoştinţe pe care această carte le oferă este imensă“.   
       Valentina Veselovschi Buşilă mărturiseşte că a elaborat această lucrare pentru a găsi răspuns la întrebarea: „De ce iubim muzeele şi monumentele?“ – o întrebare atât de simplă, încât pentru mulţi nu mai are vreo semnificaţie, câtă vreme important este să vizitezi pur şi simplu un muzeu sau altul, să petreci un timp prin sălile lui, să pleci îmbogăţit cu noi informaţii, cunoştinţe, idei sau cu amintiri care ţi-au schimbat starea de spirit. Cu eleganţă şi discreţie, autoarea invită cititorul să răspundă singur la această întrebare, nu înainte de a-i dărui acest ghid conceptual la care să poată apela când are nevoie de clarificări. Prezentaţi după rigorile genului, pornind de la etimologie, mulţi dintre termeni sunt situaţi într-un orizont generos de informaţii şi semnificaţii, şi reţinem doar textele despre acvilă, biserica de lemn, moneda pe teritoriul Ţărilor Române sau despre marca poştală, mănuşă, suprarealism ş.a. Desigur, sunt multe cuvinte cunoscute din viaţa de zi cu zi, dar şi unele mai puţin folosite sau intrate de curând în vocabularul de specialitate. Un exemplu semnificativ îl oferă termenul de sociomuzeologie, „disciplină care se concentrează pe colecţiile de obiecte provenind din patrimoniul personal al fiecărei fiinţe umane, urmărind dezvoltarea şi amenajarea spaţiului urban şi social.“ Un altul este cel de ecomuzeologie, care desemnează „realităţile urbane şi rurale atât din ţările dezvoltate, cât şi din cele care luptă pentru dezvoltarea lor socio-economică“. Termenul se înrudeşte cu „ecomuzeu“, un nou tip de muzeu „care urmăreşte dezvoltarea socială şi economică a unei comunităţi pe un teritoriu anume, promovând toleranţa, coabitarea, armonia socială, respec­tarea mediului ambiant“.
     Caracterul aproape enciclopedic al lucrării se explică prin multitudinea şi diversitatea tipurilor de muzee, fiecare cu un specific propriu, într-o alcătuire interdisciplinară pentru ceea ce cuprinde domeniul mai amplu al umanioarelor – istorie, arheologie, literatură, arte plastice ş.a. În această diversitate simfonică, unitatea este dată de erudiţia cu care autoarea şi-a înţeles misiunea pe care şi-a asumat-o, de a răspunde la întrebarea simplă: „De ce iubim muzeele?“. Păstrându-ne în tonul simplităţii, am propune un răspuns: pentru că dau seama de neostoita sete de cunoaştere a omului despre care Blaise Pascal scria că „nu este decât o trestie gânditoare“. Parcurgând această lucrare putem spune, împreună cu savantul gânditor: „Nu este nevoie ca universul întreg să se înverşuneze împotriva lui pentru a-l zdrobi. Un abur, o picătură de apă e de ajuns pentru a-l ucide. Dar chiar dacă universul întreg l-ar zdrobi, omul tot ar fi mai nobil decât cel care îl ucide…“
      „Dicţionarul explicativ pentru vizitatorul de muzeu“ este o carte de vizită a nobleţei omului conştient că pentru a se afla pe sine trebuie să străbată întreaga lume.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe