În cadrul rubricii Centenar George Emil Palade, parcursul pregătirii intelectuale a savantului este creionat în interviul acordat de nepotul direct al acestuia, dlprof. dr. Radu Şerban Palade, dnei Alina Boghiceanu.

 "> „Palade a fost pentru biologia celulară ceea ce Einstein a fost pentru fizică“, a afirmat Günter Blobel, laureat al Premiului Nobel - Viața Medicală
Istoria Medicinei

„Palade a fost pentru biologia celulară ceea ce Einstein a fost pentru fizică“, a afirmat Günter Blobel, laureat al Premiului Nobel

de Alina BOGHICEANU - oct. 4 2012
„Palade a fost pentru biologia celulară ceea ce Einstein a fost pentru fizică“, a afirmat Günter Blobel, laureat al Premiului Nobel

În cadrul rubricii Centenar George Emil Palade, parcursul pregătirii intelectuale a savantului este creionat în interviul acordat de nepotul direct al acestuia, dlprof. dr. Radu Şerban Palade, dnei Alina Boghiceanu.

 

Interviu cu prof. dr.Radu Şerban Palade, UMF „Carol Davila“ Bucureşti

 

   Domnule profesor, cunoaşteţi cel mai bine, ca nepot direct al lui George Emil Palade, biografia timpurie – şi nu numai – a savantului. Aş dori ca discuţia noastră să fie consacrată exclusiv formării lui George Emil Palade. Ce ne puteţi spune în privinţa anilor de şcoală primară?
   – George Emil Palade s-a născut la Iaşi, la 19 noiembrie 1912. Tatăl lui, Emil Palade, a absolvit Şcoala Normală „Principele Ferdinand“ din Bârlad, ca şef de promoţie. Şi-a început cariera didactică în satul Săbăoani, judeţul Roman, ca institutor. Acolo, a cunoscut-o pe Constanţa Cantemir, tot institutoare, absolventă a Şcolii Normale „Elena Doamna“ din Bucureşti. S-au căsătorit în anul 1910. Emil Palade a venit la Iaşi împreună cu soţia, pentru a-şi continua studiile. A dat examenele de diferenţă şi baca­lau­reatul la Liceul Naţional şi apoi a urmat cursurile Facultăţii de Filosofie. În acelaşi timp, a lucrat ca profesor la Şcoala de Meserii, unde a deprins multe îndeletniciri manuale necesare unui bun gospodar (dulgherie, croitorie, ciz­mă­rie, tapiţerie etc.). Au locuit, cu chirie, pe strada Sărăriei, la nr. 19. Târziu, în 1994, când fiul George Emil Palade a fost invitat de onoare al autorităţilor din Iaşi, a dorit să meargă să revadă locuinţa unde s-a născut. L-am însoţit şi, după o atentă cercetare a străzii, mi-a spus că astăzi acea casă nu mai există. Încă de timpuriu, Emil Palade s-a dovedit o personalitate bine contu­rată, disciplinat, serios, activ, preocupat de in­stru­irea lui intelectuală. Citea permanent, filo­sofia reprezentând principalul subiect de reflec­ţie intimă. Cunoştea bine limba germană – limba filosofiei – şi studia în original, în mod predilect, gânditorii germani. Avea o bibliotecă mare, cu uşi de sticlă, elegantă, lucrată de mâna lui. Adu­nase în ea nenumărate cărţi de valoare, carto­nate, multe scrise cu alfabet gotic. Unele erau legate chiar de el... Când micul George a trebuit să devină elev, mama, Constanţa Palade, l-a în­scris la şcoala unde era institutoare. Când a sfârşit clasa întâi, a fost clasificat primul, cu me­dia 10. Constanţa Palade a rugat-o pe colega ei, învăţătoarea lui George, să nu-i dea premiul întâi, pentru că lumea va spune că a fost favo­rizat. „Taci din gură! Habar n-ai! Nu ştii ce copil ai! O să vezi mata de ce e în stare băietul aista!“ Răspunsul a venit ca un duş rece şi mama băiatului, foarte surprinsă, niciodată nu s-a mai amestecat în treburile altora: George a con­tinuat prin a termina toate clasele cu media 10.
   Unde a urmat şcoala George Emil Palade?
   – După absolvirea Facultăţii de Filosofie, Emil Palade a trebuit să opteze. Profesorul Ioan Petrovici îl aprecia foarte mult şi i-a propus un post de asistent universitar la catedra lui. Leafa era însă mică. În acelaşi timp, i s-a propus un post de profesor la Şcoala Normală „Spiru Haret“ din Buzău, ofertă pe care a acceptat-o. Aşa se face că, în 1921, familia s-a mutat de la Iaşi la Buzău. George a făcut primele două clase primare la Iaşi, iar celelalte două la Buzău.
   Pentru orice intelectual care a parcurs itinerarul de la şcoala primară la universitate, liceul reprezintă segmentul esenţial pentru formarea unei personalităţi. Ce ne puteţi spune despre liceanul George Emil Palade?
   – A urmat cursurile Liceului „Alexandru Hasdeu“ din Buzău, care, luând ulterior numele fiului, a devenit Liceul „Bogdan Petriceicu Hasdeu“. Astăzi, sub acest al doilea nume, instituţia îl celebrează statornic, omagiindu-i numele, valoarea, opera şi amintirea. A fost un elev eminent la toate materiile. Uluia, încă de atunci, prin capacitatea de concentrare, prin memoria ieşită din comun, prin seriozitate şi putere de muncă. Simion Mehedinţi, cunoscut ca pedagog şi filosof sub numele de Soveja, a fost cel dintâi care a avut intuiţia formidabilă că George Emil Palade va fi laureat al Premiului Nobel. Familia lui era în relaţii de prietenie cu familia Palade, vara organizând împreună excursii în enigmaticii munţi ai Buzăului. La liceu a avut profesori foarte buni. Împreună cu prietenii din clasă, după terminarea orelor, se adunau şi îşi făceau lecţiile împreună. Fiecare rezolva îndatoririle şcolare la câte o materie. La sfârşit, temele erau prezentate tuturor şi erau discutate, completate, însuşite. Această „fabrică de lecţii“, cum a numit-o George într-o discuţie pe care am avut-o cu el în anii senectuţii, e dovada seriozităţii şi autoinstruirii responsabile, a acestor liceeni buzoieni. Au învăţat foarte bine limbile franceză şi germană. George Emil Palade vorbea fluent o franceză academică, accentul şi intonaţia realizând o muzicalitate plăcută. L-a avut magistru de limba germană pe profesorul Sava Anghel, prieten cu tatăl viitorului savant: îşi împrumutau cărţi, multe aduse din Germania, la întoarcerea din prizonierat a lui Emil Palade, la sfârşitul Primului Război Mondial. Câteva dintre ele, existente în biblioteca familiei mele, au fost dăruite primei expoziţii permanente Palade, care s-a deschis în ţară, la Bârlad, în 2006, la iniţiativa şi cu participarea activă a profesorului C. D. Zeletin. La sfârşitul liceului, absolvit ca premiant, şi după susţinerea bacalaureatului, promovat cu nota 10, tatăl şi-a sfătuit fiul să urmeze Facultatea de Filosofie. Fiind un pedagog cu mare experienţă, şi-a dat seama de însuşirile intelectuale remarcabile ale lui George, de capacitatea neobişnuită de a munci, de memoria prodigioasă şi de excepţionala lui putere de abstractizare. După o scurtă perioadă de oscilaţii, George s-a hotărât să urmeze, la Bucureşti, cursurile Facultăţii de Medicină.
   În Facultatea de Medicină din Bucureşti s-a vorbit – şi se mai vorbeşte încă – despre George Emil Palade ca despre o legendă. Din multiplele lucruri care se pot spune despre această perioadă, ce aţi putea selecta pentru discuţia noastră?
   – În primul rând, aş vrea să subliniez faptul că în decada a patra a secolului trecut, când George Emil Palade a fost student la Facultatea de Me­dicină din Bucureşti, corpul profesoral era alcătuit din personalităţi absolut remar­cabile, iar sistemul formativ al viitorilor medici era unul foarte serios şi responsabil. Multe cadre didactice beneficiaseră de burse de studii prestigioase în Franţa, SUA, Marea Britanie şi erau implicate în cercetarea ştiinţifică, după modelul centrelor în care studiaseră. Prezenţa lor în fruntea catedrelor Facultăţii de Medicină impunea respect, reprezenta o valoare de netăgăduit şi un exemplu de urmat. În afara acestor idei generale, George mi-a mărturisit, o dată şi încă o dată, într-o discuţie la San Diego, în octombrie 2002, că la Facultatea de Medicină din Bucureşti a avut marea şansă de a întâlni trei maeştri providenţiali, care i-au marcat gândirea biologică, formarea profesională şi disciplina muncii perseverente şi corecte. Cel dintâi a fost profesorul Francisc Rainer, care l-a remarcat încă din primul an de studii. Asistent la anatomie, George l-a avut pe doctorul Z. Iagnov. Acesta şi-a dat imediat seama de capacitatea şi de performanţele intelectuale de care este capabil. Îndată l-a informat pe profesorul Rainer, care aproape zilnic îşi petrecea timpul, în orele de disecţie, la grupa de studenţi a lui Z. Iagnov. Nu trebuie trecut cu vederea faptul că George Emil Palade a avut colegi de an extrem de serioşi, muncitori şi dornici de a se forma cât mai complex, pentru a deveni buni medici. O prietenie exemplară, pe viaţă, a legat din prima zi de studenţie cu Ion Juvara, celebrul profesor şi extraordinarul chirurg de mai târziu. Din acelaşi grup de prieteni făceau parte şi Dumitru Vereanu, Ioan Bruckner, Vlad Voiculescu, Panait Sârbu, Iuliu Popescu – toţi eminenţi ca medici şi ca oameni. La Catedra de anatomie, condusă de profesorul Francisc Rainer, George Emil Palade a devenit preparator, asistent, apoi şef de lucrări. Concomitent, a urmat formarea medicală complexă, devenind extern şi intern prin concurs. Un moment particular l-a constituit elaborarea tezei de doctorat „Tubul urinifer al delfinului“, la care a muncit patru ani. A reuşit să reconstituie macroscopic, după secţiunile microscopice, configuraţia nefro­nului de delfin, foarte asemănător cu cel uman. Macheta acestui studiu, alături de alte piese de disecţie, ca nervii vagi de foetus preparaţi sub apă cu lupa, aveau să devină mândria Muzeului de Anatomie al Facultăţii de Medicină. În anul 1952, muzeul a fost însă evacuat, piesele au ajuns în curte, unde au stat câţiva ani în ger şi caniculă, până s-au degradat. Mai târziu, prin 1963, C. D. Zeletin a plantat o magnolie pe tristul loc unde văzuse cu ani în urmă resturile preparatelor anatomice abandonate, cândva o minune a minţii şi a mâinilor omeneşti... Al doilea om providenţial a fost André Boivin, profesor de biochimie, venit din Franţa, care a susţinut şi demonstrat că la baza proceselor fiziologice stau reacţiile biochimice. La plecarea lui la Paris, la Institutul Pasteur, în 1936, a fost sărbătorit de studenţii bucureşteni, iar George Emil Palade a ţinut un cuvânt de mulţumire, impresionând audienţa. André Boivin a fost cel care a deschis calea cercetărilor biochimice la nivel subcelular, subliniind importanţa sub­stratului ener­getic, indispensabil desfăşurării funcţiilor vitale celulare. A fost pionier în studiul rolului acizilor nucleici în ereditate şi considerat unul din cei mai mari imunologi. Al treilea om providenţial a fost profesorul Grigore T. Popa. El a urmat la Catedra de anatomie după pen­sionarea profesorului Francisc Rainer. Era un om de ştiinţă complex, cu studii în SUA şi Marea Britanie, unde des­crisese, împreună cu Una Fielding, sistemul port hipo­talamo-hipofizar. În vacanţele studenţeşti, continua să cerceteze în laboratoare de prestigiu din Marea Britanie. Putem uşor observa că ideile celor trei profesori providenţiali se întrepătrund şi se completează în chip fericit împlinindu-se: dacă „Anatomia este ştiinţa formei vii“, cum susţinea Francisc Rainer, substratul biochimic de la nivel subcelular asigură funcţionalitatea structurii, după André Boivin, dar totul trebuia probat experimental, printr-un studiu nou, corect şi aprofundat, potrivit concepţiei lui Gr. T. Popa. G. Em. Palade a plecat din România în iunie 1946, cu scrisori de recomandare din partea lui Gr. T. Popa, pentru a studia în laboratoarele Universităţii de Ştiinţe din New York. Era conferenţiar universitar la Catedra de anatomie a Facultăţii de Medicină din Bucureşti.
   George Emil Palade a plecat în SUA ca o personalitate formată sau una în curs de formare?
   – A plecat ca o personalitate cu formarea încheiată. Am văzut ce rol au jucat anii studiului universitar la Facultatea de Medicină din Bucureşti şi ce concepţie biologică amplă şi interesantă aveau să-i insufle cei trei mari corifei: Fr. Rainer, Gr. T. Popa şi André Boivin. Însă, în cazul lui, care a iniţiat studiul extrem de complex al biologiei celulare, este evident că acesta a necesitat continuarea, în forme superioare, a instrucţiei complexe în varii domenii ale biologiei. După o scurtă perioadă de lucru în laboratoarele de la New York University, sub conducerea lui Robert Chambers, îl întâlneşte pe Albert Claude, care-l invită să colaboreze în cercetări privind diferitele componente ale structurii celulare. Belgian de origine, Albert Claude lucra la Institutul Rockefeller din New York, unde urmărea obţinerea de organite celulare prin ultra­centrifugare şi studierea lor ulterioară la microscopul electronic. În laboratorul lui Albert Claude de la Institutul Rockefeller, G. E. Palade îi întâlneşte pe Keith Porter, George Hogeboom, Walter Schneider, viitorii lui prim colaboratori, savanţi la rândul lor. Urmează o perioadă extrem de importantă, în care sunt finalizate cercetări de însemnătate capitală, urmate de descoperiri ce aveau să ducă la apariţia unei noi ştiinţe: biologia celulară. Contribuţia sa la realizarea acestor cercetări fundamentale, de natură să revoluţioneze gândirea biologică şi medicală, a fost majoră. De aceea, Günter Blobel, cel dintâi discipol al lui, laureat al Premiului Nobel, a afirmat: „Palade a fost pentru biologia celulară ceea ce Einstein a fost pentru fizică“. Se povesteşte că, odată, ziariştii l-au întrebat pe sir Hans Krebs: „V-a surprins acordarea Premiului Nobel?“. Răspunsul a venit prompt: „Nu, deloc, pentru că şi profesorul meu a primit aceeaşi distincţie!“. Pe lângă nota spirituală a răspunsului, el exprimă un mare adevăr şi o noţiune fundamentală din ştiinţele vieţii, anume aceea de „şcoală“, de continuitate a cercetării şi împletire a destinelor. Pornind de la aceste precepte fundamentale, pe care şi le-a însuşit la superlativ, G. Em. Palade a fost un magistru eminent. Creator al unei noi discipline ştiinţifice, biologia celulară, a instruit specialişti în acest domeniu, aflaţi astăzi pe toate continentele şi meridianele. Elevii lui, de la Rockefeller Institute, de la Yale University sau de la California University din San Diego au ajuns profesionişti de prestigiu în lumea largă. Ca o împlinire a sorţii, la 7 octombrie 2008, când G. Em. Palade ne-a părăsit, la Stockholm se anunţa că un alt elev al lui, Roger Tsien, primea Premiul Nobel! Acesta fusese adus la insistenţele lui George la California University din San Diego şi lucraseră împreună în laboratoarele Palade. Dacă G. Em. Palade a ilustrat în gradul cel mai înalt Şcoala Rainer – Popa – Boivin, iată că fondatorul biologiei celulare, creatorul acestei ştiinţe cu un pronunţat caracter interdisciplinar a modelat la rândul lui personalităţi ştiinţifice de talie internaţională, cu activitate răsplătită cu prestigiosul Premiu Nobel. Ideea de Şcoală a continuat să existe şi s-a împlinit în succese de rezonanţă mondială. Formaţia medicală solidă şi complexă, gândirea analitică, dar şi integrativă, cultura biologică amplă, câştigate în timpul activităţii universitare din Bucureşti, au jucat cu siguranţă un rol important în munca titanică de la Institutul Rockefeller, care a dus la desluşiri de mare însemnătate în cunoaşterea universului subcelular. Român şi american, George Emil Palade ilustrează performanţa de elită a Şcolii româneşti şi a Facultăţii de Medicină bucureştene.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe