Dl prof. dr. Horia Traian Dumitriu, fondator de Şcoală (prin înfiinţarea, în 1996, a primei catedre de parodontologie cu programă analitică şi stat de funcţiuni proprii din România), în prezent predând în sistemul „plata cu ora“, dă un foarte bun exemplu profesional. Mai multe detalii în interviul realizat de dl Iftimie Nesfântu.

 "> Regenerarea ghidată - Viața Medicală
Interviuri

Regenerarea ghidată

de Iftimie NESFÂNTU - mai 30 2012
Regenerarea ghidată

Dl prof. dr. Horia Traian Dumitriu, fondator de Şcoală (prin înfiinţarea, în 1996, a primei catedre de parodontologie cu programă analitică şi stat de funcţiuni proprii din România), în prezent predând în sistemul „plata cu ora“, dă un foarte bun exemplu profesional. Mai multe detalii în interviul realizat de dl Iftimie Nesfântu.

 

     Întâlnirea cu dl prof. dr. Horia Traian Dumitriu, mediată de un prieten comun, fusese stabilită din timp. Urma să ne vedem după orele de curs, în aşa fel încât discuţia să se poată desfăşura cât mai relaxat. Oricâtă experienţă ai avea, când urmează să intri într-o activitate, fie că este vorba de o intervenţie stomatologică, fie de o „confruntare“ cu studenţii, toate resursele psihice se mobilizează în acea direcţie. Cu ani înainte, mai realizasem un interviu cu profesorul şi ştiam că, la fel ca şi mine, angajarea dsale în ceea ce avea de făcut era profundă şi contaminantă. Cu alte cuvinte, izbutea – fenomen rar – să transmită interes, curiozitate şi perseverenţă şi celor din jur. Într-o lume marcată mai degrabă de indiferenţă şi grabă, te şi miri că mai sunt astfel de oameni. Mă pregătisem şi eu pentru interviu, căutând să mă pun în temă cu lucrările profesorului, una dintre ele – Parodontologia – publicată la Editura „Viaţa Medicală Românească“, ajunsă deja la a cincea ediţie. Am recitit, după 11 ani, şi vechiul interviu. Cele spuse atunci îmi readuseseră în memorie înfăţişarea interlocutorului, modul său de a vorbi şi capacitatea de a transmite, dincolo de cuvinte, un mesaj mai profund.

Parcă nimerisem într-o lume magică

     Când am ajuns la Facultatea de Medicină Dentară, încă nu se terminase ora de predare. Primit cu oarecare răceală de colegii din secretariat, m-am retras strategic şi am intrat în sala unde se desfăşura cursul. Fără să mai întreb pe nimeni. Mă întorsesem în timp, în anii de studenţie, dar şi mai târziu, într-o vreme când eu însumi am predat. Poate că a contribuit şi aspectul fizic al interlocutorului meu, aproape neschimbat după atâta vreme. Aceeaşi privire caldă, învăluitoare, acelaşi mod de a vorbi, ilustrând ideile cu exemple din viaţă, prezentându-le într-o formă logică, vizualizând momente ale unor investigaţii, făcându-le accesibile, palpabile.
     Monotonia unui curs tehnic era din când în când întreruptă cu exemple din călătoriile făcute prin ţări africane, susţinute de prezentarea unor imagini sau a unor glume, evident cu temă stomatologică… Un pacient „gata pregătit“ pentru o consultaţie, un „altul“ fără teamă de stomatolog, tocmai căţărat pe umărul profesorului şi curios să-i cerceteze dantura, reacţiile neaşteptate ale studenţilor, treziţi parcă la viaţă de optimismul unui om care se aventurează, chiar şi acum, la anii de pensie, în locuri îndepărtate, sălbatice, doar din dorinţa de a cunoaşte lumea.
     Abia după ce am revenit în cabinetul improvizat al profesorului – fiind pensionat, conform legii, nu mai avea un birou propriu – şi am început interviul propriu-zis, aveam să constat cât de mari erau diferenţele faţă de ceea ce ştiam.
     Cultura – observa cineva – este ceea ce-ţi rămâne după ce-ai uitat tot ce ai citit, învăţat, cunoscut. Operând o translaţie pe un alt plan, aş putea spune că pasiunea pentru ştiinţele medicale şi cercetare – şi pentru orice alt domeniu – este reală şi profundă când rămâne şi după momentul pensionării. Când toate obligaţiile şi determinările profesionale şi de conjunctură dispar, poţi să vezi limpede ce a mai rămas. Şi dacă nu vezi nimic, e jale. Într-un fel, pot spune că am avut noroc. Mare lucru este să prinzi „momentul potrivit“! Şi nu era doar momentul. Drumul, parcurs împreună, între sala de curs şi cabinet a fost ca un ritual de trecere. O „liberare“ din activităţile cumva impuse o viaţă pentru a reveni… „acasă“. Pasiunea pentru cercetare şi perseverenţa cerută de desfăşurarea unor experimente se puteau manifesta după o logică proprie. Orice loc de muncă şi orice activitate impusă este pentru un om de ştiinţă ca un pat al lui Procust.

Basmele – niciodată prea departe

     N-a mai fost nevoie să mă întorc la întrebările pregătite înainte şi nici măcar la cele povestite în celălalt interviu. Mai mult m-ar fi încurcat. Pe segmentul de curs la care asistasem, prinsesem din zbor o anumită idee, asociată instantaneu cu idei şi rezolvări tehnice proprii, pe care în tinereţe le brevetasem. Un anumit material folosit pentru umplerea spaţiilor chiuretate ale osului – este vorba de intervenţii uzuale în parodontologie – cu timpul, era „încorporat“ de ţesutul-gazdă, ajungea să îndeplinească acelaşi rol ca şi ţesutul osos ce fusese îndepărtat. Prin orificii şi pori, pătrundeau terminaţii nervoase şi vase de sânge, iar „cimentul“, iniţial inert, devenea într-un fel viu… Derivată din observaţii atente, o atare concluzie îl obliga pe medicul cercetător să modifice materialul folosit în aşa fel încât acesta să răspundă mai uşor acelei tendinţe a ţesutului-gazdă de a-l încorpora.
     Oare cum a ajuns tânărul medic Horia Traian Dumitriu la o asemenea idee? Forţând puţin o analogie – de imaginaţie n-am dus lipsă niciodată –, lucrurile s-ar fi petrecut ca şi cum o cârjă, iniţial străină, ar deveni cu timpul, prin folosire, o parte a corpului, iar unele terminaţii nervoase şi ţesutul din jur ar acoperi-o, reconstituind în jurul ei membrul lipsă. Simpla evocare a unor cercetări de odinioară ar fi putut deveni, reluată şi nuanţată într-un dialog, punctul de plecare pentru studiul unor fenomene biochimice, biologice, poate chiar, în alt plan, sociale, aflate la interfaţa între materia vie şi materia inertă. Basmele noastre cu apa vie şi apa moartă nu erau prea departe. Simţeam deja în preajmă, în zona de penumbră a subconştientului, efervescenţa marilor mituri ale lumii. Pe moment însă, nu era timp de asocieri libere. Interviul are şi el propriile rigori, ceea ce abia întrezărisem trebuia să fie adus, dacă era cu adevărat, la suprafaţă…

Nu convingi pe nimeni folosind citate din alţi autori

     – Am publicat acest tratat – Parodon­tologia – la Editura „Viaţa Medicală Românească“ şi, iată, deja s-a epuizat şi a cincea ediţie, prima a apărut în anul 1997. Pot spune că a fost o carte de succes şi asta şi datorită colegilor dv., buni profesionişti. Este şi rezultatul statorniciei într-o anumită idee. Cumulând toate ediţiile, cartea a ajuns până acum la un tiraj de peste 7.000 de exemplare. Iar asta arată ceva…
     – Presupun că este o carte utilă pentru studenţii la stomatologie.
     – Cartea este pe lista referinţelor bibliografice la toate concursurile din domeniul Medicinii dentare, inclusiv cel de rezidenţiat. Este foarte bogată şi în ilustraţii, multe color, şi nu-mi permiteam să o tipăresc pe cont propriu…
     – Sunt doar informaţii din literatura de specialitate?
     – Sigur, nici nu poţi concepe o lucrare de această anvergură fără să porneşti de la o bună cunoaştere, asimilare şi aducere la zi a literaturii de specialitate. Dar întreg volumul dezvoltă propria mea experienţă şi clinică şi de cercetare. Este o carte trăită şi se bazează predominant pe ceea ce eu am lucrat. Cred, chiar dacă suntem pe terenul lucrărilor de specialitate, că o carte cu succes la beneficiari nici nu poate fi o compilaţie. Nu convingi folosind citate din alţi autori, chiar dacă încerci tu însuţi să faci o sinteză. Adevărata sinteză este determinată de experienţa profesională, de ceea ce tu ai încercat, ai repetat, de propriile eşecuri şi, din când în când, izbânzi. E mersul, zic eu, firesc…

Integrarea unui „teritoriu“ străin începe prin „colonizare“

     – Am asistat la o parte din cursul dv. şi am observat că, imediat ce aţi apelat la propriile experimente, studenţii au devenit dintr-o dată mai atenţi…
     – În medicină, chimie, biologie, în toate domeniile astea care ţin de corp şi suflet, nu poţi să încadrezi un fenomen, o afecţiune într-un sertar rigid. Nu poţi să spui „boala asta are numai caracteristicile descrise în tratatele de specialitate“! Întotdeauna apar elemente individualizatoare, particularităţi ale fiecărui pacient. Nu seamănă între ele două degete de la aceeaşi mână, nu poţi să găseşti nici asemănări perfecte între tablourile clinice ale bolilor. E deja banal să spui „nu există boli, ci bolnavi“.

     – Le-aţi vorbit astăzi studenţilor despre acei „muguri“ ai terminaţiilor nervoase din ţesutul gazdă care se dezvoltă şi, am putea spune, „cuceresc teritoriul unor materiale implantate“ în maxilar. Despre ce este vorba?

     – Când tratezi o parodontopatie, adică o distrugere a osului care ţine dinţii în alveolă, în locul acela, de unde s-a îndepărtat masa osoasă „bolnavă“, trebuie să aduci altceva. Înlocuirea se face cu granule sau cu o pastă, mai bune sunt însă granulele. Se merge pe ideea că prin porozitatea acestora se creează lăcaşuri de proliferare a unor muguri vasculari, iar aceştia „colonizează“ granula respectivă şi, prin aport de săruri de calciu şi alte substanţe cu rol specific, o integrează în cele din urmă ţesutului osos normal. Mă refer la ce a mai rămas din el, parţial acesta a fost distrus, înlăturat apoi prin intervenţia medicului şi în locul liber aduse aceste granule poroase.
     – Şi granulele din ce anume sunt formate?
    – Sunt obţinute printr-un proces de sinterizare – comprimare la temperaturi şi presiuni mari. Nu se cunosc toate amănuntele, procedeul este sub licenţă. Sunt mai multe componente, dar hidroxiapatita este de bază şi sunt, în anumite procente, săruri de calciu: fosfat, carbonat… Important este că acest material capătă după sinterizare o nouă structură şi chiar o nouă calitate. Vreau să spun că i se schimbă proprietăţile, „comportamentul“ – dacă vreţi – devine compatibil cu ţesutul gazdă. Implantul devine cumva mai „primitor“.
     – Adică mai deschis unei „colaborări“ cu „gazda“…
     – Exact. Se caută, cred eu şi pe baza experi­men­telor proprii, ca acest produs să fie cât mai asemănător osului, ca structură microscopică, porozitate, cap­i­laritate etc. Sunt şi unele biovitroceramici, aşa-numitele „sticle active“, ce permit schimbul de ioni, realizat prin intermediul plasmei. Este important, pentru că în felul acesta osul în care au fost implantate şi „implantul“ ajung la un echilibru ionic, evident dinamic, un alt moment important, atins înainte de „colonizare“ şi care, la fel, ajută la acea colonizare. Mugurii vasculari pătrund într-un teren deja „cunoscut“, la un anumit nivel al concentraţiei de ioni liberi…

„Zona sângerândă“ a osului

     – Aţi amintit la curs şi despre refacerea osului. Puteţi intra în amănunte?
     – Refacere osoasă, adică se ia os din creasta iliacă a aceleiaşi persoane şi se introduce în locul rămas liber după îndepărtarea ţesutului osos bolnav.
     – Iar ţesutul preluat din creasta iliacă are în el şi celule stem… Ştiu de la dl prof. dr. Gheorghe Burnei, săptămânalul nostru a şi prezentat acest procedeu, care a folosit pentru prima dată în ortopedia pediatrică ţesut preluat din creasta iliacă pentru a umple zonele de unde a îndepărtat părţi osoase degradate şi a ajuta apoi la refacerea zonei respective şi recuperarea funcţională a pacientului.
     – Aveţi dreptate. Cunosc şi lucrările profesorului Burnei… Cine doreşte să facă progrese într-o specialitate medicală are nevoie să fie informat, altfel bate pasul pe loc. Nu putem redescoperi noi toate cele. Nu faci nimic dacă nu ştii şi ce fac alţi colegi, chiar şi cei din alte specialităţi. Mă refer la cei creativi, deschizători de drumuri. Am citit şi reportajele dv. Se cunoaşte că aţi lucrat în cercetare, aţi sesizat o idee fundamentală. Într-adevăr, ne apropiem prin acest procedeu de ideea folosirii celulelor stem. Se poate preleva pentru transplant fie os din zona corticală, cu mai puţine celule stem, fie din zona medulară, mai bogat vascularizată şi mai bogată şi în celule stem.
     – Folosiţi în specialitatea dv. şi acest procedeu?
     – Pacienţii cu parodontopatii sunt ceva mai refractari la astfel de proceduri de transplant. E totuşi un procedeu invaziv, deschizi o altă zonă, iei de acolo ţesut… Un pacient mai puţin informat de multe ori nu înţelege cât de gravă e problema lui şi se mulţumeşte cu o reparaţie clasică. Şi-apoi, din moment ce avem aceste cimenturi care pot înlocui zona chiuretată şi imită foarte bine osul, li se pare de ajuns. Sigur, folosim şi transplant de ţesut din creasta iliacă, dar mai rar, fireşte, cu acceptul pacientului. Şi-apoi, în mod natural, când chiuretăm, după ce am scos conţinutul pungii, se activează şi zona medulară a osului, în zona care sângerează şi sunt eliberate la interfaţa cu granulele introduse de noi şi astfel de celule stem. Fără să fie nevoie să le aducem din altă parte. Fără ca pacientul să ştie ceva despre existenţa şi rostul lor.

Corp comun

     – Putem vorbi despre „rezerve naturale de vindecare“?
     – Şi dv. aveţi dreptate. Intervenţiile noastre ar trebui să fie conduse astfel încât să ne facem aliat organismul pe care dorim să-l tratăm, să folosim proceduri minim invazive, în acord cu aceste tendinţe naturale fireşti. Într-un fel faci o intervenţie la un copil, altfel când osul a ajuns la maturitate, altfel la un pacient în vârstă, când potenţialul de vindecare este diminuat sau chiar epuizat.
     – Aţi făcut chiar dv. observaţii sau chiar cercetări privind existenţa unor celule stem în zonele medulare ale osului operat?
     – Nu am date precise că şi această zonă profundă a osului chiuretat ar putea să fie o sursă de celule stem. Cred, bănuiesc doar… Şi, oricum, prin vasele care, am observat noi, pătrund prin porii acestor granule, se produce osteointegrarea. În cercetările proprii, ne-am axat mai mult asupra acestor granule ceramice.
     – Şi aţi avut şi posibilitatea să urmăriţi procesul de integrare în dinamica lui după ce o intervenţie s-a finalizat?
     – Dv. aţi audiat o parte a cursului… Imaginile prezentate au fost făcute în 1996, la Institutul Cantacuzino, prin studii de chirurgie experimentală, aşa se numeşte calea de abordare, nu poţi aplica o metodă la om până nu ai încercat mai întâi pe animale de experienţă.
     – Pe ce aţi lucrat?
     – Pe tibie şi pe mandibulă de iepure. După ce a trecut un anume timp, când se produsese deja o vindecare morfologică şi clinică a animalelor de experienţă, care au fost apoi sacrificate, imaginile din secţiuni, interpretate de cei care se pricep, care au experienţă în cercetările de laborator şi ştiu cum şi ce să vadă în astfel de fenomene de integrare osoasă, au constatat că, într-adevăr, granulele adăugate în acele defecte osoase făcuseră „corp comun“ cu osul gazdă. Aşa încât putem spune că „osul s-a regenerat“.
     – Cum se numea tema de cercetare? Care a fost contribuţia dv. în această temă?
     – Face parte din „regenerarea tisulară ghidată“ cu adiţie; asta însemna introducerea în locul distrus a unui material care să înlocuiască partea afectată a ţesutului osos şi să-i redea funcţionalitatea.

De ce nu merge „reforma“ în sănătate?!

     Ajunsesem pe neaşteptate într-un „loc sângerând“ al dialogului. Gânduri şi idei din cercetări proprii mai vechi, ascunse în cuvinte – altfel de „celule stem“ – care, preluate de generaţiile mai tinere, mă refer fireşte la studenţii şi absolvenţii facultăţilor de medicină, puteau deveni funcţionale. Tocmai asistasem – întâmplare sau capacitate de a schimba perspectivele ori de a proiecta informaţii noi într-un alt context? – la o altfel de „regenerare tisulară ghidată“. Mă refer la cursurile făcute de un medic şi dascăl cu vocaţie. Un astfel de om, chiar şi fără să vrea, lasă în urmă ceva… El însuşi, prin cercetările făcute odinioară, prin pasiunea învestită în specialitatea de care s-a ocupat toată viaţa, poate contamina şi pe tineri cu pasiunea pentru cercetare. Câţi absolvenţi de stomatologie îşi părăsesc cabinetele, aducătoare de profit imediat, pentru a sta şi a urmări, în colaborare cu chimişti, fizicieni, biologi, vreme îndelungată, metamorfozele tibiei şi mandibulei de iepure? Ce să ne batem noi capul?! Fac alţii cercetări! Dintre cei care nu au făcut şi cercetare, puţini vor înţelege resorturile lăuntrice ale unui medic care doreşte să ştie ce se întâmplă în intimitatea ţesutului operat de el. Şi nu e vorba numai de procesul în sine. Interlocutorul meu, deşi într-un alt context legislativ ar fi putut foarte bine să lucreze şi să ţină cursuri studenţilor, este pensionar. Graţie unor măsuri gândite de rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie, astfel de oameni pot continua să ţină cursuri plătite cu ora. Procedeul e cunoscut, face parte dintr-un altfel de potenţial regenerator al organismului social, mutilat de acte normative rupte de realitate. Ghidată, măcar o vreme, de pasiunea profesorului care a făcut şi cercetare şi ştie cum să aducă în expunere altfel de „experienţe“ şi să le împărtăşească studenţilor, regenerarea corpului medical, măcar pe anumite segmente, devine posibilă. O reconstituire parţială a unei teme de cercetare, având un interlocutor ce ştie să gândească şi dincolo de propriul orizont, poate ajuta să înţelegem cum funcţionează practic mult-vehiculata idee de restructurare a sistemului de sănătate. Dacă o „implementezi“ – ca să folosim un termen din noul limbaj de lemn al politicienilor – cu cizma şi nu te interesează ce se întâmplă în locul rămas gol după inevitabila ieşire a vechilor profesionişti din câmpul muncii, dacă nu te gândeşti la pregătirea celor care vin, a generaţiilor de mâine, nici rezultatele dezastruoase nu trebuie să ne surprindă. Iar „costurile“ acestei aparente indiferenţe le plătim noi, posibili pacienţi astăzi, mâine sau peste câţiva ani…
     Sigur, întrebările şi răspunsurile au fost nuanţate şi au atins şi teme legate de „evoluţia“ adevăraţilor profesionişti după momentul pensionării şi transmiterea unor deprinderi în familiile de medici, către copii ce acceptă şi urmează drumuri iniţiate în familie. Sigur, puţini au norocul să facă o pasiune pentru profesia părinţilor. Rămâne deschisă şi actuală nevoia de modele şi de dascăli adevăraţi. Cunoştinţele şi deprinderile – şi mai ales motivaţia şi pasiunea pentru medicină – nu se pot însuşi din cărţi – manuale şi ghiduri traduse din străinătate –, oricât ar fi acelea de bune. Au şi ele utilitatea lor, dar nu trebuie să le transformăm în Biblie. Partea importantă a ştiinţelor medicale se transmite – se ia! – aşa cum se transmite o boală contagioasă. Lucrând alături de medici pasionaţi cu adevărat de ceea ce fac. Iar oameni de felul acesta nu sunt pe toate drumurile şi nici nu te poţi dispensa de ei aşa cum te scapi de o măsea bolnavă. Şi orice om, medic sau nu, care a avut norocul să întâlnească profesionişti adevăraţi şi nu dintre cei care dau bine şi frumos doar pe sticla televizorului, va înţelege ceea ce vreau să spun.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe