Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Redeschiderea școlilor, măsuri speciale în contextul COVID-19

Viața Medicală
Dr. Roxana DUMITRIU vineri, 4 septembrie 2020

Deschiderea anului școlar se apropie cu pași repezi, iar pentru ca activitatea educaţională să se desfășoare în condiţii de siguranţă, autorităţile au elaborat ghiduri ce vor fi aplicate la nivel naţional.

La 1 septembrie, Nelu Tătaru a semnat Ordinul comun MS și MEC pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/ instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2. Conform actului normativ, direcţiile de sănătate publică vor informa până la data de 7 septembrie Inspectoratul Școlar Judeţean/al Municipiului București pentru Situaţii de Urgenţă cu privire la situaţia epidemiologică de la nivelul fiecărei localităţi. Abia la 10 septembrie, în funcţie de datele furnizate, consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ le vor propune inspectoratelor școlare aplicarea unor scenarii de organizare și desfășurare a cursurilor.

Trei scenarii

        Scenariul I prevede participarea zilnică la ore a tuturor preșcolarilor și elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecţie. Scenariul II presupune participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecţie și revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecţie. Ultimul scenariu presupune participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activităţi/lecţii online.

        Criteriul epidemio­logic în baza căruia va fi ales unul dintre cele trei scenarii este rata incidenţei cumulate, numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

prof

        Ordinul comun MS și MEC cuprinde și ghiduri privind măsuri sanitare și de protecţie. Astfel, indiferent de ciclul de învăţământ, intrarea la cursuri se va face eșalonat, la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau clădiri. Vor fi stabilite circuite, purtarea măștii de protecţie în interiorul unităţii de învăţământ va fi obligatorie atât pentru elevi, cât și pentru personalul didactic. Distanţarea fizică va fi obligatorie, fiind recomandată o distanţă de cel puţin 1m între două persoane sau separarea cu plexiglas în cazul în care asigurarea acestei distanţe nu este posibilă. De asemenea, autorităţile subliniază importanţa triajului observaţional de la domiciliu și evaluarea stării de sănătate a elevilor la prima oră de curs. Începând cu clasele primare, prezenţa la orele de curs se va face în procent de 50%, prin rotaţie la 1-2 săptămâni.

        Pentru ciclul preșcolar, accesul părinţilor va fi interzis în clădire, fiecare grupă va avea un număr maxim de 20 de copii, iar în unităţile în care se servește masa, aceasta va fi porţionată în recipiente de unică folosinţă.

        La ciclul primar va exista un orar adaptat, la clasa pregătitoare și la clasele I-II ora va ţine 20 de minute, iar la clasa a III-a și a IV-a va ţine 30 de minute.

        Pentru ciclul gimnazial și liceal, autorităţile propun ca orele să dureze 55 de minute, care vor include pauze de 10-15 minute pentru elevi și de 5 minute pentru profesori (pentru schimbarea clasei). Pauzele vor fi luate alternativ, astfel încât elevii să nu se intersecteze. De asemenea, există propunerea ca într-o zi să se studieze o singură materie cu un singur profesor. Sporturile colective vor fi evitate.

Ghidurile pot fi regăsite pe platforma educatiacontinua.edu.ro, lansată la 1 septembrie, însă normele de aplicare pentru aceste protocoale vor fi anunțate ulterior

Distanţare fizică și igienă

        Dr. Daniela Rajka, pre­ședintele Societăţii Medicilor din Colectivităţile de Copii şi Tineri, povestește în exclusivitate pentru Viaţa Medicală că medicii școlari au fost consultaţi prin Comisia de Medicină Școlară pentru elaborarea ghidurilor: „În principiu, suntem de acord cu ceea ce a apărut pe site-ul Ministerului Sănătăţii în transparenţă decizională, măsurile de igienă și dezinfecţie din școli sunt absolut în regulă și ar trebui respectate în primul rând de unităţile de învăţământ și mi se par principala măsură de protecţie a copiilor. Apoi, regulile pe care școala trebuie să le respecte pentru asigurarea distanţării fizice sunt iarăși niște măsuri corecte și care se pot, cu puţin efort, realiza. Purtarea măștii în unităţile de învăţământ, deși poate părea un pic exagerată, atâta timp cât distanţarea fizică practic este greu de gestionat, considerăm că este o măsură binevenită. Organizarea circuitelor, pauzele decalate și venirea la școală a copiilor la ore diferite – aici pot apărea unele probleme.”

Cât despre ce se va întâmpla în unităţile din mediul rural, care nu sunt dotate cu apă curentă și canalizare, dr. Rajka explică: „Am înţeles că toate școlile din mediul rural, chiar și acolo unde nu există apă potabilă și canalizare, vor fi aprovizionate cu dezinfectanţi și vor avea containere sau chiuvete care vor funcţiona separat de sistemul de aprovizionare cu apă potabilă a localităţii”.

        Un alt element subliniat de dr. Daniela Rajka este faptul că următoarea perioadă va fi una foarte dificilă și greu de gestionat: „Vor avea cazuri și de gripă, și de COVID-19, cu siguranţă, în unităţile de învăţământ, însă nu înseamnă că vor fi neapărat mai multe decât sunt acum. E greu de crezut că în toată această perioadă de la finele stării de urgenţă copiii au stat închiși în case, oricum au interacţionat cu ceilalţi, e adevărat că predominant în aer liber, dar nu numai. Va trebui să mergem mai departe cu învăţământul și cu activităţile, pentru că deși am crezut că vom scăpa relativ repede de acest virus, se pare că nu s-a întâmplat asta”.

Ce măsuri au luat alte ţări

        La nivel mondial, se fac eforturi considerabile pentru redeschiderea școlilor în contextul epidemiologic actual. OMS (Organizaţia Mondială a Sănătăţii) și UNESCO evidenţiază că în 2019, 43% din școlile din lume nu le ofereau elevilor posibilitatea de a se spăla pe mâni cu apă și săpun, o metodă de prevenţie esenţială.

        Un ghid elaborat de UNESCO, UNICEF și Banca Mondială apărut încă în luna iunie 2020 identifică șase elemente ce trebuie neapărat urmărite în momentul în care se ia hotărârea pentru a se redeschide o școală: politicile, finanţarea, siguranţa, educaţia, protecţia celor care fac parte din categoriile sociale defavorizate și bunăstarea populaţiei.

        Analizând situaţia privind funcţionarea unităţilor de învăţământ la nivel european, observăm anumite diferenţe în deciziile luate de autorităţi. În Suedia, de exemplu, grădiniţele și școlile pentru elevii sub 16 ani au rămas deschise încă de la începutul pandemiei de COVID-19. Au fost menţinute măsurile specifice de igienă, distanţare socială și izolare a cazurilor elevilor suspecţi. Analize epidemiologice la nivel naţional nu au arătat o diferenţă semnificativă în ceea ce privește prevalenţa cazurilor de COVID-19 în grupa de vârstă 0-19 ani, comparativ cu populaţia adultă.

        CDC (Centers for Disease Control and Prevention) subliniază într-un articol recent importanţa procesului educaţional la nivelul comunităţilor. Astfel, a fost elaborat un ghid care să înlesnească procesul de redeschidere a școlilor. CDC consideră foarte important ca directorii unităţilor de învăţământ să încurajeze comunitatea să aplice normele de prevenţie, să implementeze distanţarea fizică, o igienă corespunzătoare, utilizarea mijloacelor de protecţie și organizarea elevilor în grupe care să nu interacţioneze. Se recomandă anularea activităţilor care nu permit aplicarea normelor de distanţare fizică, crearea unor spaţii mai mari pentru desfășurarea orelor (inclusiv desfășurarea acestora în aer liber, unde este posibil), iar decizia privind organizarea activităţii în cadrul unităţii să fie luată în funcţie de gradul de transmitere comunitară. În cazul identificării unei persoane infectate, se va elabora un plan cu autorităţile locale. De asemenea, se pune accentul pe educaţia medicală a părinţilor în ceea ce privește monitorizarea și identificarea simptomelor specifice COVID-19 la domiciliu.

        La începutul lunii august, mai multe școli din Germania au fost redeschise, după finalizarea vacanţei de vară. Obligativitatea purtării măștii în școli este în Germania o măsură variabilă, în funcţie de zona ţării în care se află școala. Însă conform Daily Berliner Zeitung, la câteva săptămâni de la redeschiderea unor unităţi de învăţământ din Berlin, sute de elevi și profesori au fost trimiși în carantină. Cel puţin 41 de școli din Berlin au raportat elevi sau profesori infectaţi cu SARS-CoV-2.

        Având în vedere aceste elemente, rămâne de văzut cum va decurge procesul de redeschidere a unităţilor de învăţământ în România și care vor fi normele finale de aplicare ce vor fi anunţate la 10 septembrie.

Etichete: redeschidere școli grădinițe strategie septembrie

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC