Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Recrutarea smart a personalului medical, posibilă și în România

Viața Medicală
Florentina Ionescu vineri, 6 mai 2022

Angajarea unui candidat nepotrivit ajunge să coste o companie până la 12 salarii, arată Catrinel Hagivreta, CEO MEDIjobs, citând un studiu din domeniu.

De aceea, este esenţial ca recrutarea personalului medical să se facă într-un mod inteligent, prin găsirea compatibilităţilor între angajator și candidat. Catrinel Hagivreta a lucrat în domeniul medical mai mult de zece ani și s-a lovit direct de problema recrutării asistenţilor medicali, a medicilor și a personalului administrativ.

Catrinel Hagivreta MAT-2450

Își amintește că era foarte frustrată că, în ciuda faptului că putea avea un business care creștea, că dorea să ofere servicii medicale cât mai multor pacienţi, „totuși era extrem de dificil să găsești omul potrivit la timpul potrivit”. În acei ani nu exista în România nicio platformă dedicată exclusiv recrutării de personal pe domeniul medical. Așa că tânăra s-a gândit: „OK, hai să creăm o soluţie la problemă”. În scurt timp, adică în mai puţin de un an, MEDIjobs a devenit noul ei serviciu full-time, iar „creșterea a fost organică, destul de rapidă”.

Un nou trend, multiple beneficii

Am vrut să aflu de la interlocutoarea mea ce înseamnă, de fapt, „ recrutare smart” de medici și de specialiști medicali și de ce trebuie făcută în acest mod în ţara noastră. În domeniul medical, realitatea pieţei este că cererea este mult mai mare decât oferta, afirmă Catrinel Hagivreta: „Cererea fiind nevoia clinicilor și spitalelor din România de a angaja specialiști medicali, iar oferta fiind comunitatea de candidaţi care sunt dispuși să facă o schimbare în momentul de faţă”.

Astfel, conceptul de „smart” se referă, în primul rând, la a conștientiza care este dinamica pieţei și, dacă ești o clinică sau un spital, se referă la a încerca să folosești acest know-how în avantajul tău, pentru a-ţi crea o strategie de recrutare care chiar să funcţioneze, a explicat CEO-ul platformei MEDIjobs.

Ce vrea să însemne o strategie de recrutare care funcţionează în avantajul clinicii sau spitalului? „Nu te poţi baza pe servicii și canale de genul «Eu postez un anunţ și o să-mi aplice medicul cardiolog de care am nevoie», cunoscând că probabil nu există medici cardiologi care nu au un loc de muncă în momentul de faţă și care doar așteaptă să apară un job la care să aplice”.

Tocmai pentru că numărul cardiologilor din exemplul dat de intervievata mea este extrem de mic și pentru că majoritatea absolvenţilor de Medicină au deja, încă de la examenul de specialitate, un job bine stabilit, „atunci [ca beneficiu] ar fi această conștientizare a poziţiei pe piaţă și să îţi faci o strategie de recrutare care să se alinieze”.

Bugetul este al doilea lucru de care trebuie să ţină cont companiile care vor să facă recrutare smart: „Să te gândești care este soluţia cea mai eficientă din punct de vedere financiar pentru businessul tău, astfel încât să nu cheltuiești bani pe anumite canale care sunt ineficiente și care nu te vor ajuta în niciun fel la final”, spune cofondatoarea MEDIjobs.

Aici ea se referă mai ales la acele canale care presupun, de exemplu, plata în avans pe un serviciu care nu oferă niciun fel de garanţie de succes: „Iarăși putem vorbi aici despre anunţuri publicate sau de tot felul de promovări prin alte medii care nu îţi asigură succesul [dacă ești o clinică sau un spital]”.

Soluţii bazate pe nevoile clienţilor

În opinia sa, platforma pe care a fondat-o a căutat întotdeauna să vină cu soluţii care să se plieze pe nevoia clienţilor: „MEDIjobs este o soluţie smart din acest punct de vedere, pentru că noi încasăm un comision de succes doar dacă și clienţii noștri au succes, respectiv dacă angajează persoana potrivită”.

Un al treilea aspect pe care l-a menţionat Catrinel Hagivreta referitor la recrutarea smart este faptul că clienţii MEDIjobs sunt încurajaţi să își dezvolte mai mulţi KPI (indicatori-cheie de performanţă) când vine vorba de recrutarea personalului medical.

În acest caz, ea s-a referit la time to hire, detaliindu-ne: cât de mult timp îţi ia, dacă ești o clinică sau un spital, să recrutezi un medic; cât de mult timp îţi ia să recrutezi un asistent medical; care este bugetul pe care îl pui la dispoziţie pentru angajarea unui medic sau asistent medical; care este conversia de la candidaţii pe care îi intervievezi la cei care îţi acceptă oferta finală.

Este vorba, în esenţă, despre acești KPI extrem de important de urmărit, pentru ca un angajator să își poată optimiza acest motor de recrutare pe termen lung, a adăugat fondatoarea platformei de recrutare: „Pentru că dacă angajez un medic sau un asistent, poate că nu este necesar să urmăresc toţi acești indicatori. Însă dacă vorbim de angajarea mai multor persoane în decursul unui an, este foarte important să fiu conștient [de
indicatori]”.

Ea a amintit că există un studiu în care s-a demonstrat că angajarea unui candidat ce nu a fost selectat după criteriile corecte ar putea ajunge să coste clinica sau spitalul până la 12 luni de salarii.

Costurile acestea sunt atât din perspectiva celor câtorva luni în care acel candidat lucrează și nu este performant; reprezintă bugetul pe care compania îl cheltuiește cu atragerea unor noi candidaţi; provin și din bugetul dedicat angajării acelui candidat și înlocuirii lui. „Orice angajator ar trebui să petreacă un pic de timp și să își aleagă o soluţie de recrutare care să aibă sens”, a recomandat CEO-ul MEDIjobs în urma exemplului negativ de mai sus.

Compatibilităţi cu angajatori medicali

Inspiraţi de dorinţa de a găsi un proces de recrutare de personal medical cât mai eficient, Catrinel Hagivreta și colegii săi au pus bazele acestui start-up. Întrucât domeniul medical este unul supraspecializat, procesul de recrutare a unui medic sau chiar a unui asistent ATI, de exemplu, este mai complex decât angajarea unui alt tip de specialist, explică aceasta: „Aici noi trebuie să ţinem cont de anumite competenţe specializate pe care le au candidaţii, de câteva atribute de personalitate. De calibrarea cu mediul organizaţional al angajatorului”.

poza oribila

Pentru că a lucrat cu specialiști medicali foarte mulţi ani, Catrinel Hagivreta cunoștea foarte bine stilul lor de viaţă și încărcarea pe care o au la nivel profesional. Știa că o platformă pe care medicul sau asistentul medical să dea scroll și să caute jobul potrivit nu va fi niciodată o soluţie pentru aceștia: „Mi-am dorit să ofer specialiștilor medicali acces la o platformă în care ei să primească automat propuneri de compatibilităţi cu angajatori medicali care să corespundă nevoii lor, fără ca ei să facă această căutare”.

Cât de diferită este piaţa din SUA

În august 2019, platforma MEDIjobs a fost lansată și în piaţa din Statele Unite. În momentul de faţă, platforma de recrutare este activă în cinci state de pe coasta de Est a Americii.

Platforma funcţionează în același mod în care funcţionează și în România, deci nu există niciun fel de diferenţă la nivel de model de business, afirmă Catrinel Hagivreta.

Lucrurile sunt diferite la alte capitole. Unul dintre ele este focusul, Statele Unite fiind o piaţă extrem de mare, iar spectrul profesiilor medicale este mult mai larg decât în România, spune cofondatoarea MEDIjobs: „A trebuit să hotărâm să ne focusăm pe un segment pe care putem să-l gestionăm, noi fiind totuși un start-up, o companie mică. Nu puteam merge de la început și să «atacăm» toată piaţa. Astfel, a trebuit să stabilim care sunt acele poziţii și profesii medicale pe care noi le putem acoperi cât mai bine și unde gradul de satisfacţie să fie cât mai mare, atât în rândul candidaţilor, cât și al angajatorilor. Drept urmare, am hotărât să ne axăm mai mult pe zona de asistenţi în Statele Unite – asistenţi medicali, asistenţi dentari. Clienţii noștri au acest profil, sunt în căutare de asistenţi medicali sau asistenţi dentari”.

Totuși, potrivit cofondatoarei start-up-ului, planurile strategice ar fi să adauge și alte profesii în platformă pe măsură ce aceasta va crește și se va dezvolta pe piaţa de recrutare din Statele Unite.

Citiți și: Spitalele și clinicile românești au făcut mai multe angajări în 2021 față de 2020

CARTE DE VIZITĂ CATRINEL HAGIVRETA: 

  • Cofondator și CEO al MEDIjobs, prima platformă digitală de recrutare medicală din România
  • CEO al diviziei MEDIjobs din Statele Unite ale Americii, din iulie 2019
  • Vastă experienţă în management medical
  • Studii de marketing în cadrul Academiei de Studii Economice din București

 

Etichete: Catrinel Hagivreta medijobs recrutare recrutare medicala

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.