Newsflash
ACTUALITATE Internaționale

Cum funcționează postul intermitent

de Florentina Ionescu - iun. 18 2024
Cum funcționează postul intermitent

Experții spun că postul intermitent ar putea să nu fie mai bun decât metoda de numărare a caloriilor pe care le ingerăm din alimente. Totuși, acest regim numit post intermitent ar putea fi însă benefic pentru unele persoane.

Pentru mulți oameni, postul intermitent are o trăsătură ce poate părea atrăgătoare: poți mânca ceea ce vrei, dar doar într-un anumit interval orar – acest interval poate fi de doar opt ore într-o zi. 

În loc să numărați caloriile sau să măsurați/cântăriți porțiile de mâncare, trebuie doar să fiți atenți la ceas și la intervalul orar în care aveți voie să mâncați, a explicat Courtney Peterson, nutriționist și cercetător la University of Alabama at Birmingham, scrie Associated Press. Ea mai spune că „Ai la dispoziție această regulă simplă: fie mănânci, fie nu mănânci”. 

Tehnica numită post intermitent a câștigat foarte mult la nivel de popularitate în ultimii ani, devenind chiar un subiect „fierbinte” în tendințele de pe social media. Dar acum experții se întreabă dacă faptul că oamenii mănâncă doar în funcție de anumite ore, adică dacă adoptă o formă a postului intermitent, oare poate această metodă să îi ajute într-adevăr să dea jos kilogramele nedorite și să își îmbunătățească starea de sănătate. 

Ce este postul intermitent și ce trebuie să știți despre această practică 

Postul intermitent este o strategie referitoare la mesele principale, în care oamenii trebuie să postească și să mănânce în baza unui orar fix, definit ca fiind cel puțin 14 ore din zi fără niciun fel de mâncare, a explicat Courtney Peterson. Asta înseamnă că pot exista variațiuni, cum ar fi ca oamenii să mânânce o zi da, una nu; să mănânce cinci zile pe săptămână și apoi să țină post pentru două zile; sau să limiteze mâncatul zilnic doar la anumite intervale orare. 

Alimentația în felul acesta, restrânsă doar la un interval orar, este cea mai populară formă de post intermitent. Oamenii care țin post intermitent „înghesuie” toate mesele lor într-o singură fereastră de timp zilnică, de 10 ore sau chiar mai puțin de 10 ore. Unele persoane întârzie ora la care iau micul dejun până la 10:00 sau până la prânz, apoi iau cina la ora 18:00 sau 20:00, evitând să mai mănânce în restul timpului rămas din acea zi. 

Teoria din spatele postului intermitent este că acesta susține ritmul circadian, adică ceasul intern al corpului nostru. Iar oamenii de știință spun că dacă petreceți mai mult timp în această stare de post, anumite procese din organism vor fi stimulate. Este vorba de acele procese care reglează glucoza din sânge și metabolizarea grăsimilor. 

Cercetările au arătat că persoanele care urmează regimuri de acest gen, cu restricții pe anumite ferestre de timp, tind să mănânce mai puține calorii, ceea ce ar putea explica scăderea în greutate. 

Potrivit Associated Press, rezultatele ce provin din mai multe studii combinate sugerează că adulții cu obezitate care își limitează orele în care mănâncă, fără să se axeze pe calorii, și-au redus aportul de energie cu până la 200-500 de calorii pe zi, ceea ce înseamnă că au scăpat de 3% până la 5% din numărul kilogramelor lor. 

Dar un studiu de dimensiuni mai mari a arătat că postul intermitent (restricțiile impuse de a mânca doar într-o anumită perioadă de timp) s-ar putea să nu conteze. Un studiu din anul 2022, publicat în „New England Journal of Medicine”, a urmărit evoluția a 139 de persoane cu obezitate pe o perioadă de 12 luni. Participanții urmau fie o dietă săracă în calorii într-o anumită fereastră de timp, fie mâncau același număr de calorii – dar pe tot parcursul zilei. Ambele grupuri de persoane au reușit să scadă în greutate – în medie, 6,3 – 8,2 kilograme – dar nu s-a observat vreo diferență semnificativă între cele două strategii. 

„Datele noastre de acum sugerează că postul intermitent nu este nici mai bun, nici mai rău decât dacă oamenii ar reduce numărul caloriilor”, a declarat Courtney Peterson. Ea a adăugat că tehnica aceasta de post intermitent nu ajută la arderea mai multor calorii. 


Notă autor:

Sursa foto: https://www.shutterstock.com/ro/image-photo/intermittent-fasting-app-on-your-smartphone-2368903475

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe