Una din cele mai cunoscute comedii ale dramaturgiei româneşti, Gaiţele lui Alexandru Kiriţescu, se bucură de curând, la Teatrul Metropolis, de o nouă versiune care, după cum reiese din cronica dnei Paula Romanescu, de la rubrica Scena ca o lume, pare să aibă toate ingredientele succesului.

 "> Prospeţimea lucrului bine făcut - Viața Medicală
Cultură

Prospeţimea lucrului bine făcut

de Paula ROMANESCU - iul. 27 2012
Prospeţimea lucrului bine făcut

Una din cele mai cunoscute comedii ale dramaturgiei româneşti, Gaiţele lui Alexandru Kiriţescu, se bucură de curând, la Teatrul Metropolis, de o nouă versiune care, după cum reiese din cronica dnei Paula Romanescu, de la rubrica Scena ca o lume, pare să aibă toate ingredientele succesului.

 

            Viaţa şi moartea cu, între ele, eternele metehne ale fiinţei omeneşti – păienjeniş de patimi, ifose, averi, avuţi, scăpătaţi, risipitori, cocote, faună politică, jurişti şcoliţi prin cabarete pariziene, jurnalişti sastisiţi de propriile minciuni gazetăreşti şi râvnind de la un dolce farniente într-o căsnicie călduţă cu puseuri de febră amoroasă, spectacolul străzii redus la „Trece moarta!“ cu... alaiul funerar excitant până la extaz al „gaiţelor“ uitate de Dumnezeu la masa de joc, Fräulein – o prezenţă obligatorie în familiile din înalta societate ale cărei obligaţii nu se prea ştiu dar a cărei autoritate trimite sus, sus de tot pe scara politică a ţării sale care-a târnosit lumea prin Două Mondiale; o Zamfiră zdravănă, curată (nu s-ar spune şi la trup...), maestră la mătură şi slobodă la gură ca orice slujnicuţă gata să-şi pună mâinile-n şolduri dar şi poalele-n cap, cu catrinţă cu tot, iată lumea Gaiţelor. Foarte valoroasa comedie (amară, cum stă bine râsului când lacrima îi e mereu aproape), „Gaiţele“ a lui Alexandru Kiriţescu (1888–1961) a cunoscut, de peste opt decenii de reprezentare teatrală (din 1929), un succes neumbrit de mode, a prilejuit realizarea unor roluri memorabile pentru multe actriţe ale scenei româneşti în creaţii de neuitat (atât cât va mai fi un singur spectator măcar din toţi cei care vor fi format, într-un anume timp, masa aceea compactă de chipuri din întunericul unei săli de teatru, fără de care niciun spectacol nu şi-ar avea ecou).
            Şi iată-ne acum. La Teatrul Metropolis din Capitală, teatru care şi-a propus, se pare, să devină o emblemă între teatrele bucureştene, după o reţetă absolut la îndemâna oricui cu teatrul se logodeşte într-o de-a pururi de iubire, a avut loc vineri, 29 iunie 2012, premiera Gaiţele într-o distribuţie de excepţie:Florina Cercel, Rodica Popescu-Bitănescu, Ileana Stana-Ionescu, cărora li s-au alăturat, în partituri filigranate cu graţie,Monica Davidescu într-o Margarita descinsă parcă din Faustul lui Goethe cu adieri de Mimi pucciniană (minus boema sărăntoacă à court d’argent, dar foarte săracă prin egoismele deghizate în iubire maladivă, obsesivă, posesivă – proprie lumii în care „zeul ban e stăpân peste zei“); Ilinca Goia – o Wanda Serafim – ha! „serafim!“, va ricana madama Colette Duduleanu, cea nedusă la Paris de măscăriciul ei soţ Ianache (Pavel Bârsan face un rol cu totul original, cocoş pitic sub papucii agresivi ai consoartei, şi nu numai), ca o flacără orbitoare în care se topesc toţi fluturii masculi atraşi irezistibil de focul sacru-infernal al unei devoratoare aventuri de un ceas (timpul costă, nu?), de o zi, de o clipă, de un vis... O Fräulein prusacă duhnind a mahorcă (ţigara nelipsită dintre degetele ei n-o fi cumva scânteia care a aprins lumea în conflagraţiile acelea mondiale?), interpretată de Olga-Delia Mateescu, foarte convingătoare în răbufnirile sale de dispreţ. Raluca Petra, o Zamfiră – slujnica de la ţară, eterna fată bună la toate, chiar şi să primească, chicotind ghiduş, ciupiturile de părţile cu generoase rotunjimi pe care domnul Georges Duduleanu (Orodel Olaru) – înalt demnitar politic, stâlp al societăţii – i le aplică „diplomatic“ în „plenul“ dez­ba­terilor de mare interes ale parlamen­tu­lui familial. Mircea Aldea (Marius Bodochi), un crai răsuflat, dezabuzat, de profesie... fără, agăţându-se de o căsnicie-colac de sal­vare pentru lumea care-i ţine loc de ştaif de nobleţe, sperând că fiul („neapărat băiat“) care şi-a anunţat alcătuirea în pântecele famelicei Margarita este cartea cea mare, asul din mâneca destinului, deşi...
            Dar nu despre subiectul piesei lui Alexandru Kiriţescu vreau să vorbesc. Acesta este (trebuie să fie!) ştiut de orice vorbitor de limba română căruia teatrul nu i-a rămas străin.
          Florina Cercel în rolul Anetei Duduleanu – mater familias plină de ifose de stăpână absolută – găseşte resurse inepuizabile să creeze un personaj autoritar-ridicol, pendulând cu nonşalanţă între ţăţisme şi şantaj sentimental (vezi scena cu oferirea cerceilor din propriile-i urechi spre „îmbunarea“ ofensatei Colette, nora ei franţuzită), între suferinţă sufletească (dar să se ştie că ea suferă şi cei din jur să facă bine s-o menajeze!) şi nevoia de a o tot pune la punct de „provinciala“ ei soră mai mică, Zoia (magistrală Rodica Popescu-Bitănescu!), pripăşită pe lângă caseta cu bani a Anetei, din care (norocul prostului!) se înfruptă la fiecare „mână“, din voia destinului... Ileana Stana-Ionescu face o Lenă – cobe, cioclu, maestră în colive, superstiţioasă şi de temut ca o piază rea – căreia îi împrumută chip/privire/gest/voce/tăcere cât să te cam ia cu răcori şi pe tine – „spectator ca la teatru“ deşi râzi cu gura până la urechi de splendidul trio de dame „sărite“ (de tinereţe, desigur!), în cochetele lor rochii de toate culorile (negru y compris), iar pălăriuţa de doliu a Zoiei trebuie musai să aibă prinsă pe-o ureche o broşă imensă, numai bună de abordat la parastas...
         Şi, dacă tot veni vorba de toalete, toate laudele pentru gustul desăvârşit în alegerea acestora întru perfecta ilustrare a epocii în care piesa a fost scrisă, cu lumea din interbelicul românesc dedulcită la fast şi sătulă de propria ei inutilitate. Atenţie, doamnelor, dacă vreţi ca ochii „lor“ să se topească de drag, nu-i sufi­cient să invidiaţi Wandele pământului. De ce nu v-aţi îngriji să arătaţi ca ele? De ce nu, în locul între­bărilor sâcâitoare (şi incomode), nu aţi face loc surâsului şi n-aţi lăsa rând micilor cochetării fără de care traiul de zi cu zi devine anost? Ar fi un plus de artificiu? Poate. Dar teatrul ce alta este? Şi totuşi, cumplit de credibil.
       Regia semnată Dan Tudor are tinereţea şi prospeţimea lucrului bine făcut, valabil pentru orice timp în lumea niciodată muritoare, în care omul doar e muritor. Scenografia Corinei Grămoşteanu a îmbinat cu inteligenţă clasicul cu noile tehnici moderne, păstrând nealterat parfumul timpului apus. Muzica semnată (aleasă de) Vlaicu Golcea este la rându-i o hlamidă abia ghicită căzând pe... umerii urbei, peste amintirile bătrânelor cochete (foste cocheţele) sensibile cândva la ocheadele pintenaţilor ofiţeraşi „frumoşi ca crinul“ care încă le mai bântuie prin gând ca un duios „o, tempora!“ (că, de mores n-ar prea fi să se facă vorbire). Regia tehnică a Elenei Ghimpeţeanu a mobilizat mica armată responsabilă de lumini, sunet, recuzită, cabiniere şi plasatoare, prezenţe nevăzute, fără de care povestea de pe scenă n-ar fi posibilă.
     Morala piesei? Care morală? Gaiţele din vremea noastră sunt păsări de pradă, Wande avem pe toate meridianele, de Margarite debusolate nu ducem lipsă, iar dragostea este la mare preţ (adică numai cu tarif), când, vai, Iubirea a rămas o rudă săracă la marele festin al garaga(i)ţelor sociale de la fiecare treaptă a scării blestemate.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe