Spectacolul „Creatorul de teatru” rămâne un one-man show monumental, un gigamonolog rostit de un excelent actor spre luarea-aminte a marelui public.
Piesa Creatorul de teatru de Thomas Bernhard – autor considerat de mulţi critici cel mai important scriitor austriac al ultimelor decenii –, scrisă în 1984, a fost pusă în scenă în România, în anul 2001, la Teatrul Act, unul din primele teatre particulare înfiinţate după decembrie ,89. Tot cu Marcel Iureș în rolul principal, spectacolul s-a bucurat de un real succes.
Recent, spectacolul s-a reluat la Teatrul Naţional, în sala Studio (una din cele mai moderne săli de teatru din ţară), cu o nouă distribuţie. Marcel Iureș joacă în continuare rolul principal, pentru care a primit Premiul UNITER în 2001.
Piesa are, în general, cam aceeași temă ca monologul lui A. P. Cehov „Cântecul lebedei”. Un actor la senectute își rememorează viaţa pe care a trăit-o dedicându-se trup și suflet artei teatrului, cu bucuriile, necazurile, suișurile și coborâșurile pe care le generează de multe ori această artă.
Regizorul Alexandru Dabija, un profesionist de marcă, a știut să desfășoare liniile de forţă ale piesei. A speculat la maximum umorul acid și, în aceeași măsură, tristeţea situaţiilor, bucurându-se de prezenţa unui mare artist. Îl secondează actori din trupa Teatrului Naţional: Alexandru Bindea (hangiul) – un excelent actor de compoziţii, bun creator de tipuri –, Ana Ciontea (soţia) care creează un personaj ciudat, fără vorbe, și mai tinerii Lucian Iftime, Victoria Dicu, Alexandra Sălceanu, Afrodita Androne. Fiecare individualizează personajul pe care-l interpretează, dându-i replica marelui actor.
Spectacolul actual pare complet, mai explicit, în noua lui formulă, iar personajul lui Marcel Iureș – acest Bufon al vremurilor, arogant și patetic, violent și cald, naiv și pornit din toţi rărunchii contra tuturor – e o realizare excelentă. Toate tiradele sale, puse cap la cap, se constituie, în final, într-o meditaţie asupra rolului și locului artei în lumea de astăzi (și de atunci, de când a fost scrisă piesa), dar și într-un rechizitoriu lucid și trist-melancolic al societăţii noastre. O bună realizare pentru interpreţi și pentru regizor.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe