Nu
ştiu dacă ţine de întâmplare, sau de genetică, sau de cine ştie ce potriviri
misterioase, dar polonezii reuşesc adesea să surprindă publicul şi aici, la
Bucureşti, prin propunerile lor culturale, aşa cum au făcut-o adesea şi până
acum, în multe moduri. De această dată, este vorba de reluarea unei forme de
exprimare artistică în care excelează afişul, revenit în capitala noastră
într-o formă nouă faţă de cea din expoziţia desfăşurată la Muzeul Naţional de
Artă în anul 2011.
Ineditul
expoziţiei din această vară, care poate fi vizitată până la 31 august la sediul
ArCuB din strada Batiştei, stă în faptul că pe de-o parte restrânge tematica
afişelor la o singură zonă a domeniului muzical – jazzul –, iar pe de altă
parte în apartenenţa afişelor, care provin dintr-o colecţie particulară, adunată
cu grijă şi pasiune de-a lungul a aproape cinci decenii. Organizată ca un
eveniment conex al Bucharest Jazz
Festival din Piaţa „George Enescu“, prin grija Primăriei municipiului
Bucureşti şi a ArCuB – Centrul cultural al municipiului Bucureşti –, expoziţia Afişul polonez de jazz a fost susţinută
de parteneriatul cu Institutul Polonez. Cele peste 70 de exponate aduse în
capitala noastră au fost realizate între anii 1956 şi 2013 şi poartă semnătura
unor artişti polonezi cunoscuţi în domeniu. Krzysytof Dydo, posesorul colecţiei
care reuneşte peste 2.000 de afişe, majoritatea din sfera culturală (film,
muzică, teatru, artă), precum şi proprietarul unei galerii a afişului în oraşul
natal, Cracovia, a venit la Bucureşti pentru prezentarea expoziţiei. El a mărturisit
că aceasta a fost posibilă, dincolo de munca şi creativitatea graficienilor şi
desenatorilor din ţara sa, şi datorită faptului că în Polonia se organizează în
fiecare an o serie de evenimente muzicale, din care o bună parte sunt dedicate
jazzului.
Autorii
afişelor au ales să se exprime prin creaţii abstracte, stilizarea
instrumentelor muzicale, explozii coloristice, sau prin portrete ale marilor
muzicieni, solişti vocali sau instrumentişti, care şi-au legat numele şi
cariera de jazz. Există şi serii de afişe ale festivalurilor consacrate, aşa
cum este Jazz Jamboree, una dintre
cele mai vechi manifestări de gen din Europa, prima ediţie având loc în anul
1958.
Şi
pentru a completa unicitatea acestui eveniment special, nu putem să nu ne
referim la momentul vernisajului, care a marcat totodată şi revenirea în
circuitul activ al Capitalei a unei clădiri monument istoric din Centrul Vechi:
hanul Gabroveni. După reabilitarea şi amenajările speciale realizate în
interior, această elegantă clădire, amintind de alte vremuri, va fi folosită
de
ArCuB pentru manifestările culturale pe care le organizează în beneficiul
bucureştenilor. Într-un centru istoric aproape sufocat de terase, berării,
pizzerii şi restaurante, printre „tradiţionalele“ magazine cu rochii de mireasă,
hanul Gabroveni, având intrarea din strada Lipscani, cu noua sa vocaţie
culturală, va fi ca o oază de… altceva, o altă posibilitate de petrecere a
timpului liber într-un loc din oraş cu un farmec de necontestat. Începutul a
fost făcut, timp de o săptămână, cu afişele poloneze de jazz, care au umplut de
culoare galeriile de la primul nivel, aflate de o parte şi de alta a pasajului
interior, locul de adăstare a cailor şi trăsurilor în alte vremuri. Rămâne să
vedem în ce fel va fi continuat acest frumos debut, şi, de asemenea, ce ne vor
mai pregăti prietenii polonezi în toamnă, la revenirea din vacanţă.