Prin 82 de gravuri din seria „Dezastrele războiului“, Goya se face cunoscut publicului român în calitate de corespondent de război. A consemnat, dr. Raluca Bulea, la rubrica Institute culturale.

"> Goya, corespondent de război avant la lettre - Viața Medicală
Cultură

Goya, corespondent de război avant la lettre

de Dr. Raluca BULEA - mar. 22 2013
Goya, corespondent de război avant la lettre

Prin 82 de gravuri din seria „Dezastrele războiului“, Goya se face cunoscut publicului român în calitate de corespondent de război. A consemnat, dr. Raluca Bulea, la rubrica Institute culturale.

   Ne îndreptăm spre artă ori de câte ori simţim nevoia de frumos, de armonie, de calm, în momente în care căutăm un refugiu în faţa realităţilor complicate care ne înconjoară. Soluţia poate fi să petrecem un timp, mai lung sau mai scurt (alegerea ne aparţine), într-un muzeu sau o galerie de artă. Sunt însă momente când – surpriză! – artistul decide că vrea să exprime şi alte sentimente, imortalizând în creaţiile sale nu doar frumuseţea, ci şi urâtul din jur, materializat mai ales ca o expresie de simţire şi de situaţii, cu toate consecinţele ei, nu ca o simplă redare a unor chipuri sau lucruri pe care am prefera, de fapt, să nu le vedem. Ele însă fac parte din viaţa noastră şi este necesar ca uneori să ni se reamintească de prezenţa lor.
   Acesta este demersul pe care şi l-a asumat Institutul Cervantes prin expoziţia de gravuri Goya, cronicarul tuturor războaielor: Dezastrele şi fotografia de război, care a marcat sfârşitul şi începutul de an la Muzeul Naţional de Artă al României, în Bucureşti; până la sfârşitul acestei luni, expoziţia poate fi vizitată la Muzeul de Artă din Timişoara. După ce, în primăvara lui 2010, în perioada când Spania a deţinut preşedinţia Uniunii Europene, publicul bucureştean a avut ocazia să cunoască o altă serie faimoasă de gravuri semnate de Francisco de Goya, Capriciile, căreia îi aparţine arhicunoscutul titlu „Somnul raţiunii naşte monştri“, iată că de această dată putem vedea şi reflecta asupra „Dezastrelor războiului“, serie de lucrări executate la peste un deceniu după cele menţionate anterior. Dar, spre deosebire de primele, Dezastrele au avut doar trei exemplare complete în timpul vieţii artistului, ajungând să fie răspândite şi cunoscute abia după ediţia publicată în anul 1863 de Academia Regală de Arte Frumoase San Fernando.
   Desenator foarte dăruit, Goya s-a folosit de acest talent de-a lungul îndelungatei sale cariere, inclusiv prin abordarea, la o vârstă la care alţi artişti şi-au definitivat deja modalităţile predilecte de exprimare, a unor tehnici noi de lucru, utilizându-le cu măiestrie. Aşa au apărut în creaţia sa gravurile, lucrări care sintetizează mesajul artistic pe suprafaţa restrânsă a plăcii de cupru, după ce fusese pictor de portrete, de cartoane de mari dimensiuni pentru tapiserii şi realizase fresce monumentale în biserici.
   Curatorul expoziţiei, Juan Bordes, a grupat cele 82 de gravuri ale seriei „Dezastrele războiului“ – realizată între 1810 şi 1820 şi intitulată iniţial „Fatale consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania şi alte capricii emfatice“ – în şapte secţiuni, fără a ţine seama de numerotarea originală a planşelor, din dorinţa de a evidenţia mai clar temele fundamentale şi ideile care l-au animat pe Goya şi care transpar din întregul ansamblu. În plus, curatorul mai realizează o combinaţie inedită în cadrul acestei expoziţii, prin prezentarea gravurilor alături de fotografii din timpul Războiului Civil spaniol (1936–1939), aparţinând unor nume sonore precum Robert Capa, ceea ce confirmă universalitatea mesajului lui Goya şi felul în care acesta transcende momentul istoric ce a pricinuit reprezentarea, pentru a deveni un simbol al ororilor, absurdităţii şi inutilităţii războiului, indiferent de veacul şi meleagurile în care are loc. Constatăm, privind gravurile în lumina fotografiilor şi invers, că generaţiile par să uite de tristele experienţe ale predecesorilor şi că istoria se încăpăţânează să se repete, din nou şi din nou. La peste un secol de la evenimentele trăite şi surprinse artistic de Goya, fotografiile ne dovedesc cum realitatea războiului şi cortegiul de suferinţă care îl urmează nu s-au schimbat deloc.
   Prin Dezastre, Goya îşi exprimă revolta şi indignarea faţă de ororile războiului, de care nu fuge, de la care nu îşi întoarce privirea, ci pe care le înfruntă, sperând că ar putea schimba ceva în jurul lui, că poate, într-o zi, cu eforturi de dezbatere şi negociere, luptele ar putea fi evitate. Din nefericire, într-o formă sau alta, conflicte asemenea celui trăit de Goya au existat până la el şi continuă să existe, în forma prea puţin modificate, până la noi... Prin reporterii de război de astăzi, intenţiile denunţătoare ale lui Goya continuă să se perpetueze, cu nădejdea că va sosi cândva ziua în care ecoul vocilor lor nu va fi doar auzit (văzut) şi ignorat, ci va avea şi consecinţe concrete în restrângerea sau – minune! – în eradicarea acestor manifestări barbare ale naturii umane.
   Cei care pornesc războaiele, fiecare de partea sa a liniei fron­tului, ar vrea să fie înfăţişat totul într-o aureolă de eroism, de patriotism extrem şi de bravură. Deşi chemat la Zaragoza de generalul Palafox, pentru a da o mărturie artistică despre apărarea oraşului, în contextul Războiului spa­niol de Independenţă de sub dominaţia franceză (1808–1814), şi a alcătui un album patriotic, Goya nu a adoptat niciodată acest tip de reprezentare, ci a transformat-o, încetul cu încetul, în manifestul antirăzboinic care a ră­mas de actualitate până în zilele noastre. Pentru el, războiul a fost ceea ce a reuşit să vadă cu propriii ochi şi aşa l-a lăsat pentru posteritate: un spectacol teribil, lipsit de glorie, în care domnesc frica, mizeria şi moartea. Nu a putut sau poate că nici nu a dorit, cum făcuseră alţi colegi de breaslă, să se ascundă în spatele alegoriilor. A ales, în schimb, să ne arate totul aşa cum a fost şi cum, din păcate, în unele locuri, încă mai este.
   Fiecare lucrare este însoţită de un titlu explicativ, dat de însuşi Goya, şi nu de puţine ori o gravură şi titlul ei continuă o temă anterioară. Frontul este ilustrat de scene care nu urmăresc glorificarea niciuneia dintre părţile combatante, ci vor doar să arate că există cruzime (de prea multe ori nejustificată) şi meschinărie de ambele părţi. Se remarcă, nu fără amărăciune, gravurile reprezentând îngrijirile aduse răniţilor, care nu sunt deloc făcute din spirit de caritate şi de iubire creştină faţă de aproapele, ci doar din considerente practice, egoiste, ale celor care le fac, gândindu-se la posibila utilitate a acelor nefericiţi, odată întremaţi. Titlurile autorului sunt tranşante(„Să-i îngrijeşti şi apoi, mai departe“, „Ar mai putea fi de folos“, „La fel şi aceştia“).
   Vedem cum această „caritate“ ironică este continuată şi în seria Victimele, în gravura ce poartă tocmai numele Caridad, pentru a ne dezvălui, dimpotrivă, o insensibilitate extremă a personajelor ce aruncă în devălmăşie, într-o groapă comună, cadavrele lipsite de îmbrăcăminte ale duşmanilor ucişi cine ştie în ce condiţii. Execuţiileîmping la extrem dezumanizarea călăilor, care nu sunt doar din rândul asupritorilor francezi, ci şi dintre conaţionalii autorului. Sunt scene cutremurătoare, care dau fiori reci oricărui privitor şi îl umplu de groază. Pare să nu fie suficient că acei nefericiţi şi-au pierdut viaţa, în moarte le este răpit şi ultimul dram de demnitate, de vreme ce ne sunt zugrăvite scene de dezmembrare mai ceva ca într-o măcelărie.
   În faţa invadatorilor, care dispuseseră, în plus, şi desfiinţarea ordinelor religioase, populaţia se retrage încotro vede cu ochii, încercând să salveze câte ceva din avutul său. Fiecare îşi duce desaga sau cufărul, dacă îl are, ori ignoră orice posesiune materială şi se ocupă de copii. Iar exodul este urmat de jafuri, fie că e vorba de case şi odoare bisericeşti, fie că sunt despuiate, fără urmă de compasiune, cadavrele celor căzuţi pe câmpul de luptă.
   O altă consecinţă a războiului, pe care Madridul ocupat de francezi a resimţit-o dramatic în 1811, a fost foametea, şi nici aceasta nu l-a putut lăsa indiferent pe „reporterul“ Goya. El observă cum locuitorii săraci ai capitalei se servesc de ceea ce obişnuia să fie aliment pentru animale, pentru a-şi astâmpăra cât de puţin foamea chinuitoare, în vreme ce potentaţii momentului, francezi sau spanioli susţinători ai regimului, trec pe lângă poporul înfometat fără a se lăsa impresionaţi de implorările celor mulţi şi flămânzi. Şi nu uită Goya să acorde un omagiu prin desen acelora care, din puţinul lor, dăruiesc o fărâmă şi altora. Se înclină cu respect în faţa acestor femei care încă mai ştiu ce e mila, în ciuda atrocităţilor trăite, dar nu se poate abţine să nu se întrebe, în titlul unei gravuri, „La ce serveşte o ceaşcă?“.
   Ne continuăm plimbarea prin expoziţie şi întâlnim o nouă secţiune, numită Femeia, în care curatorul a adunat imagini terifiante, cu crime şi violuri, cu mame care fac orice, chiar dincolo de raţiune, pentru a-şi proteja copiii, cu femei ce luptă cot la cot cu bărbaţii lor. Şi, mai mult decât atât, în gra­vura care este, probabil, singura reprezentare cu adevărat eroică din întregul ciclu al „Dezas­trelor“, ne arată o femeie care îşi asumă mane­vrarea tu­nului împotriva invada­torilor, atunci când toţi bărbaţii care ar fi putut să o facă erau căzuţi deja la datorie. Într-adevăr, cum spune Goya, „Ce curaj!“.
   Sfârşitul războiului şi restaurarea monarhiei spa­niole în persoana regelui Ferdinand al VII-lea îl obligă pe Goya să înceteze a mai fi un reporter care prezintă deschis, onest ceea ce vede în juru-i, pentru a redeveni artistul ce foloseşte aluzia şi ale­goria pentru a-şi exprima ideile. În secţiunea intitulată pentru noi După război, îl regăsim pe autorul „Capriciilor“ în aceste gravuri care, de altfel, au la rându-le subtitlul Capriciile emfatice, folosindu-se de simboluri din lumea animală pentru a reprezenta asuprirea, tirania, dominaţia clerului şi monarhia absolutistă care nu ţin deloc seama de suferinţele celor mulţi.
   Cine merge să vadă gravurile lui Goya în căutarea frumosului sau a liniştii va suferi o mare dezamăgire. E drept că, în general, arta se concentrează şi evidenţiază mai ales frumuseţea şi virtuţile, lucru cu atât mai obişnuit în perioada vieţii pictorului spaniol, iar rolul ei estetic este de necontestat. Însă artistul are şi menirea – care poate deveni îndatorire – de a atrage atenţia asupra lucrurilor în care crede, chiar dacă nu au nimic frumos în ele, de a ne face să le vedem prin filtrul ochilor şi sentimentelor sale, având dorinţa ca, în acest fel, să influenţeze cât de puţin acea realitate care îi displace. Şi care, dacă ne uităm mai bine, ne displace, de fapt, şi nouă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe