Newsflash
Cultură

Eu în care zi mă voi întoarce acasă?

de Paula ROMANESCU - sept. 27 2013
Eu în care zi mă voi întoarce acasă?
   Pentru a testa puterea raţiunii celor care trăiesc în cea mai democratică lume de pe planeta cu oameni raţionali, SUA (căci despre ea este vorba) organizează anual o competiţie ce constă în alegerea celei mai bune definiţii a unui termen intrat în limbajul cotidian de dată recentă, şi care ar urma să fie inclusă ca exemplificare a acestuia în dicţionarul de neologisme.
   Termenul de definit la concursul din anul 2012 a fost: „Politically correct“, iar definiţia care s-a clasat pe locul întâi a fost: „Politically correct este o doctrină cultivată de o minoritate delirantă, ilogică, promovată de mass-media oficială, care susţine că este posibil să apuci o bucată de c…t de partea curată“. Numele autorului a rămas neştiut. Definiţia câştigă teren, hălăduind nestingherită şi trufaşă prin lumea celor care mai cuvântă.
   Suntem la început de stagiune teatrală. Ea s-a deschis pentru mine la Unteatru – castelul acela în ruină la care lătrau până mai de cu zori câinii comunitari de când cu libertatea de expresie – cu piesa „Scrisoare către Cassandra“  de Pedro Eiras, în interpretarea tinerilor actori Cristina Casian şi Liviu Pintileasa, regia Andrei şi Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică.
   Tema piesei – alienarea care-i ameninţă pe implementatorii (de facto, de jure să nu mai vorbim!) acelui politically correct prin deşertul de neînţelesuri al lumii, prin lumea ca un deşert de ură şi oroare din care iubirea a dezertat înfricoşată. El este mercenar al vremii noastre, plecat să lupte (a se citi „să ucidă“) undeva în deşert, şi seara, după programul cotidian, îi scrie iubitei sale despre vină, minciună, crimă, sperare, disperare, întrebând-o obsesiv: „Tu, care ştii să ghiceşti viitorul, poţi ghici în care zi mă voi întoarce acasă?“. „Cassandra“ nu poate ghici.
   Răsucită pe toate feţele, întrebarea capătă înţelesuri terifiante în mintea simpluţei fetişcane rămasă în aşteptarea iubitului, undeva la mal de mare (alt deşert de larguri străfulgerat de ţipăt de pescăruşi, de valuri în necontenită zbatere). Aşezată pe nisipul plajei (al deşertului!?), femeia pare exilată în cabinetul doctorului Freud, unde, tot repetând crâmpeie de fraze din scrisoarea de la „El“, înţelege grozăvia acelei întrebări „în care zi mă voi întoarce?“, pentru că „eroul“ dintr-un război al nu ştiu cui cu nu ştiu cine „aude“ şuieratul gloanţelor. Căutându-l parcă, „vede“ chipul femeii (din deşert) cu ochii încremeniţi de spaimă în faţa „scenei“ uciderii prizonierilor, a batjocoririi lor de călăii care-şi adapă cu urină victimele înainte de a le căsăpi (într-un politically correct, desigur!) rânjind cu sadism, gâlgâind de plăcere în împlinirea actului care nu se poate nicicum asocia cu noţiunea de om.
   Despre subiectul piesei, cam atât. Despre jocul celor doi actori, numai cuvinte de laudă. Se recunoaşte marea şcoală de artă românească, talentul celor născuţi (dar şi făcuţi) actori, dăruirea cu care aceştia înţeleg să ardă pe rugul reflectoarelor, transformând prin jocul lor o palmă de scenă într-un vast câmp de luptă de-a viaţa, de-a moartea, câmp unde suntem antrenaţi şi noi, spectatorii, cu biata noastră raniţă din dotare care ne ţine loc de raţiune. Numai că raţiunea (dac-o ai!) doare. Şi murim cu fiecare victimă, şi tresărim la fiecare vorbă ca sub o ploaie de gloanţe căzând în deşert şi care ne ia în cătare inima.  
   Cristina Casian este o prezenţă actoricească foarte credibilă, tinereţea sa pliindu-se firesc întru conturarea personajului: o femeie simplă, naivă, cu minte puţină şi care se maturizează sub şirul întrebărilor pe care i le pune (şi le pune) scrisoarea venită „din deşert“ de la omul său care a făcut-o femeie cândva, la un mal de mare într-o promisiune de „nu te voi minţi niciodată“, urmată de plecarea lui în bezmetica şi noua cruciadă fără pretextul eliberării mormântului sfânt dintr-o altă Cruciadă. Liviu Pintileasa „se fărâmă“ fir de nisip în deşertul terorii, se metamorfozează din om în simbol al vinii, al spaimei, al neputinţei de a pricepe rostul lui în terifianta maşinărie a morţii, în alienarea, limbajul şi, mai cu seamă, în nespusele dintre rândurile înşirate pe-o filă de scrisoare, filă împăturită ca-ntr-un joc inocent, sub formă de avion, barcă, aşa cum îşi trimit copiii când imaginează jocul de-a războiul.
   Regia potenţează (ori amplifică) tensiunea subiectului piesei, actorul este perceput una cu personajul (excelentă trecerea de la o stare la alta, de la un personaj sugerat (comandantul din lagăr, medicul, colegul-călău cu simbrie şi suflet de fiară turbată), totul realizat prin modificarea vocii, a ritmului rostirii, a tăcerii sfâşiate de şuieratul glonţului, prin privirea sticloasă de animal hăituit într-o vânătoare de iad.
   Scenografia reuşeşte să creeze un „aproape-departe“ prin care rătăcim cu personajele din piesă după noi, într-o încercare de a ieşi la un liman cât să ne tragem sufletul.
   Greu, din cale-afară de greu mesajul pe care piesa îl aruncă asemenea unei „bouteille à la mer“ spre o lume care parcă nu mai ştie de rostul cuvintelor în comunicare. Senzaţia încercată de spectatori este nevoia de evadare dintre zidurile acelui Unteatru straniu, către infernul nostru cotidian din şirul zilelor la fel, infern locuibil măcar.

 

 

 

P.S. Din datele oferite spectatorului, nu reiese de ce naţie o fi Pedro Eiras, autorul piesei; că, de-o fi străin, s-ar fi cuvenit menţionat pe afiş şi numele traducătorului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe