Există un psihotraumatism colectiv care afectează comunităţi numeroase? Necazurile cotidiene produc un semnificativ stres traumatic de care să se ocupe (cine?): psihologii, medicii sau ambele categorii de profesionişti, în scopul edificării rezilienţei durabile? La aceste întrebări a răspuns tematica recentului Congres Naţional de Psihotraumatologie. Detalii despre această manifestare, precum şi un interviu cu dl prof. dr. Şerban Ionescu, distins psihiatru şi psiholog, profesor emerit la Universitatea Vincennes à Saint-Denis şi la Universitatea din Quebec, în articolul semnat de dl dr. Alexandru Trifan. "> Adversităţile sorţii - Viața Medicală
Diverse

Adversităţile sorţii

de Dr. Alexandru TRIFAN - oct. 24 2011
Adversităţile sorţii

Există un psihotraumatism colectiv care afectează comunităţi numeroase? Necazurile cotidiene produc un semnificativ stres traumatic de care să se ocupe (cine?): psihologii, medicii sau ambele categorii de profesionişti, în scopul edificării rezilienţei durabile? La aceste întrebări a răspuns tematica recentului Congres Naţional de Psihotraumatologie. Detalii despre această manifestare, precum şi un interviu cu dl prof. dr. Şerban Ionescu, distins psihiatru şi psiholog, profesor emerit la Universitatea Vincennes à Saint-Denis şi la Universitatea din Quebec, în articolul semnat de dl dr. Alexandru Trifan.

   Psihotraumatologia a fost o ramură a psihiatriei şi psihologiei puţin cunoscută în ţara noastră înainte de primul deceniu al mileniului. Introducerea în acest domeniu a fost făcută de „Tratatul de Psihotraumatologie“, avându-i ca autori pe Gottfried Fischer şi Peter Riedesser, publicat în traducere de Editura Trei, în 2001. O altă sursă de informaţie pentru profesionişti a fost oferită de rubrica de specialitate care de-a lungul a mai mulţi ani a făcut parte din sumarul publicaţiei „Viaţa medicală“ şi de cartea intitulată „Personologie marginală şi Psihotraumatologie“, apărută în 2006. În perioada 6–9 octombrie a.c. a avut loc  Congresul Naţional de Psihotraumatologie (CNPT 2011), cu tema: „Dincolo de traumă: resurse şi oportunităţi“.
   Acesta s-a axat pe trei mari direcţii  de dezbateri şi prezentări: clinică – acoperirea aspectelor clinice şi medicale ale traumei; organizaţională – acoperirea aspectelor legate de trauma umană în viaţa profesională şi de organizaţii, din perspectiva abordării traumei; socială – acoperirea unor aspecte ale traumei umane la nivelul comunităţilor şi a întregii societăţi.
  În prima zi a avut loc o serie de seminarii şi workshop-uri dedicate îndeosebi studenţilor şi viitorilor specialişti şi tuturor celor care nu au, în activitatea lor profesională, contact direct cu trauma psihică, dar care doresc să îşi dezvolte cunoştinţele şi abilităţile în această direcţie. Subiectele abordate primordial s-au axat pe trauma şi suferinţa umană, în sens general şi introductiv.
   Primele părţi ale următoarelor zile au fost dedicate activităţilor plenarei congresului. Timp de opt ore, aproximativ 30 de experţi, psihotraumatologi sau alţi specialişti au prezentat şi supus atenţiei participanţilor rezultate, informaţii, reuşite şi obstacole ale activităţii lor în lucru cu trauma psihică. Întreaga structură a plenarei CNPT 2011 a urmărit îndeaproape acelaşi mesaj al interdisciplinarităţii şi nevoii constante de interacţiune dinspre specialişti în diferite ştiinţe, într-un efort comun de diminuare a suferinţei umane.
   După-amiezile au fost dedicate workshop-urilor. CNPT 2011 a oferit participanţilor săi aproximativ 15 astfel de activităţi, dintre care aceştia le-au ales pe cele care corespund cel mai bine nevoilor lor profesionale. De la workshop-uri susţinute de specialişti în psihoterapie şi psihologie clinică la sesiuni de întrebări şi răspunsuri oferite de nume cunoscute ale consilierii organizaţionale, participanţii şi-au putut crea, dintr-o paletă amplă, volumul şi sfera de activităţi la care doreau să participe.
   Sâmbătă, 8 octombrie, CNPT 2011 a reunit în jurul mesei rotunde experţi din diferite sfere profesionale. Prin dezbaterile lor, s-a realizat o evaluare actuală a situaţiei psihotraumatologiei în România şi, cel mai important, s-au identificat câteva direcţii de dezvoltare a acesteia. În plus, masa rotundă a fost un prim pas spre consolidarea unui nucleu de specialişti care să promoveze activ această ştiinţă.
   Derularea lucrărilor congresului s-a desfăşurat cu următoarea agendă: după Cuvântul înainte rostit de dna conf. univ. Diana Vasile, preşedinta Comitetului Ştiinţific al Congresului, dl prof. univ. Mihai Aniţei, preşedintele Colegiului Psihologilor din România, a prezentat o Alocuţiune specialăîn care a făcut afirmaţia că psihopatul de lângă noi este principala sursă de traumă psihică.
   A luat cuvântul apoi dl prof. dr. Florin Tudose, decanul Facultăţii de Sociologie – Psihologie al Universităţii „Spiru Haret“, care a susţinut o conferinţă plină de trimiteri socio-psihologice, dar şi politice: Tulburarea posttraumatică de stroke ca patologie socială. Dsa a luat ca exemplu două traume majore pe care o mare parte din populaţia ţării noastre le-a avut de trecut. Prima a fost de natură catastrofică: cutremurul din anul 1977, şi a doua istorică: revoluţia din decembrie 1989, care s-a soldat cu un număr aproximativ de victime ca şi distrugerile seismice. Deşi primul eveniment traumatic, cel istoric, a condus la răsturnarea dictaturii totalitare, traumatizarea morală s-a prelungit prin faptul că foştii agresori au fost nu numai exoneraţi, dar mulţi au fost transformaţi în modele sau chiar idoli! Trauma schimbării de regim politic a fost constituită prin confruntarea membrilor societăţii, de la o zi la alta, cu o realitate necunoscută şi nerecunoscută. În acest sens, a fost de părere conferenţiarul, clivarea de sistem a creat o situaţie unică, de acţiune a unei traumatizări excepţionale, nemaicunoscută de alte ţări, dar în acelaşi timp şi cumulativă, prin faptul că evoluţia de după anul 1989 nu a fost cea aşteptată. După comunicarea video: PTDS Resolution: Research and Statistics in the treatment of psychological trauma (Bill Angrews, Anglia) şi lucrarea: Boala Alzheimer ca traumă (conf. dr. Cătălina Tudose), Peter Schutz a discutat despre: The Vienna Chart and the Dynamics of Trauma Therapy. Ea cuprinde trei tipuri de traumă: I, II şi III şi şase itemuri: sexuale, violenţe sistemice (afective), neglijare, război şi accident şi boala gravă. În funcţie de vârstă, relaţionarea şi frecvenţa care în coping se integrează cu religia, cultura, ştiinţa şi credinţele victimelor poate produce depresii, nevroză, compulsii, tulburări alimentare, adicţii, disociaţie, psihoză, tulburări de sexualitate şi, în sfârşit, terorism politic, dogmatic sau religios. Este de dorit ca focalizarea să nu se facă mai mult pe probleme decât pe soluţii.
   O prelegere liberă, prezentată cu o vervă intelectuală aerisită şi o retorică atractivă a fost Trauma medicală: Mit şi Adevăr, a aparţinut prof. asoc. dr. Nicolae Calomfirescu, preşedintele Asociaţiei de Medicina Sexualităţii din România. Dsa a plimbat asistenţa pe meandrele valorilor umane cultivate de consultaţia medicală. Făcând parte din stresul cotidian, trauma medicală cuprinde atât frica de boală, cât şi frica de doctor. Acesta din urmă o poate provoca sau întreţine prin neglijenţă sau superficialitate. În zilele noastre, pacienţii predau mult mai multe informaţii, dar simt nevoia ca acestea să fie validate de către medic. Dacă însă validarea este brutală, apare un traumatism al consultaţiei care nu este imediat, ci de durată, reverberat de persoanele din anturaj. Contactul cu medicul, în speţă consultaţia medicală poate fi traumatizantă printr-un limbaj brusc sau printr-o prestanţă exagerată ori deficitară.
   În conferinţa De la psihotraumatism la necazurile cotidiene: evoluţii teoretice şi practice, prof. dr. Şerban Ionescu (Franţa) a excelat în noutăţi conceptuale şi constatări ştiinţifice. Citându-l pe Adolf Meyer cu a sa „Diagramă a vieţii“ (Life chart) conţinând „unităţile de schimbare a vieţii“ (USV), dsa a făcut referire la studiile privind evenimente cotidiene cu impact cumulativ agreabile (117 necazuri şi 135 momente fericite) şi a descurajat pe cei care adoptă o atitudine medicală reducţionistă, deoarece starea de stres posttraumatic este un culture-bound syndrome. Suferinţele războiului nu ar putea fi înglobate într-o patogie. Într-adevăr, militând pentru o revizuire a patologiei patocentriste, vorbitorul ne-a împărtăşit câteva dintre rezultatele pe care le-a obţinut în numeroasele studii făcute în problema rezilienţei. Astfel, lucrând în Ruanda, a găsit că 64% din supravieţuitorii genocidului au demonstrat o rezilienţă evidentă. După studiile unor comisii imparţiale, tot aşa ar fi situaţia şi la supravieţuitorii holocaustului, dacă se ia în studiu un eşantion potrivit şi unul compus numai din solicitanţii de asistenţă medicală. Aceste date au adus un oarecare optimism, risipind unele supoziţii sumbre: • 70–80% din copiii cuplurilor divorţate sunt psihic asimptomatice • 5–38% din copiii maltrataţi sunt rezilienţi • numai 10% din copiii maltrataţi ar deveni părinţi maltratanţi • 93% din părinţi întrerup ciclul generaţional al maltratării. Nucleul concluzional al argumentărilor a fost că adversitatea cronică şi evenimentele negative cumulate pot avea efecte patogene semnificative.

*

   Dat fiind rolul central al rezilienţei în aprecierea efectului pe care stresul post-traumatic îl are asupra sănătăţii mentale, am solicitat mai multe completări autorului acestei atent urmărite comunicări, distinsă personalitate a medicinii, psihologiei şi psihopatologiei, dl profesor Şerban Ionescu,  psihiatru şi psiholog, profesor emerit la Universitatea Vincennes à Saint-Denis şi la Universitatea din Québec.
   – Prezenţa dvs. la acest congres s-a dovedit din discuţii a fi de cea mai mare importanţă pentru că este cunoscut faptul că aveţi o experienţă vastă şi numeroase lucrări în domeniul rezilienţei. Vă invit să facem un excurs al preocupărilor dvs în acest domeniu.
   – Preocupările mele referitoare la rezilienţă au început destul de devreme, adică la începutul anilor ’90 şi s-au desfăşurat 20 de ani, legat de o serie de proiecte de cercetare, de teze de doctorat pe care le-am condus în calitate de director ştiinţific al tezelor respective. Prima este o teză de doctorat care a pornit de la ceva foarte banal, adică eşecul şcolar al fetelor de emigranţi din Africa de Nord. Se ştie, toate statisticile o arată, că tendinţa este ca aceşti copii de emigranţi să întâmpine dificultăţi la şcoală şi să eşueze. Discutând cu studenta respectivă, i-am demonstrat relativa banalitate a subiectului şi i-am spus: „Dacă aţi întoarce lucrurile invers şi aţi căuta să înţelegeţi de ce unele din aceste fete reuşesc şi sunt premiante în clasele respective? Care sunt factorii psihologici, familiari care explică?“ Şi aşa am impulsionat, am dat naştere unui curent care a condus la publicarea tezei respective sub titlul: Rezilienţa şcolară. Este ceea ce în SUA se numeşte rezilienţă academică, adică este rezilienţa anumitor elevi care în mod normal, cu relativitatea termenilor de normal, eşuează la şcoală. Este cazul, de exemplu, minorităţii afro-americane în SUA. La începutul anilor ’90, deci aproape în aceeaşi perioadă, s-au încercat diverse tehnici. Ce să facem pentru aceşti copii pentru a-i determina să reuşească? Să nu fie aşa precum i-a condamnat apartenenţa la un grup social. După aceea, au apărut tot felul de teme, lucrări în legătură cu acest lucru. Rezilienţa medicilor care se angajează în activităţi umanitare, rezilienţa copiilor care suferă violenţa politică în Columbia. În total, 10 teze de doctorat care au punctat pe rezilienţă. Am publicat o primă lucrare într-un volum colectiv în legătură cu copiii din România care fuseseră infectaţi în orfelinate cu HIV şi pe care i-am urmărit într-un studiu longitudinal câţiva ani în România. A fost o acţiune după 1990 şi cu aceasta am constatat că unii dintre aceşti copii, în ciuda multiplelor handicapuri cognitive de boală şi a problemelor de tratament pe care le aveau, se dezvoltau mai bine decât alţii. Deci conceptul l-am inclus în diverse situaţii şi după aceea evident am încercat să teoretizez o serie de aspecte, rezultatul fiind Tratatul de rezilienţă asistată, care a apărut acum 10 zile la Paris.
   – Cum aţi ajuns la formularea conceptului de rezilienţă asistată, concept care vă aparţine şi a fost lansat de dumneavoastră?
   – Consider că rezilienţa este un proces natural, un proces în desfăşurare, unde individul este responsabil de ceea ce i se întâmplă şi care se fabrică individual în interacţiunile cu ceilalţi. Plecând de la masa enormă de date de cercetare care s-au adunat în cursul anilor, am început să înţelegem ce se întâmplă, care sunt bazele acestui proces ce conduce la rezilienţă, ce factori sunt responsabili de această rezilienţă. Dacă ştim atâtea despre cum se produce fără intervenţia noastră, a specialiştilor – psihiatri, psihologi, asistenţi sociali psihiatrici, educatori specializaţi, educatori în general – de ce n-am putea să utilizăm aceste cunoştinţe pentru a interveni într-un anumit mod special pe lângă populaţii, pe lângă indivizi care, din cauza situaţiei în care se află, pot să fie consideraţi ca prezentând riscul de a prezenta patologii după aceea? Am inventariat o serie de situaţii în care persoanele respective ar putea aluneca în psihopatologie, să dezvolte un sindrom de stres posttraumatic. Conceptul de rezilienţă asistată este un concept bazat pe cunoştinţele căpătate din cercetările în domeniu şi exprimă o nouă modalitate de a lucra, de a face clinică, una în care nu mai suntem centraţi pe handicap, pe boală, pe suferinţă, ci pe forţele, pe potenţialităţile pe care le are fiecare individ, pe ceea ce poate fi utilizat din mediul înconjurător al persoanei respective, cu prevenţia ca un element foarte important. Să nu aşteptăm să se dezvolte tulburările respective; din această cauză, astăzi, îmi exprimam rezervele mele în legătură cu diagnosticul de sindrom posttraumatic, pentru că putem să intervenim mai devreme şi să facem anumite lucruri de ordinul prevenţiei chiar primare, în sensul de a împiedica dezvoltarea tulburării la persoanele respective. În Tratatul pe care l-am publicat am luat 14 asemenea situaţii, plecând de la maltratarea copilului, situaţia de adversitate cronică până la dictatură. Ce se poate face în asemenea cazuri, care sunt pistele ce pot să fie urmate. Unele aspecte au o valenţă socială foarte evidentă. Într-un capitol am arătat de exemplu cum se poate dezvolta rezilierea în situaţii de şomaj, Foarte răspândit, şomajul este o situaţie în care persoanele pierd relaţia cu universul muncii şi în acelaşi timp toate avantajele pe care le dă relaţia cu munca. Toţi factorii care reprezintă legătura individului cu munca sunt tăiaţi, pierduţi. Deci este un risc pentru indivizii respectivi şi într-adevăr toate studiile epidemiologice arată că există o creştere cel puţin de la simplu la dublu a incidenţei psihopatologice la persoanele cu şomaj. Acestea devin o frână pentru încadrarea în muncă, motiv pentru care s-au dezvoltat programe care au două scopuri: • să echipeze persoana în a şti cum să se descurce pentru a regăsi un loc de muncă, cu hotărâre, incisivitate, combativitate în această junglă a solicitanţilor locurilor de muncă • cum să îi facem să nu cadă în depresie, în starea de stres posttraumatic. Sunt programe care s-au dezvoltat, care au fost validate şi pe care le prezentăm în această carte. Un coleg spunea: „Nu o să ne înveţe pe noi americanii ce să facem!“. Sau francezii. Am scris la începutul cărţii următoarea frază: „Concepem acest tratat ca pe o cutie cu scule“. Oferim profesioniştilor, specialiştilor din domeniile pe care le-am citat mai devreme o serie de programe, de încercări care au fost făcute pe plan mondial. Cei care nu au acces la această lucrare trebuie să caute. Soluţiile sunt date într-un mod sistematic şi cu analiză critică, spunând: cutare program a dat cutare rezultat ş.a.m.d., dar îi împingem, îi stimulăm ca pe baza creativităţii proprii să utilizeze sculele din această cutie într-un mod care să le permită să-şi creeze propriile lor instrumente şi propriile lor programe. Nu este o manieră intruzivă; nu este o prescripţie – aşa trebuie să faceţi!, ci este o modalitate de a le da o serie de idei, de sugestii pe care să le poată utiliza în a construi în programele lor. Un ultim punct pe care îl citez este că în rezilienţa asistată, una dintre caracteristici este schimbarea strategiilor relaţionale cu pacienţii; utilizăm o metodă euristică, adică încercăm să descoperim, să ajutăm pacientul să descopere el însuşi ce calităţi are, ce forţe are pentru a construi ceva nou în lupta cu traumatismul şi lupta cu adversităţile cărora trebuie să le facă faţă. Deci nu mai suntem intruzivi, nu mai suntem cei care ştiu totul şi prescriu reţete, ci însoţim. Un parteneriat se dezvoltă cu pacientul respectiv pe care îl însoţim şi atitudinea de stand by este un alt sistem, o schimbare de optică foarte importantă în legătură cu viziunea că totul este patologic. Încercăm să vedem, în situaţiile cele mai dificile, cele mai disperate, care sunt resursele persoanei sau resursele benefice din jurul ei pentru a o putea ajuta să nu dezvolte patologia sau, dacă a început să o prezinte, să stopăm acest proces şi să facem ca evoluţia să fie spre sănătate. Suntem constructorii sănătăţii şi nu vindecători ai patologiei.
   – Având un destin asemănător cu cel al lui Emil Cioran, mă refer la faptul că la amiaza developării intelectuale aţi fost adoptat de cultura franceză, cu ce sentimente vă întoarceţi – destul de des – în ţara dumneavoastră natală?
   – Aş începe cu un răspuns prealabil. Întotdeauna, toate comparaţiile cu personalităţile celebre mă jenează – nu dintr-un orgoliu extrem, aşa cum ar putea fi una dintre interpretări, ci pentru că am încercat să rămân o persoană modestă, adică toate manifestările vieţii universitare sunt pentru mine insuportabile. Într-unul din studiile la care lucrez: Psihopatologia vieţii universitare, este un capitol în legătură cu narcisismul profesorilor de universitate, a lumii universitare. Revenind la întrebare, mă întorc în ţară cu foarte multă nostalgie, afecţiune, nu fac parte din cei care vin pentru a critica. Aici e un pic de snobism: lumea a uitat dificultăţile şi traiectoriile celor care au rămas aici şi vine cu o viziune destul de critică. Am ascultat interviul cu Herta Müller şi Gabriel Liiceanu la Ateneu; dările de lecţii mi se par penibile chiar dacă ai Premiul Nobel, pentru că nu sunt adecvate în legătură cu suferinţele foarte mari… Am trăit ceea ce s-a întâmplat aici. Viziunea mea este că România s-a schimbat foarte mult în bine, dar că procesul de trecere de la 40 de ani de dictatură, în care lumea nu putea să utilizeze decât bancurile ca să-şi facă autoterapie, la o societate democratică este un proces lung şi complicat şi că această democraţie se construieşte pe tot felul de incidente, accidente, fapte diverse etc. N-am această viziune critică şi sunt optimist. Cred că inteligenţa şi creativitatea românească pot face foarte multe lucruri în viitor.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe