Newsflash
Diverse EDUCAȚIE Reportaje

Antreprenoriatul, plusvaloare pentru profesioniștii din Sănătate

de Dr. Mariana MINEA - apr. 5 2024
Antreprenoriatul, plusvaloare pentru profesioniștii din Sănătate

Strâns legat de visurile de-a ne pune amprenta pe ceva specific nouă şi domeniului nostru de activitate, antreprenoriatul devine, în era digitală, o parte tot mai importantă din viaţa profesioniștilor din Sănătate.

Vocea mai puternică este cel mai bine auzită. Iar asta poate fi o realitate frustrantă mai ales pentru profesioniștii din Sănătate. Este un lucru cunoscut că profesionalismul în medicină nu vine întotdeauna la pachet cu o bună abilitate de comunicare sau de autopromovare, ori cu un simţ înnăscut al afacerilor. Și totuși, medicii care vor să devină antreprenori în domeniul medical își pot găsi drumul propriu, adaptat propriei voci. La fel ca în medicină, au nevoie de un protocol: de o strategie și de instrumente verificate. Despre ele au aflat, de la traineri specializaţi, participanţii la primul curs de antreprenoriat dedicat profesioniștilor din Sănătate. Cursul a fost organizat de MedicHub, cu implicarea Institutului de Excelenţă în Antreprenoriat.

        Participanţii la această primă ediţie a cursului sunt toţi profesioniști din lumea medicală, aflaţi în momente diferite ale carierei. Unii doresc să-și deschidă un cabinet medical, alţii au deja unul și ar dori să se extindă – să deschidă o clinică sau un lanţ de clinici. Iar alţi medici simt nevoia să înţeleagă mai bine anumite aspecte de business pe care până acum le-au făcut instinctiv, prin încercări.

Trainerul Matei Dumitrescu, vicepreședinte TechAngels România, le transmite medicilor participanţi un mesaj atrăgător: „Strategia este alternativa la efort”

Ce te diferenţiază în domeniul tău?

        Unul dintre participanţii care ar dori să-și deschidă un cabinet medical este chirurg plastician. În prezent lucrează în spital, în provincie, și colaborează cu diferite clinici din oraș. „Dacă v-aţi deschide un cabinet, cine v-ar face concurenţă? Ce credeţi că vă diferenţiază de concurenţă?”, vin întrebările Dianei Șerban, reprezentant D-Communications. Diana a susţinut în cadrul cursului sesiunea de comunicare. Doctoriţa se gândește câteva clipe. Apoi spune că, spre deosebire de chirurgii plasticieni care fac naveta din Capitală pentru a efectua intervenţii medicale, ea este permanent în oraș. Așa că rămâne la dispoziţia pacienţilor ei. Îi poate monitoriza după intervenţie și le poate răspunde la orice întrebare. Poate interveni dacă pacientul are o complicaţie sau dacă, pur și simplu, e îngrijorat de anumite aspecte. Pentru medicul nostru, toate aceste îngrijiri și detalii sunt importante în procesul de rezolvare cu succes a cazului medical. Plecând de aici, împreună cu Diana Șerban găsește un cuvânt care ar putea fi diferenţiatorul său.

        Un antreprenor are nevoie să-și cunoască și să-și construiască personalitatea brandului. „Ce-mi doresc să reţină oamenii despre mine?” este o întrebare importantă, spune Diana Șerban. Iar răspunsul la această întrebare va ajuta la formularea unui USP – unique selling proposion. Este modul în care un antreprenor comunică într-o propoziţie ceea ce îl deosebește de alţii și ceea ce are de oferit.

***

        Un medic ORL-ist are propria clinică de un an și jumătate. Consideră că diferenţiatorul său este acela că oferă informaţii educative, că îi explică pacientului clar afecţiunea de care suferă și îl include în echipa terapeutică. Oferă astfel de informaţii și sub forma unor clipuri video. „Oamenii vin la mine pentru că m-au văzut pe mine, pentru că mă cunosc”, consideră medicul. În plus, s-a concentrat pe o anumită nișă din sfera ORL, problemele de respiraţie, și a creat un protocol pentru pacientul cu dependenţă de picături. A venit la acest curs mai ales pentru capitolul dedicat aspectelor financiare, unde simte că are unele necunoscute.

***

        O doctoriţă ginecolog deţine un cabinet medical pentru care face „de toate”. Simte că a ajuns la o plafonare și că nu mai vrea și nu mai poate să muncească mai mult decât muncește deja. Ar dori să se extindă. Dar pentru asta, nu mai poate continua ca „one woman show”, ci trebuie să-și formeze o echipă. „Cu ce îi atrageţi pe acești oameni? Cum vă vindeţi brandul?”, o întreabă Mihai Guran, vicepreședinte Tech­Angels România. Mihai a coordonat sesiunea dedicată vânzărilor. „Căutaţi un angajat, un colaborator sau un asociat?”, mai întreabă el. „Cu ce avantaje și dezavantaje ar veni fiecare?”. Și pentru că, nu-i așa?, trebuie să mai și pleci în concediu, trainerul o întreabă pe doctoriţă dacă poate „vinde” ceva care nu presupune prezenţa sa la cabinet. Răspunsul readuce în discuţie valoarea brandului și valoarea echipei create.

Care e reputaţia ta?

        Problemele specifice au nevoie de soluţii specifice, le spune participanţilor Mihai Guran. La finalul primei zile de curs, el a reușit să adune într-un puzzle toate mesajele livrate până atunci de antevorbitorii săi. A făcut acest lucru cu un binevenit twist personal, uman. De ce spun asta? Pentru că medicii lucrează cu nevoi aparte și au o misiune care nu se asociază poate tocmai fericit cu termenul „a vinde”, după cum recunoaște și trainerul. Totuși, atunci când nu vorbim despre urgenţe medicale, pacientul are timp să își aleagă doctorul. Și chiar face acest lucru. Aici funcţionează foarte bine recomandările de la cunoscuţi. În plus, pacientul va verifica pe internet cine este medicul, ce reputaţie are, ce spun alţii despre el, cum se prezintă clinica la care lucrează acesta.

        Pacienţii se uită la ce postezi, la evenimentele la care participi, la ce te interesează și la informaţiile pe care le oferi despre tine. Fiecare dintre ei rezonează cu ceva – de exemplu, pentru unii poate fi important faptul că ești implicat în cercetare, explică Mihai Guran. De asemenea, „nu vă temeţi să vă arătaţi și latura umană”, le-a transmis Diana Șerban.

Diana Șerban, D-Communications, le prezintă participanţilor diferitele tipuri de comunicare – cine, când și pe ce subiecte trebuie să vorbească din partea companiei? Când vorbește CEO-ul, când reprezentantul legal, când omul de PR?

Nevoia de segmentare a clienţilor

        O altă întrebare importantă analizată în cadrul sesiunii de comunicare, ar fi aceasta: „Care e clientul pe care ni-l dorim cel mai mult?”. Are el familie, are copii? Ce nivel de venituri are, care sunt nevoile lui, cum își petrece timpul liber? În funcţie de răspunsurile la aceste întrebări, explică Diana Șerban, antreprenorul va selecta canalele de comunicare, audienţa și mesajele pe care le va transmite.

               Nu în ultimul rând, pentru a-ţi segmenta clienţii, „cel mai greu e să ajungi la ei atunci când au nevoie și să identifici problema lor adevărată, reală, nu pe cea aparentă”, subliniază Mihai Guran.

„Sunt la vârsta la care simt că trebuie să fac și altceva”

- Sunt medic psihiatru cu atestat în îngrijiri paliative, lucrez și la stat, și la privat, și în ambulator, și în spital. Sunt la vârsta la care simt că trebuie să fac și altceva. Ceva pentru mine, că pentru alții tot fac, de vreo 20 de ani. Și pentru că pregătirea noastră e cumva doar pe parte medicală, ca să poți pe viitor să faci ceva pentru tine, îți lipsesc niște piese. Și atunci e bine dacă își explică cineva, dacă îți dă niște idei, pe care tu poți să le adaptezi la ce vrei tu să faci, [e mai bine] decât să le descoperi tu singur.

- Vreți să vă deschideți un cabinet?

- Nu neapărat, poate fi și cabinet, poate fi și pe parte de spital, pentru că e nevoie. Și e nevoie să vii cu chestii noi, cu medicină integrată, cu abordarea holistică a pacientului, nu mai putem merge pe bucățele – eu de aici până aici. OK, iar după ce pleacă pacientul de la mine ce se întâmplă cu el? Avem o mare problemă, pentru că nu avem partea de asistență socială. Pacienții care sunt la oraș se descurcă altfel, dar ce facem cu cei care sunt la 200 km, cine ajunge la ei? Trebuie găsite variante să ajungi și la cei care stau departe, și la cei care nu au bani, pentru că ăsta e adevărul, suntem o țară relativ săracă, din păcate. Să spunem că partea de compensare în Psihiatrie e destul de OK, deși nici acolo nu ai gratuitate la tot, dar cumva te mai descurci. Dar sunt specialități unde dacă nu ai bani chiar nu îți permiți. 

(Dr. Stela Maria Leonte, Iași)

Cum începi? Pe scurt, sfaturi de la traineri

  1. Îţi construiești un website. Fiecare serviciu pe care îl oferi trebuie să aibă o pagină web separată, pentru a putea fi bine indexată de motoarele de căutare.
  2. Îţi creezi conturi pe unul sau mai multe canale de social media – Facebook, Instagram, LinkedIn. Ţine cont că fiecare dintre aceste canale are tipul său de utilizatori și de comunicare.
  3. Ce te diferenţiază? Postează despre acest diferenţiator.
  4. Alte tipuri de mesaje pe care le-ai putea posta, în funcţie de domeniul tău de activitate: prezentări de cazuri medicale de tip Înainte/După (desigur, anonimizate); texte de opinie; texte educative, texte care demontează unele mituri.

Investește în visul tău!

       Cursul de antreprenoriat dedicat profesioniștilor din sănătate s-a desfășurat în noiembrie 2023, pe durata a trei săptămâni, în format hibrid, sub sloganul: „Investește în visul tău!”. Formatorii/trainerii din prima zi au fost Peter Barta (fondator The Long Run, program de educaţie și formare antreprenorială), Matei Dumitrescu (vicepreședinte TechAngels România) și invitaţii lor: Diana Șerban (D-Communications), Mihai Guran (vicepreședinte TechAngels România), Adriana Ancuţa. Cursul a fost acreditat de Ministerul Muncii și Solidarităţii Sociale și de Ministerul Educaţiei.

Programa cursului a fost următoarea:

  • Introducere
  • Statutul de antreprenor
  • Planul de Marketing
  • Strategia de Comunicare
  • Strategia de Vânzări
  • Strategia Financiară
  • Aspecte legale
  • Capitalul uman
  • Managementul riscului.

Pentru examenul final, fiecare cursant a elaborat și susţinut un plan de afaceri și a completat un test grilă format din zece întrebări.

Sub organizarea MedicHub, la 13 mai 2024 demarează următorul curs de Antreprenoriat adresat profesioniștilor din lumea medicală, acreditat de Ministerul Muncii și Solidarităţii Sociale și de Ministerul Educaţiei. Data-limită pentru înscrieri: 28 aprilie. Până la 26 aprilie inclusiv, beneficiați de o reducere de 30% a taxei de înscriere. Mai multe informații sunt disponibile AICI.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe