Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  EDUCAȚIE  »  Ars Medici

Privind înapoi cu mânie

Viața Medicală
Dr. Cătălina PANAITESCU joi, 4 ianuarie 2018
     În această perioadă există obiceiul ca fiecare să-și îngrămădească amalgamul de probleme și neajunsuri într-o valiză cu eticheta anului încheiat, pe care speră să o rătăcească la biroul de obiecte pierdute al gării dintre ani. Ne setăm apoi mental pe o configurație ce credem că o să ne ajute să mergem mai departe fără a repeta greșelile din trecut și fără a cădea pradă acelorași capcane și păreri de rău.
     Regret, așadar, că nu pot scrie ceva care să se încadreze în această perspectivă optimistă, dar cum să o fac când ultimele săptămâni m-au expus unor întâmplări cu urmări pe care știu bine că le voi târî în anul care vine ca pe un bolovan legat de piciorul unui ocnaș. Căci nimic nu poate servi mai bine comparației cu ceea ce a ajuns să fie medicul de familie în România, obligat la muncă silnică într-un sistem profesional și social viciat de amestecul de incompetență și nepăsare.
     Prima întâmplare: în urma Deciziei nr. 16/2016 a Colegiului Medicilor din România, certificatele de membru trebuie schimbate conform unui nou formular, astfel încât persoanele care au solicitat viză anuală începând cu 1 aprilie 2017 trebuiau să primească și un nou certificat de membru, cel vechi pierzându-și valabilitatea. În acest scop, s-a solicitat depunerea a șapte documente (în funcție de situație, numărul acestora putea ajunge la unsprezece) care, în cazul Colegiului Medicilor din Municipiul București, a presupus prezentarea la sediul acestuia, deoarece cererea personalizată nu se putea semna decât în această formulă. Am petrecut acolo aproape o oră, stând la trei cozi, în condițiile în care circuitul ar fi fost mult simplificat prin reunirea celor trei funcționari în jurul aceluiași birou, astfel încât solicitantul să treacă lin de la unul la altul. După două luni, am fost anunțată că pot să mă duc să ridic documentul, dar am avut surpriza să mi se înmâneze același certificat. Nu același tip de certificat, ci chiar același certificat, cu abțibildul bine-cunoscut din alți ani lipit pe el! Fără scuze, fără explicații.
     A doua întâmplare: nefiind salariată, îmi plătesc taxele, impozitele și contribuțiile către stat în mod direct, la sediul administrației finanțelor publice din sectorul în care locuiesc. Plăți anticipate și regularizări, declarații pe formulare complicate și decizii de impunere emise de o instituție a statului pe care nu aș fi crezut nici în ruptul capului că trebuie să o urmăresc să nu mă păgubească. Iată însă că primesc, la finalul lui 2017, decizia de impunere pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2012, cu titlu de regularizare, dar care ignoră la modul absolut toate plățile anticipate efectuate cu această destinație în cursul acelui an și regularizarea plătită în anul următor conform calculelor contabilei. Ajung la sediul instituției respective și, după jumătate de oră de așteptare, îmi vine rândul la birou. Urmează o bâjbâială penibilă a funcționarei prin documentele electronice, cu ezitări evidente și ipoteze eronate, contrazise de documentele doveditoare tipărite chiar de instituția pe care o reprezintă, după care îmi comunică sec: „Faceți dv. o cerere de reglare a contului, o depuneți la registratură și așteptați răspunsul în 45 de zile”. Fără scuze, fără explicații.
     A treia întâmplare: primesc, acum câteva zile, notificare de la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București că, urmare a unei decizii a Curții de Conturi comunicate CASMB în iulie 2015 (!), figurez cu un „debit” reprezentând contravaloarea sumelor validate nelegal la niște prescripții medicale emise în 2014, la care datorez inclusiv dobânzi și penalități calculate de la data plății sumelor respective până la data reținerii debitului. Citind documentul cu pricina, aflu despre „Cauzele și împrejurările care au condus la apariția acestor deficiențe”: nesolicitarea și/sau neverificarea, în unele cazuri, de către medicii prescriptori, a documentelor pacienților care atestă încadrarea acestora într-o categorie beneficiară de compensarea suplimentară a medicamentelor prescrise, dar și situația în care „programul informatic SIUI nu a asigurat detectarea acestor cazuri prin confruntarea raportărilor farmaciilor, la validare, cu baza de date din fiecare județ”. CASMB mă consideră însă, din start, responsabilă și, mai mult, îmi solicită dobânzi și penalități pentru o întârziere care nu mi se datorează. Voi pierde din nou cel puțin două ore ca să duc contestația și documentele care mă exonerează. Probabil ca nu voi primi nici scuze, nici explicații.
     Orice asemănare a celor relatate mai sus cu ceea ce li s-a întâmplat în acest an și altor medici de familie nu este deloc întâmplătoare.
 
 
 
 

Medicii de familie, dar și cei de alte specialități, interesați să publice la această rubrică sunt invitați să ne scrie la adresa  inprimalinie@viata-medicala.ro

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.