Newsflash
Ars Medici

Năduf

de Dr. Cătălina PANAITESCU - sept. 1 2017
Năduf
     S-au încheiat două săptămâni de când asistenta e în concediu de odihnă. M-am descurcat, zic eu, onorabil, în sensul că preluarea atribuțiilor ei nu a impietat prea mult asupra calității activității de zi cu zi, dacă nu punem la socoteală timpul mai lung petrecut cu completarea diferitelor documente și întreruperea consultațiilor de soneria telefonului la care lumea sună pentru programare sau obținerea de diverse informații.
     Situația, deși solicitantă, nu a fost în întregime dezavantajoasă, pentru că mi-a permis să fac o serie de constatări la care vreau să reflectez un timp și pe care sper să am înțelepciunea de a le transforma apoi în premisele unor schimbări. Le aduc în discuție pentru că cele mai multe nu au caracter particular, ci reflectă o stare de fapt pe care o bănuiesc generatoare de disconfort pentru mulți dintre colegii mei și vreau astfel să îi provoc să lupte – pe cei care nu o fac încă – împotriva ei. O altă categorie se referă la relația cu pacienții, pe care ar trebui să o redefinim, scoțând-o din tiparul strâmb în care a înghesuit-o ceea ce și unii și alții denumim „sistemul”. Le descriu amestecat, așa cum îmi vin în minte acum, într-o zi de vineri caniculară, când năduful de afară se amestecă cu cel din suflet.
     Sper că declarația de intenție a ministrului sănătății privind debirocratizarea activității medicilor de familie să ia în considerare mai mult decât criteriile și modalitatea de eliberare a concediilor medicale, iar partea cu „consultarea tuturor actorilor implicați” să nu omită exact medicii de familie care, de ani de zile, nu numai că atrag atenția asupra acestui aspect, ci propun mai multe soluții. La fel de important mi se pare ca demersul să fie înțeles ca un proces și monitorizat ca atare, nu privit ca simplu eveniment punctual.
     M-aș bucura dacă un număr din ce în ce mai mare de colegi de alte specialități ar realiza natura duală a felului în care ne percep și și-ar modifica, în consecință, atitudinea și comportamentul: pe de o parte suntem invitați la conferințele diverselor societăți profesionale și auzim cum sunt recunoscute în plen importanța și rolul medicinei de familie, iar când ne întoarcem la cabinete, în loc să fim lăsați să ne vedem de treabă, suntem puși în situația de a prelua sarcinile de secretariat ale altora: pacienți consultați în ambulatoriu sau externați fără rețetă compensată („Mi-a zis să vin la medicul de familie”), consultații în urgență pentru patologii care justifică acordarea de concediu medical, fără eliberarea certificatului corespunzător („Mi-a zis să vin la medicul de familie”), uneori cu o tentativă de scuză adăugată cu pixul pe scrisoarea medicală – „Nu merge sistemul” (ceea ce l-a făcut pe un coleg exasperat să adauge: „Nici la mine” și să trimită pacientul înapoi). Iar când îți spui că mai rău de atât nu se poate, primești un bilețel de la medicul de medicina muncii, în care ești informat că pacientul X a fost găsit cu valori mari ale tensiunii arteriale și ți se recomandă să îi eliberezi bilet de trimitere pentru consultație la boli interne (tu, medic de familie, nefiind considerat, pesemne, capabil să gestionezi cazul).
     Aș aprecia mai mult echipele care se ocupă de managementul marilor policlinici și spitale private dacă orientarea spre profit financiar nu s-ar face, adeseori, în defavoarea pacientului, prin supraîncărcarea acestuia cu analize și investigații inutile (și nu pot să nu menționez cât de tare m-a surprins interviul luat unui manager al unui astfel de „gigant”, care nu a vorbit decât despre cifra de afaceri a instituției respective și nici măcar o dată despre procentul de cazuri rezolvate). Și le-aș mai fi, de asemenea, recunoscătoare, dacă nu ar mai face campanii de marketing în care să promoveze anumite servicii „gratuit cu bilet de trimitere de la medicul de familie”, încărcându-mi inutil programul cu amatorii de chilipiruri; noroc că majoritatea pacienților nu (mai) intră în această categorie și unii chiar vin să ceară părerea medicului de familie vizavi de una sau alta din recomandările primite.
     Cu regret am constatat că „sistemul” continuă să fie complet neprietenos cu bolnavii și că, pentru a te descurca în el, sunt necesare abilități pe care mulți nu le au și atunci vin la tine să-i „descurci”. Sunt de acord că acest lucru poate avea loc la nivelul asistenței medicale primare, ca și multe alte activități utile, așa cum se întâmplă în alte țări, cu mențiunea că acolo statul a înțeles că este mai ieftin așa și a investit în dezvoltarea echipelor de asistență medicală primară, pe care medicul de familie le coordonează, în timp ce la noi medicul de familie este pus să le suplinească, iar atunci când nu poate (și evident că nu poate!) este transformat în acarul Păun. Interesant este când se trezește să facă acest lucru câte un ins a cărui competență în domeniul managementului sanitar este cel puțin îndoiel­nică, dar care se grăbește să înfiereze o întreagă categorie profesională cu aceeași tărie a argumentelor pe care aș avea-o eu acum, afirmând că tagma sociologilor pe care personajul la care mă refer o reprezintă este lipsită de valoare practică și impotentă ca mesaj, fiind responsabilă de criza valorilor în societatea contemporană.
     Am răsuflat ușurată aflând că „sistemul” a găsit soluția la toate problemele expuse și, în loc să investească în dezvoltarea rețelei de medicină de familie existente (domeniu permanent subfinanțat de la bugetul sănătății), va construi o rețea ce pare că va fi complet paralelă, reprezentată de centrele comunitare integrate. Acest lucru va rezolva „toate” problemele și orice asemănare cu sălile de sport ctitorite pe vremea unui alt guvern este pur întâmplătoare.

 

Medicii de familie, dar și cei de alte specialități, interesați să publice la această rubrică sunt invitați să ne scrie la adresa inprimalinie@viata-medicala.ro

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe