Newsflash
Cultură

Aceeași demagogie și aceleași minciuni

de Candid STOICA - iul. 31 2017
Aceeași demagogie și aceleași minciuni
     Într-o cochetă sală proprie, după multe tatonări și eșecuri din partea unor profesioniști, Teatrul Dramaturgilor a reușit să descopere un dramaturg (de fapt, descoperit de mult). Valorosul text al piesei „Învățăturile lui Zaharia Trahanache către fiul său Zăhărel” de Marilena Dumitrescu a apărut în volum acum câțiva ani, la editura Zip, București.
     „Sunt dramaturg, scenarist, umorist. În 2006 mi s-a jucat comedia «O mătușă pierdută» la Teatrul Nottara, iar la 14 decembrie 2010 a avut loc premiera comediei «Stăpânul ciolanului». Comedia absurdă «Ceva cu tăiței», scrisă de mine, a obținut premiul III la concursul de dramaturgie organizat de Teatrul de Comedie București. Am scris scenarii pentru sitcomurile «Baronii» și «Fete de măritat», pentru «Țara lu’ Papură Vouă», pentru «Cel mai SHOW», pentru emisiunea «Furori, furori» de la Kanal D”, a declarat autoarea piesei într-un interviu recent.
     Despre ce este vorba în piesa respectivă, cu un titlu atât de lung, premiera noului Teatru al Dramaturgilor? Celebrele personaje din „O scrisoarea pierdută” – Zoe Trahanache, Tipătescu, Cațavencu, Pristanda, Cetățeanul Turmentat, Farfuridi și Brânzovenescu apar pe scenă zece ani mai târziu, într-o nouă ipostază. Evoluează cu success în noi condiții sociale, la alți parametrii, având altă desfășurare de forțe, prin moartea lui Zaharia Trahanache născându-se noi și imprevizibile conflicte.
     La lista personajelor de mai sus se adaugă un altul – fiul lui Trahanache, pomenit fără nume doar de câteva ori în piesă, prin replica: „Bine zice fiul meu de la facultate – Tatițo, unde nu e moral, acolo e corupție și o soțietate fără prințipuri, va să zică că nu le are!”. Ion Luca Caragiale era bântuit și el de asemenea gânduri de continuitate, pentru că a lăsat în manuscris proiectul unei comedii în trei acte intitulată „Titircă Sotirescu & Cia”, în care apăreau personajele din „O noapte furtunoasă” și „O scrisoare pierdută”, proiect însă nefinalizat.
     Astfel, Jupân Dumitrache Titircă, personajul care era cherestegiu și căpitan în Garda Civică, la 70 de ani devine mare agricultor și proprietar, capitalist puternic și petrolist. Rică Venturiano, la 50 de ani, ajunge avocat și deține ziarul „Alarma“, și, ca deputat în opoziție, ar combate guvernul. Chiriac Sotirescu, odinioară un biet tejghetar și mai apoi tovarăș la parte cu Titircă, a ajuns și el mare agricultor, mare proprietar, capitalist și deputat guvernamental. Spiridon Ionescu, altădată „băiat de procopseală în casa lui Titircă“, este acum, la rândul lui, mare agricultor, proprietar și deputat guvernamental ilustrând generația de după 1900, beizadeaua de tip nou, dar și noua clasă politică, în plină ascensiune, rezultat al contactelor cu Europa modernă. Situația financiară înfloritoare i-a permis să ajungă doctor în drept la Liège,sportman, automobilist și proprietar de cai.
     Tot așa, Ipingescu, incapabil să citească un jurnal, ajunsese și el mare proprietar și capitalist puternic. Neputând ajunge ministru sau măcar parlamentar, s-a mulțumit să fie prefect de județ. Nae Cațavencu a ajuns ministru. Ionescu și Popescu, foști institutori, acum sunt „inspectori pentru cursul de «Istoria românilor» al învățământului primar și secundar, public și privat“. În piesă mai apar: soția lui Cațavencu, un general, un fiu al lui Titircă (locotenent de Roșiori), un fiu al lui Ipingescu (licențiat în drept și șef de cabinet al lui Cațavencu).
     De-a lungul timpului, personajele lui Caragiale au fascinat lumea teatrală. Actori, scriitori, regizori au căutat de multe ori să manipuleze personajele caragialiene, să le dea alte destine și chiar alte destinații. Astfel, într-un spectacol actual la Teatrul Nottara, Spiridon este împușcat și îngropat. La alt teatru din țară, Zoe Trahanache apare într-o triplă ipostază, iar într-un spectacol mai vechi al lui Purcărete, Agamiță Dandanache era... femeie! În spectacolul regizat de Tocilescu la Teatrul Național București, era chiar vampir. La Teatrul de Comedie, Cetățeanul Turmentat devine și el femeie.
     Horia Gârbea, în piesa sa „Pescărușul din livada cu vișini” o aduce ca personaj pe coana Joițica. În masivul volum de teatru „Domeniile Marvila”, George Genoiu se ocupă pe larg în piesa sa „Titircă Inimă-Bună” (2002) de personajele din piesa „O noapte furtunoasă”, transferându-le în epoca actuală. Zoe si Agamescu (ruda bună a lui Agamemnon Dandanache), Mița și Didina vor evolua alături de Veta, Chiriac și Mitrache (un descendent al lui Titircă Inimă-Rea). Cel care-i unește în afacerile și scopurile lor nu este altul decât Ipingescu (un alter-ego al polițistului ce ține dreaptă cumpăna, în dramaturgia lui Caragiale).
     Spumoasa parodie actuală, scrisă cu mult haz de Marilena Dumitrescu, folosește aceeași cale și aceeași tehnică. Cațavencu e prefect în locul lui Tipătescu, iar pentru mâna doamnei Zoe Trahanache, care a rămas văduvă, dar și pentru șefia partidului condus până la moarte de Zaharia Trahanache, se duce o luptă acerbă, soldată în final cu victoria în unanimitate a candidatului de la centru, care nu este nimeni altul decât tot Agamiță Dandanache.
     Spectacolul regizat de tânăra Ingrid Bonța are multe calități, dovedind multă inteligență artistică și o bună cunoaștere a dramaturgiei caragialiene. Ceea ce salvează însă totul, făcând uitate multe stângăcii, este o distribuție exactă în mai toate compartimentele. Olga Delia Mateescu este o autentică Zoe Trahanache, devenită prin moștenire o femeie foarte bogată. Încă plină de farmec și autoritară, ea se gândește puternic la viitorul ei, fiind nevoită să facă față unei cohorte de bărbați care-i cer mâna. Actrița dovedește, dacă mai era nevoie, că putea interpreta foarte bine rolul cu ani în urmă și pe scena Teatrului Național, în cele trei montări post revoluționare ale piesei „O scrisoare pierdută” (varianta Tocilescu 2001, varianta Gonța 2003, varianta Mălăele 2012).
     Adrian Ciobanu propune cu siguranță și eficacitate un Tipătescu expirat și melancolic, dar care mai aspiră atât la farmecele vechii sale iubite, cât și la șefia partidului. O adevărată surpriză produce Odorel Olaru în rolul lui Nae Cațavencu. Masiv, viguros, tenace, viclean cât încape, actorul acoperă cu vivacitate toate atributele rolului, lăsând spectatorilor o impresie de neșters. Poate este cel mai puternic, mai interesant, mai original Cațavencu din ultimii 60 de ani.
     Tudorel Filimon (Pristanda) nu încearcă să facă nimic, el este polițaiul obedient, aservit. După încercările nereușite ale confraților săi din montările anterioare, actorul creează un personaj autentic. Marius Drăguș este un neșteptat Zăhărel: tânăr, ochios, versatil, uneori aventuros, alteori nătâng, pierzând la jocul de poker mai toată averea. Actorul stăpânește cu siguranță datele esențiale ale rolului, excelând mai ales în secvența jocului de poker, care este o noutate pe scena românească. Pavel Bârsan compune, cu siguranță, noile coordonate ale Cetățeanului Turmentat, relevând nu atât naivitatea, cât mai ales șiretenia personajului. Ștefan Velniciuc optează pentu versiunea unui Dandanache ultraramolit și dezmembrat. Mihai Mitrea și Radu Mitrea în rolurile lui Farfuridi și Brânzovenescu, mai tineri decât cei adevărați, având roluri de mai mică întindere, caută să se strecoare cu discreție prin scenă. Muzica live este intrepretată de o orchestră de suflători, sub bagheta lui Hans Groza.
     În final, trimiterile pe care piesa și spectacolul le creează spre realitatea românească sunt de multe ori tulburătoare – aceeași demagogie, aceeași poftă de îmbogățire de nestăvilit, aceleași minciuni învăluite în vorbe frumoase. De exemplu, arestarea lui Cațavencu ne duce cu gândul la punerea în libertate, de curând, a unui mare potențat finaciar, venit din închisoare cu gânduri de răzbunare, după o eliberare condiționată. Se pare că „nenea Iancu” ne bântuie mereu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe